|
PSYCHOLOGIA MAŁEGO DZIECKA JAK RELACJE SPOŁECZNE WSPIERAJĄ ROZWÓJ DZIECKA W PIERWSZYCH DWÓCH LATACH ŻYCIA
MURRAY L. wydawnictwo: PARADYGMAT , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 94.50 Twoja cena 89,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia małego dziecka
Jak relacje społeczne
wspierają rozwój dziecka w pierwszych dwóch
latach życia
Profesor psychologii Lynne
Murray jest uznaną brytyjską badaczką wczesnego rozwoju dzieci. Jej
książka Psychologia małego dziecka to znakomite źródło
wiedzy zarówno dla rodziców (a także babć,
dziadków oraz innych opiekunów), jak i dla
specjalistów pracujących z dziećmi i rodzinami.
Wyjątkowość tego przewodnika po różnych obszarach rozwoju
dziecka w pierwszych dwóch latach życia polega na tym, że
wszystkie przedstawione wnioski płynące ze współczesnych
badań naukowych autorka ilustruje wynikami szczegółowej
obserwacji zachowania i interakcji społecznych konkretnych dzieci.
Bogaty materiał zdjęciowy pomaga dostrzec
niezwykłą wrażliwość dziecka na otoczenie społeczne i umożliwia
odczytanie istotnego znaczenia wielu dziecięcych zachowań często
uznawanych za przypadkowe. A przede wszystkim unaocznia ogromny wkład
dziecka we własny rozwój i doniosłą rolę rodziców
we wspieraniu jego rozwoju.
Podziękowania
Przedmowa
O Autorce
Wprowadzenie
1. Rozumienie
społeczne i współdziałanie
Okres noworodkowy: 1. miesiąc życia
Wkład rodziców: intuicyjne rodzicielstwo
Wkład dziecka: mózg społeczny
Naśladowanie i neurony lustrzane
Interakcje społeczne w 1. miesiącu
Zmiany w 2. miesiącu: rozkwit relacyjności
„pierwotnej”
Rola rodzica
Różne style interakcji i wczesne próby
„nadawania znaczenia”
Rosnąca wrażliwość społeczna niemowlęcia
Miesiące 4. i 5.: wchodzenie w szerszy świat i relacyjność
„tematyczna”
Miesiąc 9.: przejście od relacyjności „tematycznej”
do relacyjności „uwspólnianej”
Rozwój relacyjności
„uwspólnianej” 1: początki rozumienia
innych ludzi
Rozwój relacyjności
„uwspólnianej” 2: rola interakcji
społecznych
Wspieranie wspólnego zainteresowania
Koordynowanie działań
Interakcje społeczne z więcej niż jedną osobą
Popisywanie się przez dziecko podczas interakcji społecznych
Rok 2.: szerszy ogląd i relacyjność „kooperatywna”
Oznaki rozwoju szerszego oglądu i zdolność do relacyjności
„kooperatywnej”
Przekomarzanie się
Oszukiwanie
Rozpoznawanie odbicia w lustrze
Rozpoznawanie sensu zachowania
Rozumienie sprzecznych perspektyw
Rola interakcji społecznych
Zabawy „na niby” i konflikty
Rozmowy
Okazje do współdziałania
Podsumowanie Rozdziału 1
2. Przywiązanie
Wzorce przywiązania u dzieci
Oznaki przywiązania
Różnice we wzorcach przywiązania
Przywiązanie ufne
Przywiązanie nieufne
Przywiązanie nieufne-unikające
Przywiązanie nieufne-ambiwalentne
Przywiązanie zdezorganizowane
Rola rodziców w kształtowaniu ufności dziecka
Znaczenie responsywności
Waga myślenia o przeżyciach dziecka
Style rodzicielstwa związane z różnymi wzorcami nieufnego
przywiązania u dziecka
Rola właściwości dziecka
Co wpływa na zdolność rodziców do zapewnienia wrażliwej
opieki?
Warunki życia
Właściwości rodziców
Style przywiązania rodziców
Ogólne przystosowanie rodziców
Wczesna więź a dalszy rozwój
Wczesna więź a późniejsze relacje społeczne
Wczesna więź a późniejsze problemy z zachowaniem
Wpływ bieżących warunków i wychowania
Pomoc dla rodziców
Opieka innych osób: pobyt w żłobku i jego wpływ na
rozwój dziecka
Przystosowanie się do żłobka
Wspieranie dziecka w żłobku: okres aklimatyzacji
Adaptacja do żłobka: wsparcie w domu
Relacje dzieci z opiekunami w żłobku
Relacje między dziećmi
Pobyt w żłobku a rozwój dziecka
Przywiązanie dzieci do przedmiotów
Podsumowanie Rozdziału 2
3. Samoregulacja
i kontrola
Podstawy regulacji u dzieci
Wspieranie przez rodziców podstawowych umiejętności
samoregulacyjnych dziecka
Wczesna opieka
Kontakt twarzą w twarz
„Kamienna twarz”
Naturalny kontakt twarzą w twarz
Zabawa ruchowa
„Siłowanki”
Rozwój świadomej samokontroli u dzieci
Jak rodzice mogą wspierać świadomą samokontrolę u dzieci
Wspieranie wczesnych zdolności koncentrowania uwagi i przewidywania
zdarzeń
Regulacja reakcji dzięki świadomości społecznej i „odnoszeniu
społecznemu”
Zachęcanie do wspólnej zabawy i współdziałania
Wyjaśnianie i rozmowa
Samoregulacja podczas zasypiania
Czynniki mogące utrudniać samoregulację
Trudności ze sprawowaniem roli rodzicielskiej
Wzorzec wycofany
Wzorzec intruzywny
Wzorzec lękowy, nadopiekuńczy
Różnice indywidualne i potencjalne zagrożenie rozwojem
problemów
Radzenie sobie z problemowym zachowaniem dziecka
Problemy „eksternalizacyjne”: zachowania agresywne
i buntownicze
Problemy „internalizacyjne”: ogólna
lękliwość i skrajna nieśmiałość
Podsumowanie Rozdziału 3
4. Rozwój
poznawczy
Rozwijający się mózg
Wpływ doświadczeń
Podstawy rozwoju poznawczego
Własna aktywność dziecka
Jak aktywność dziecka wspiera jego rozwój poznawczy
Zdobywanie kontroli
Rozumienie świata fizycznego
Rozumienie cudzych działań
Rola relacji społecznych 1: wkład dziecka
Pierwsze kontakty z innymi ludźmi
Komunikowanie zainteresowania i intencji
Naśladowanie innych
Wczesne naśladowanie
Postępy w naśladowaniu
Wykorzystywanie naśladowania przez dorosłych
Rola relacji społecznych 2: wkład rodziców
Dostrojenie i responsywność
Dostrojenie i responsywność we wczesnych interakcjach
Dostrojenie i responsywność po trzech miesiącach
Facylitowanie
Tworzenie rusztowania
Wspieranie wokalizacji i wypowiedzi słownych
Wykorzystanie innych zasobów 1: oglądanie telewizji
Wykorzystanie innych zasobów 2: wspólne czytanie
książek
Specjalne właściwości książek dla dzieci
Dowiedzione korzyści ze wspólnego czytania
Kluczowe cechy wspólnego czytania książek
Wzorce, które się z czasem zmieniają
Szersze znaczenie wspólnego czytania książek
Podsumowanie Rozdziału 4
Przypisy
Indeks
258
stron, Format: 19.0x25.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|