|
ZAPEWNIENIE INTEROPERACYJNOŚCI URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW STUDIUM ADMINISTRACYJNOPRAWNE
BŁAŻEWSKI M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 95.60 Twoja cena 90,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zapewnienie
interoperacyjności urządzeń i systemów
Studium
administracyjnoprawne
W książce poruszono
problematykę interoperacyjności, czyli właściwości urządzeń i
systemów do automatycznego współdziałania z
innymi urządzeniami i systemami.
Podkreślono znaczenie roli człowieka, który
projektuje te urządzenia i systemy, jak również inicjuje
oraz organizuje ich współdziałanie. W pracy przyjęto dwie
perspektywy: podmiotu wprowadzającego do eksploatacji urządzenie oraz
system, jak również organu administracji publicznej
oceniającego stan techniczny tego urządzenia i systemu, a także
wydającego zgodę na jego eksploatację.
Porównano zakres ochrony interesu publicznego związanej ze
stosowaniem poszczególnych rodzajów urządzeń i
systemów, które są stosowane w kilku obszarach, w
tym: transportu kolejowego, transportu lotniczego oraz publicznych
systemów teleinformatycznych. Badano w
szczególności dopuszczenie do stosowania tych urządzeń i
systemów oraz ingerencję organów administracji
publicznej w ich eksploatację.
Wykaz
skrótów
Rozdział I.
Wstęp
Rozdział II. Przedmiot, metody i cele
badań naukowych
1. Przedmiot badań
2. Cele i tezy opracowania
3. Metody badawcze
Rozdział III. Zagadnienia podstawowe
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie zapewnienia interoperacyjności urządzenia i systemu
3. Pojęcie interoperacyjności
3.1. Aspekty interoperacyjności
3.2. Warstwy interoperacyjności
4. Interoperacyjne urządzenie lub system
5. Obszary procesu osiągania interoperacyjności
6. Normy techniczne i normy prawne wobec interoperacyjności
6.1. Norma techniczna a norma prawa
6.2. Normy techniczne i prawne wobec standardów
interoperacyjności i procesu osiągania interoperacyjności
7. Prawna ochrona wartości a stosowanie interoperacyjnych urządzeń i
systemów
7.1. Bezpieczeństwo użytkownika i osoby trzeciej oraz użyteczność
interoperacyjnego urządzenia i systemu jako wartości prawnie chronione
7.2. Funkcje prawnej ochrony bezpieczeństwa użytkownika i osoby
trzeciej oraz użyteczność interoperacyjnego urządzenia i systemu
8. Interoperacyjność w ujęciu historycznym
9. Interoperacyjność w ujęciu przyszłych regulacji
10. Interoperacyjność w ujęciu komparatystycznym na przykładzie
porządku prawnego Wielkiej Brytanii oraz Stanów
Zjednoczonych Ameryki
11. Konkluzje
Rozdział IV. Standardy
interoperacyjności
1. Wprowadzenie
2. Standardy interoperacyjności ustanowione w przepisach prawa
2.1. Standardy interoperacyjności ustanowione w przepisach prawa Unii
Europejskiej
2.2. Standardy interoperacyjności ustanowione w przepisach
prawa polskiego
3. Standardy interoperacyjności przyjęte w pozasystemowych normach
technicznych
4. Wieloaspektowość standardów interoperacyjności
4.1. Standardy interoperacyjności w obszarze transportu kolejowego
4.1.1. Techniczne specyfikacje interoperacyjności – TSI
4.1.2. Zasadnicze wymagania
4.1.3. Specyfikacje europejskie
4.1.4. Przepisy krajowe
4.2. Standardy interoperacyjności w obszarze transportu lotniczego
4.2.1. Zasadnicze wymogi
4.2.2. Przepisy wykonawcze
4.2.3. Specyfikacje Wspólnoty
4.3. Standardy interoperacyjności w obszarze publicznych
systemów teleinformatycznych
4.4. Standardy interoperacyjności w obszarze sieci telekomunikacyjnych
4.5. Standardy interoperacyjności w obszarze żeglugi
śródlądowej
4.6. Standardy interoperacyjności w obszarze współpracy
wojskowej
5. Dynamiczne ujęcie standardów interoperacyjności
5.1. Proces etapowego wdrażania interoperacyjności
5.2. Proces ciągłego wdrażania interoperacyjności
6. Konkluzje
Rozdział V. Proces
osiągania interoperacyjności
1. Wprowadzenie
2. Prawne uwarunkowania procesu osiągania interoperacyjności
2.1. Prawne uwarunkowania procesu osiągania interoperacyjności w
przepisach prawa Unii Europejskiej
2.2. Prawne uwarunkowania procesu osiągania interoperacyjności w
przepisach prawa polskiego
3. Zasady procesu osiągania interoperacyjności
3.1. Zasada swobody wprowadzenia i stosowania urządzenia lub systemu
zapewniającego interoperacyjność
3.2. Zasada obciążenia podmiotu wprowadzającego kosztami procesu
osiągania interoperacyjności
4. Podmiotowe ujęcie procesu osiągania interoperacyjności
4.1. Podmiot wprowadzający
4.2. Podmiot autoryzujący
4.3. Organ nadzorujący
4.4. Osoba trzecia
4.5. Inne organy administracji publicznej
5. Przedmiotowe ujęcie procesu osiągania interoperacyjności
5.1. Płaszczyzny procesu osiągania interoperacyjności
5.2. Sfery procesu osiągania interoperacyjności
6. Konkluzje
Rozdział VI.
Dopuszczenie do stosowania urządzenia lub systemu
1. Wprowadzenie
2. Kontrola prewencyjna warunkująca dopuszczenie do stosowania
urządzenia lub systemu
2.1. Kontrola prewencyjna w obszarze transportu kolejowego
2.1.1. Kontrola prewencyjna składnika interoperacyjności
2.1.2. Kontrola prewencyjna podsystemu strukturalnego
2.1.3. Kontrola prewencyjna pojazdu (kolejowego)
2.1.4. Kontrola prewencyjna urządzenia lub budowli niezgodnych z TSI
2.2. Kontrola prewencyjna w obszarze transportu lotniczego
2.3. Kontrola prewencyjna w obszarze publicznych systemów
teleinformatycznych
3. Zgoda na dopuszczenie do stosowania interoperacyjnego urządzenia lub
systemu
3.1. Zgoda na dopuszczenie do stosowania podsystemu strukturalnego
3.2. Zgoda na dopuszczenie do stosowania pojazdu (kolejowego)
3.2.1. Zezwolenie na wprowadzenie pojazdu (kolejowego) do obrotu
3.2.2. Zezwolenie na dopuszczenie typu pojazdu (kolejowego) do
eksploatacji
3.2.3. Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu pojazdu (kolejowego)
zgodnego z typem
3.2.4. Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia
4. Przekazywanie informacji związanych z dopuszczeniem do stosowania
urządzenia lub systemu
5. Konkluzje
Rozdział VII. Ingerencja w stosowanie
urządzenia lub systemu
1. Wprowadzenie
2. Bezpośrednia ingerencja w stosowanie interoperacyjnych urządzeń lub
systemów
2.1. Kontrola prewencyjna stosowania urządzenia lub systemu
2.2. Postępowanie naprawcze w przedmiocie sanacji stosowania urządzenia
lub systemu
2.2.1. Postępowanie naprawcze w przedmiocie sanacji stosowania
składnika interoperacyjności
2.2.2. Postępowanie naprawcze w przedmiocie sanacji stosowania
podsystemu strukturalnego
2.2.3. Postępowanie naprawcze w przedmiocie sanacji stosowania pojazdu
(kolejowego)
2.2.4. Postępowanie naprawcze w przedmiocie sanacji stosowana
urządzenia lub budowli niezgodnych z TSI
2.2.5. Postępowanie naprawcze w przedmiocie sanacji części składowych i
systemów służących zapewnieniu interoperacyjności sieci
zarządzania europejskim ruchem lotniczym (EATMN)
2.3. Przekazywanie informacji o bezpośredniej ingerencji w stosowanie
interoperacyjnych urządzeń lub systemów
3. Pośrednia ingerencja w stosowanie publicznych systemów
teleinformatycznych
3.1. Kontrola stosowania publicznych systemów
teleinformatycznych
3.2. Środki nadzoru wydawane w związku ze stosowaniem publicznego
systemu teleinformatycznego
4. Konkluzje
Rozdział VIII. Sytuacja prawna
podmiotów procesu osiągania interoperacyjności
1. Wprowadzenie
2. Stosunki prawne w procesie osiągania interoperacyjności
2.1. Stosunki prawne pomiędzy podmiotem wprowadzającym a podmiotem
autoryzującym
2.2. Stosunek prawny pomiędzy podmiotem wprowadzającym a organem
nadzorującym
3. Ochrona interesów faktycznego i prawnego oraz praw
podmiotowych w procesie osiągania interoperacyjności
3.1. Ochrona interesu faktycznego w procesie osiągania
interoperacyjności
3.2. Ochrona interesu prawnego w procesie osiągania interoperacyjności
3.3. Prawo podmiotowe w procesie osiągania interoperacyjności
4. Odpowiedzialność podmiotów procesu osiągania
interoperacyjności
4.1. Odpowiedzialność podmiotu wprowadzającego
4.2. Odpowiedzialność podmiotu autoryzującego
4.3. Odpowiedzialność organu nadzorującego
5. Konkluzje
Rozdział IX. Zakończenie
Bibliografia
396
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|