|
SKUTECZNA TERAPIA DZIECKA Z AUTYZMEM PRAKTYCZNY PORADNIK DLA TERAPEUTÓW I RODZICÓW
BUDZIŃSKA A. wydawnictwo: GWP , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 59.90 Twoja cena 56,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Skuteczna terapia dziecka
z autyzmem.
Praktyczny poradnik dla
terapeutów i rodziców
Metody i techniki
stosowanej analizy zachowania
Wczesna diagnoza i jak najszybsze rozpoczęcie skutecznej terapii mogą
znacząco wpłynąć na funkcjonowanie dziecka z autyzmem oraz całej jego
rodziny. Dają niepowtarzalną szansę na godne i samodzielne życie.
W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu kluczowa jest terapia o
udowodnionej naukowo skuteczności – stosowana analiza
zachowania, zwana też terapią behawioralną. Autorka, specjalistka z
wieloletnim doświadczeniem, szczegółowo omawia praktyczne
kwestie związane z kolejnymi etapami terapii. Wyjaśnia, jak stworzyć
zindywidualizowany system motywacyjny, jakie techniki terapeutyczne
najlepiej stosować, jak ocenić i rozwijać sfery deficytowe oraz jakie
programy wprowadzać, w miarę jak dziecko robi postępy. Wskazuje
konkretne metody radzenia sobie z zachowaniami utrudniającymi naukę i
codzienne funkcjonowanie. Podkreśla również wagę
odpowiedniej organizacji przestrzeni terapeutycznej i zaangażowania
rodziców w proces terapii, tak aby stał się stylem życia
rodziny.
Ta niezwykle potrzebna książka to niezbędnik osób
zajmujących się dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i
prowadzących terapię takich dzieci. Autorka w bardzo jasny i przystępny
sposób prezentuje wiele praktycznych wskazówek i
metod pracy o naukowo udowodnionej skuteczności. Korzyści z lektury
odniosą zarówno terapeuci, jak i rodzice –
tworzący swego rodzaju zespół terapeutyczny, pomagający
dziecku skuteczniej i szybciej rozwijać pożądane umiejętności. Osoby
chcące poszerzyć wiedzę zdobytą dzięki tej książce mogą skorzystać z
platformy edukacyjnej „Kwadrans dla terapii”.
W książce – w praktyczny i przystępny sposób
– zostały omówione takie zagadnienia, jak:
•
charakterystyka zaburzenia ze spektrum autyzmu;
•
wybór skutecznej terapii;
•
budowanie relacji z dzieckiem;
•
tworzenie efektywnego systemu motywacyjnego;
•
angażowanie rodziców w proces terapii;
•
określenie umiejętności, które należy rozwijać podczas
terapii;
•
tworzenie zindywidualizowanego programu terapeutycznego, dostosowanego
do potrzeb i możliwości dziecka;
•
przygotowanie miejsca do nauki i dobór materiałów
edukacyjnych;
•
pisanie programów edukacyjnych, prowadzenie rejestracji i
ustalanie kolejnych kroków uczenia;
•
monitorowanie i ocena postępów;
•
radzenie sobie z zachowaniami niepożądanymi przez uczenie zachowań
alternatywnych;
•
rozwijanie samodzielności u dziecka;
•
kształtowanie podstawowych kompetencji społecznych i zachowań
werbalnych.
Doktor
Anna Budzińska, psycholog i terapeutka, uczy dorosłych w Polsce i
innych krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych, jak radzić
sobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wie, jak uczyć skutecznie.
Niczym przewodnik prowadzi czytelnika przez 33 rozdziały książki,
omawiając najistotniejsze kwestie związane z wychowaniem i nauką
dziecka z autyzmem. Pisze językiem prostym, zrozumiałym, nie omijając
trudnych terminów i problemów. Tłumaczy wszystko
słowem, obrazem, przykładem, odwołując się jednocześnie do danych z
badań naukowych. Jej celem jest przekazanie nie tego, co należy
wiedzieć, lecz tego, co należy umieć, będąc rodzicem, nauczycielem czy
terapeutą dziecka z autyzmem.
Niniejsza
książka to swego rodzaju elementarz, przewodnik dla każdego odbiorcy.
Nie należy jej pominąć.
prof.
dr hab. Marta Bogdanowicz
Wstęp
Podziękowania
Rozdział 1
Czym
jest zaburzenie ze spektrum autyzmu
Rozdział 2
Skuteczna
terapia dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu
Rozdział 3
Rodzice
w terapii
Rozdział 4
Ocena
sfer deficytowych
Rozdział 5
Tworzenie
programów edukacyjnych i zbieranie danych
Rozdział 6
Funkcje
zachowań niepożądanych
Rozdział 7
Uczenie
zachowań alternatywnych
Rozdział 8
Nagrody
w terapii
Rozdział 9
Tablica
wyboru nagród
Rozdział 10
Żetonowy
system wzmocnień
Rozdział 11
Kontrakty
behawioralne
Rozdział 12
Zasady
podawania nagród
Rozdział 13
Organizacja
przestrzeni
Rozdział 14
Organizacja
materiałów edukacyjnych
Rozdział 15
Generalizacja
nabytych umiejętności
Rozdział 16
Podpowiedzi
manualne
Rozdział 17
Podpowiedzi
słowne
Rozdział 18
Modelowanie
Rozdział 19
Plany
aktywności
Rozdział 20
Metoda
skryptów i ich wycofywania
Rozdział 21
Uczenie
incydentalne
Rozdział 22
Metoda
wyodrębnionych prób
Rozdział 23
Podstawowe
umiejętności społeczne
Rozdział 24
Prośby
i proszenie o pomoc
Rozdział 25
Zabawa
– od czego zacząć?
Rozdział 26
Naśladowanie
ruchów
Rozdział 27
Imitacja
werbalna
Rozdział 28
Dopasowywanie
Rozdział 29
Rozumienie
mowy
Rozdział 30
Mowa
czynna
Rozdział 31
Zabawa
Rozdział 32
Umiejętności
grafomotoryczne
Rozdział 33
Umiejętności
samoobsługowe
Słowniczek
Bibliografia
280
stron, 16.5 x 23.5 cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|