Fotografia portretowa w
naturalnym ¶wietle
Jak to robi± najlepsi
W
ka¿dym cz³owieku tkwi piêkno, które mo¿na wydobyæ na
fotografii. Dobre zdjêcia portretowe urzekaj±, przykuwaj± uwagê i budz±
emocje - niezale¿nie od tego, czy zosta³y wykonane w plenerze, czy w
pomieszczeniu. Je¶li masz za sob± próby fotografowania
ludzi, pewnie ju¿ wiesz, ¿e aby tworzyæ wyj±tkowe portrety, trzeba
posi±¶æ spor± wiedzê. Je¶li siê nie ma czasu na wyczerpuj±ce
studiowanie trudnych ksi±¿ek, najlepiej znale¼æ mentora,
który zdradzi swoje sekrety i wyja¶ni wszystkie wa¿ne
sprawy: jak przygotowaæ sprzêt, jak siê zabraæ do robienia zdjêæ i jak
je retuszowaæ. Teraz masz okazjê uczyæ siê od prawdziwego mistrza
fotografii portretowej!
W
tej niezwyk³ej ksi±¿ce znajdziesz ca³± wiedzê, jakiej potrzebujesz do
tworzenia wspania³ych portretów w naturalnym o¶wietleniu.
Opisano tu sekrety warsztatu, sprawdzone techniki i triki
profesjonalistów. Omówiono kwestie potrzebnego
sprzêtu, ustawieñ aparatu fotograficznego i pó¼niejszego
edytowania zdjêæ. Dowiesz siê, jak portretowaæ w ¶wietle wpadaj±cym
przez okno, jak radziæ sobie z ostrym ¶wiat³em w plenerze i jak
fotografowaæ w trudnych warunkach. Na pewno spodobaj± Ci siê
wskazówki dotycz±ce retuszu i... gotowe receptury na zdjêcia
portretowe. Uk³ad ksi±¿ki u³atwia odnajdywanie potrzebnych informacji:
na jednej stronie omówiono tylko jeden temat!
Najciekawsze zagadnienia:
- sekrety uzyskiwania
wyrazistej ostro¶ci zdjêæ portretowych
- porady dotycz±ce ustawieñ
aparatu najlepszych dla fotografii portretowych
- tajniki panowania nad
¶wiat³em, równie¿ ostrym i jaskrawym
- techniki separacji
planów i miêkkiego rozmywania t³a
- cenne (dos³ownie!)
wskazówki dotycz±ce wyboru sprzêtu i akcesoriów
Rozdzia³
1.
Obiektywy
portretowe. Od nich wszystko siê zaczyna
(001)
Obiektyw zmiennoogniskowy 70 - 200 f/2,8 lub f/4 (002)
Obiektyw 85 mm f/1,8 (003)
Jasny obiektyw portretowy 135 mm (004)
Unikaj obiektywów szerokok±tnych przy wiêkszo¶ci
portretów (005)
Czy warto w ogóle robiæ portrety obiektywem szerokok±tnym?
(006)
Dlaczego unikam obiektywów 50 mm przy fotografowaniu z
bliska (007)
Os³ona tulipanowa naprawdê siê przydaje (008)
Trzy czynniki pozwalaj±ce uzyskaæ rozmyte t³o (009)
Minimalna odleg³o¶æ ostrzenia (010)
Jak wybór obiektywu wp³ywa na wygl±d t³a (011)
Korzystaj z tego, za co zap³aci³e¶! (012)
Czy warto kupiæ obiektyw z systemem stabilizacji? To zale¿y... (013)
Rozdzia³ 2.
Ustawienia aparatu. Przys³ona, czas na¶wietlania i czu³o¶æ ISO
(015)
Przestaw aparat na tryb RAW (016)
Wybór trybu fotografowania (017)
Jak± warto¶æ przys³ony ustawiæ (018)
Dlaczego czas na¶wietlania jest tak istotny (019)
Jak przestaæ siê martwiæ d³ugimi czasami na¶wietlania (020)
Kiedy fotografowaæ przy najni¿szej czu³o¶ci ISO (021)
Co, je¶li aparat dobierze niew³a¶ciw± ekspozycjê? (022)
Jak unikn±æ przepalenia jasnych partii obrazu (023)
Dobór w³a¶ciwego balansu bieli (024)
Ustawianie ostro¶ci na zdjêciach portretowych (025)
Jak ustawiaæ ostro¶æ w przypadku obiektywów f/1,8 i
ja¶niejszych (026)
Na którym oku ustawiæ ostro¶æ (027)
Genialna sprawa - automatyczne ustawianie ostro¶ci na oczach (028)
Zdjêcia grupowe przy szeroko otwartej przys³onie (029)
Gdzie ustawiæ ostro¶æ w przypadku zdjêæ grupowych z kilkoma rzêdami
osób (030)
Stabilizacja obrazu - w³±czaæ czy nie? (031)
Rozdzia³ 3.
Portrety
w ¶wietle z okna. Tropem flamandzkich mistrzów
(033)
Dlaczego bezpo¶rednie ¶wiat³o z okna czasem bywa z³e (034)
Wy³±cz ¶wiat³a w pomieszczeniu (035)
Odsuñ siê od okna (036)
Przesuñ siê za okno lub drzwi (037)
Niech stanie siê ¶wiat³o¶æ (z pó³nocnego okna) (038)
U¿yj zas³onki do prysznica (039)
Zaci±gnij firany, ¿eby otrzymaæ jeszcze lepsze ¶wiat³o (040)
Jak ustawiæ modela lub modelkê do zdjêcia w ¶wietle z okna (041)
O¶wietlenie w stylu Rembrandta (042)
Kontrastowy portret (043)
A je¶li nie chcesz klasycznego portretu w ¶wietle okiennym? (044)
Portretowanie osoby stoj±cej przodem do okna (045)
Jakiego rodzaju okna szukaæ? (046)
Uwa¿aj na zmieniaj±ce siê ¶wiat³o z okna (047)
Wykorzystaj otwarte drzwi (048)
Zastosowanie ostrych cieni (049)
Fotografowanie na malowanych t³ach (050)
Zastosowanie blendy (051)
Wybór w³a¶ciwego balansu bieli (052)
Czasami przydaje siê statyw (053)
Rozdzia³ 4.
Fotografowanie
w plenerze. Jasne, ¿e piêkne (055)
Moja tajemna broñ na sesjach plenerowych (056)
Ma³y dyfuzor TriGrip i statyw (057)
Kiedy warto u¿yæ z³otej blendy (058)
Kiedy u¿yæ bia³ej blendy (059)
Zastosowanie czarnej blendy w pochmurne dni (060)
Gdzie ustawiæ blendê (061)
Blenda jako ¼ród³o cienia (062)
Rozpraszanie ¶wiat³a w przypadku zdjêæ grupowych (063)
Unikaj plam ¶wiat³a (064)
Znajd¼ cieñ w pobli¿u jasno o¶wietlonego miejsca (065)
Inne ¶wietne rozwi±zanie: fotografowanie w g³êbokim cieniu (066)
Fotografowanie w pochmurne dni (067)
Pozowanie z my¶l± o wykorzystaniu kierunkowego ¶wiat³a (068)
Precyzyjne korygowanie balansu bieli na zdjêciach plenerowych (069)
Rozdzia³ 5.
Fotografowanie
w bezpo¶rednim s³oñcu. Ujarzmianie bestii (071)
Zalety fotografowania w o¶wietleniu tylnym (072)
Uwa¿aj na ¶wiat³o "rozlewaj±ce" siê po twarzy (073)
S³oñce w roli ¶wiat³a okalaj±cego lub do¶wietlaj±cego w³osy (074)
Efekt flary (075)
Trik z prze¶wietlaniem o jeden stopieñ ekspozycji (albo kilka) (076)
Bezdyskusyjnie najlepsza pora do robienia zdjêæ (077)
Szukaj kontrastowego t³a (078)
O ubraniu modeli s³ów kilka (079)
Rozdzia³ 6.
Kompozycja.
Jak to uj±æ (081)
Komponowanie kadru z my¶l± o intymnym portrecie (082)
Oczy na wysoko¶ci dwóch trzecich kadru (083)
Unikaj uwieczniania osób po¶rodku kadru (084)
"Odetnij" czubek g³owy (085)
Nie pozostawiaj zbyt du¿o wolnego miejsca nad g³ow± (086)
Uwzglêdnij przestrzeñ na spojrzenie (087)
Poka¿ iskierki w oczach (088)
Unikaj dekoncentruj±cych obiektów w tle (089)
Scena powinna byæ prosta (090)
Unikaj jaskrawych elementów w tle (091)
Zdjêcia ca³ej sylwetki rób z ¿abiej perspektywy (092)
Fotografuj odrobinê z góry (093)
Unikaj tego b³êdu kadrowania... (094)
Nie obcinaj stóp (095)
Portrety ¶rodowiskowe (096)
Fotografowanie dzieci (097)
Rozdzia³ 7.
Pozowanie. Jak byæ pozerem
(099)
Co sprawia, ¿e portret zapada w pamiêæ na d³ugo? (100)
Fotografowanie fotogenicznych ludzi (101)
Tworzenie listy póz (102)
Nawi±¿ kontakt (103)
W co powinni najpierw siê ubraæ? (104)
Przegl±d sytuacji po piêciu minutach sesji (105)
Zdjêcia miêdzy pozami (106)
Kierowanie modelem w trakcie sesji (107)
Spojrzenie wprost w obiektyw (108)
Spojrzenie poza kadr (109)
Wszystko jest w oczach (110)
Unikaj eksponowania bia³ek oczu (111)
Je¶li kto¶ ma okr±g³± twarz, zrób tak... (112)
...a je¶li ma szczup³± i poci±g³±, wybierz tê metodê (113)
Petera Hurleya ulubiony trik z brod± (114)
Broda w dó³ - lepsze oczy i o wiele wiêcej (115)
Wyszczuplanie nosa (116)
Twarz± w stronê ¶wiat³a (117)
Unikaj min bez wyrazu (118)
Zwiêksz objêto¶æ w³osów i wpraw je w ruch (119)
Ustaw ramiona pod k±tem do aparatu, ¿eby uzyskaæ ³adniejsz± pozê (120)
Unikaj zdjêæ z p³askimi stopami i prostymi nogami (121)
Nastêpny sposób na wê¿sz± taliê (122)
Wyszczuplanie nóg (123)
Unikaj póz z rêkami przylegaj±cymi do boków (124)
Poza siedz±ca? Najlepiej na krawêdzi! (125)
Rêce, nogi, palce... wszystko powinno byæ ugiête (126)
Unikaj pokazywania otwartej d³oni (127)
Palce powinny byæ z³±czone, a nie rozchylone (128)
Zastosuj proste rekwizyty (129)
Rozdzia³ 8.
Postprocessing.
Wa¿ne informacje o Lightroomie i Photoshopie
(131)
Silne ¶wiat³o s³oneczne (132)
Tworzenie efektu ³agodnej po¶wiaty (133)
Tworzenie efektu flary (134)
Tonowanie karnacji (135)
Usuwanie pryszczy i przebarwieñ (136)
Tuszowanie zmarszczek lub pieprzyków (137)
Tuszowanie b³yszcz±cych miejsc na skórze (138)
Akcentowanie têczówek (139)
Wyostrzanie portretów (140)
Rozja¶nianie oczu (141)
Rozszerzenie Perfectly Clear (142)
Kolorystyka kinowa w portretach (143)
Zastosowanie funkcji wykrywania twarzy w filtrze Liquify (Formowanie)
(144)
Usuwanie niesfornych kosmyków (145)
Rozja¶nianie twarzy tak, by znalaz³a siê w centrum uwagi (146)
Tworzenie subtelnego efektu winiety (147)
Do¶wietlanie g³ównego tematu zdjêcia (148)
Nak³adanie tekstury na jednolite t³o (149)
Rozja¶nianie skóry (150)
Wyg³adzanie skóry (151)
Rozdzia³ 9.
Przepisy
na zdjêcia portretowe. Sk³adniki znakomitych portretów (153)
Portret ze ¶wiat³em padaj±cym z góry, z dyfuzorem (154)
Gotowe zdjêcie (155)
Portret ¶rodowiskowy, z dyfuzorem (156)
Gotowe zdjêcie (157)
Portret w ¶wietle tylnym z flar± (158)
Gotowe zdjêcie (159)
Portret we wnêtrzu, w o¶wietleniu tylnym (160)
Gotowe zdjêcie (161)
Portret w bezpo¶rednim s³oñcu, z dyfuzorem (162)
Gotowe zdjêcia (163)
Portret w ostrym, bezpo¶rednim ¶wietle, z dyfuzorem (164)
Gotowe zdjêcie (165)
Nastrojowy portret przy oknie (166)
Gotowe zdjêcie (167)
Klasyczny portret w ¶wietle z okna (168)
Gotowe zdjêcie (169)
Portret plenerowy w pochmurny dzieñ (170)
Gotowe zdjêcie (171)
Portret w pe³nym s³oñcu (172)
Gotowe zdjêcie (173)
Portret przy szklanych drzwiach, z dyfuzorem (174)
Gotowe zdjêcie (175)
Portret panny m³odej w ¶wietle z okna (176)
Gotowe zdjêcie (177)
Portret panny m³odej z ¿abiej perspektywy (178)
Gotowe zdjêcie (179)
Portret w cieniu (180)
Gotowe zdjêcie (181)
Portret kostiumowy w ¶wietle z okna (182)
Gotowe zdjêcie (183)
186
stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miêkka