|
ZADANIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM Z PERSPEKTYWY ZASADY POMOCNICZOŚCI
CENDROWICZ D. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 88.89 Twoja cena 84,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zadania jednostek
samorządu terytorialnego w zakresie pomocy osobom bezdomnym
z
perspektywy zasady pomocniczości
Publikacja podejmuje
aktualną w Polsce oraz w UE problematykę przeciwdziałania bezdomności.
Udziela odpowiedzi na pytanie, jakie normy prawne regulują
przeciwdziałanie bezdomności przez administrację publiczną w Polsce
oraz jakie zadania związane ze świadczeniem pomocy osobom bezdomnym
realizuje administracja publiczna, a zwłaszcza jednostki samorządu
terytorialnego. Publikacja stawia za cel udzielenie odpowiedzi na
pytanie w jaki sposób istniejące w prawie formy pomocy
osobom bezdomnym przyczyniają się do wychodzenia z bezdomności, a w
konsekwencji do zmniejszania skali tego zjawiska. W treści autorka
prezentuje także doświadczenia krajów UE oraz
Stanów Zjednoczonych w zakresie przeciwdziałania bezdomności.
Wykaz
skrótów
Wstęp
Rozdział 1.
USTALENIA METODOLOGICZNE
1.1. Cel i metody badawcze
1.2. Wprowadzenie do merytorycznego układu pracy
Rozdział 2. POMOCNICZOŚĆ
JAKO PIERWOTNA DETERMINANTA UKŁADU
ZADANIOWO-KOMPETENCYJNEGO
ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM
2.1. Pojęcie układu zadaniowo-kompetencyjnego administracji publiczne
2.2. Pojęcie i istota zasady pomocniczości
2.2.1. Pomocniczość jako zasada w ujęciu prawnym
2.2.1.1. Pomocniczość jako zasada w prawie krajowym
2.2.1.2. Pomocniczość jako zasada w prawie międzynarodowym
2.2.1.3. Pomocniczość jako zasada w prawie Unii Europejskie
2.2.2. Pomocniczość jako zasada w ujęciu nauki społecznej Kościoła
katolickiego
2.2.3. Pomocniczość jako zasada w ujęciu filozoficznym
2.3. Samorząd terytorialny z perspektywy zasady pomocniczości
2.3.1. Pojęcie samorządu terytorialnego
2.3.2. Pojęcie jednostki samorządu terytorialnego
2.3.3. Prawne uwarunkowania samorządu terytorialnego w Polsce
2.4. Ratio legis zasady pomocniczości w sferze pomocy osobom bezdomnym
Rozdział 3.
OSOBA BEZDOMNA JAKO ADRESAT POMOCY UDZIELANEJ PRZEZ ADMINISTRACJĘ
PUBLICZNĄ
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Bezdomność jako wyznacznik statusu osoby bezdomnej
3.2.1. Bezdomność w ujęciu pozaprawnym
3.2.1.1. Bezdomność jako zjawisko społeczne
3.2.1.2. Rodzaje, przyczyny i skutki bezdomności
3.2.2. Bezdomność w ujęciu prawnym
3.2.2.1. Bezdomność w prawie krajowym
3.2.2.2. Bezdomność w prawie międzynarodowym
3.2.2.3. Bezdomność w prawie Unii Europejskiej
3.3. Pojęcie osoby bezdomnej
3.3.1. Pozaprawne definicje osoby bezdomnej
3.3.2. Prawne definicje osoby bezdomnej
3.4. Bezdomność i osoby bezdomne w ujęciu historycznym
3.5. Konkluzje
Rozdział 4. WPŁYW
ZASADY POMOCNICZOŚCI NA PODZIAŁ ZADAŃ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W
ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM
4.1. Uwarunkowania podziału zadań administracji publicznej w zakresie
pomocy osobom bezdomnym
4.1.1. Uwarunkowania pozaprawne
4.1.2. Uwarunkowania prawne
4.2. Zadania administracji publicznej w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.2.1. Zadania administracji państwowej
4.2.2. Zadania administracji rządowej
4.2.3. Zadania jednostek samorządu terytorialnego
4.2.3.1. Zadania gminy
4.2.3.1.1. Zadania w zakresie pomocy społecznej
4.2.3.1.2. Zadania w zakresie ochrony zdrowia
4.2.3.1.3. Zadania w zakresie gospodarki mieszkaniowej
4.2.3.1.4. Zadania w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa
publicznego
4.2.3.1.5. Zadania na rzecz wybranych kategorii osób
bezdomnych – wzmianka
4.2.3.1.6. Inne zadania
4.2.3.2. Zadania powiatu
4.2.3.3. Zadania samorządu województwa
4.3. Kompetencje organów administracji publicznej w sferze
realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.4. Podział zadań administracji publicznej w zakresie pomocy osobom
bezdomnym z perspektywy zasady pomocniczości –
próba oceny
Rozdział 5. WPŁYW
ZASADY POMOCNICZOŚCI NA REALIZACJĘ PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU
TERYTORIALNEGO ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM ZA POMOCĄ
WŁASNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
5.1. Formy organizacyjnoprawne realizacji przez jednostki samorządu
terytorialnego zadań publicznych – uwagi ogólne
5.2. Pojęcie, cechy i rodzaje samorządowych jednostek organizacyjnych
5.3. Tworzenie, łączenie i likwidacja samorządowych jednostek
organizacyjnych
5.4. Samorządowe jednostki organizacyjne w sferze realizacji zadań w
zakresie pomocy osobom bezdomnym
5.4.1. Urzędy
5.4.2. Noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych i
ogrzewalnie
5.4.3. Ośrodki interwencji kryzysowej
5.4.4. Jadłodajnie
5.4.5. Łaźnie dla osób bezdomnych
5.5. Wpływ zasady pomocniczości na realizację przez jednostki samorządu
terytorialnego zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym za pomocą
własnych jednostek organizacyjnych – próba oceny
Rozdział 6. WPŁYW
ZASADY POMOCNICZOŚCI NA REALIZACJĘ PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU
TERYTORIALNEGO ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W WARUNKACH
WSPÓŁPRACY Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI
6.1. Uwarunkowania współpracy jednostek samorządu
terytorialnego z podmiotami niepublicznymi w sferze realizacji zadań w
zakresie
pomocy osobom bezdomnym
6.1.1. Uwarunkowania pozaprawne
6.1.2. Uwarunkowania prawne
6.2. Podmioty niepubliczne współpracujące z jednostkami
samorządu terytorialnego w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy
osobom bezdomnym
6.3. Formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z
podmiotami niepublicznymi w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy
osobom bezdomnym
6.3.1. Zlecanie realizacji zadań publicznych
6.3.2. Informowanie o planowanych kierunkach działalności i
współdziałania
6.3.3. Konsultowanie projektów aktów normatywnych
6.3.4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze
doradczym i inicjatywnym
6.4. Wpływ zasady pomocniczości na realizację przez jednostki samorządu
terytorialnego zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym w warunkach
współpracy z podmiotami niepublicznymi –
próba oceny
Rozdział 7. WPŁYW
ZASADY POMOCNICZOŚCI NA ADMINISTROWANIE W SFERZE REALIZACJI ZADAŃ W
ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W WYBRANYCH KRAJACH
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Niemcy
7.3. Anglia
7.4. Finlandia
7.5. Stany Zjednoczone
7.6. Konkluzje
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ LITERATURY
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
WYKAZ ORZECZNICTWA
WYKAZ ROZSTRZYGNIĘĆ NADZORCZYCH
WYKAZ INNYCH ŹRÓDEŁ
366
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|