ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ALTERNATYWNE ŚLEDZTWO PRYWATYZACJA FUNKCJI ŚLEDCZEJ PAŃSTWA W OBSZARZE PRZESTĘPCZOŚCI GOSPODARCZEJ


RUTKOWSKI K.

wydawnictwo: ENETEIA , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 59.00 Twoja cena  56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Alternatywne śledztwo

Prywatyzacja funkcji śledczej państwa w obszarze przestępczości gospodarczej

Książka mówi o profesjonalizacji systematycznego dochodzenia prawdy w procesie karnym, szczególnie w jego wstępnej fazie w postępowaniu przygotowawczym. Tak jak mamy alternatywne metody rozwiązywania sporów ? Alternative Dispute Resolution (ADR), tak powinniśmy mieć alternatywne metody dochodzenia prawdy w Alternative Truth Investigation (ATI). Winny być one alternatywne wobec państwowego systemu wymiaru sprawiedliwości i ścigania przestępstw. Nie po to jednak by ów system zastąpić, a dla jego wsparcia, szczególnie w najtrudniejszym obszarze ścigania przestępstw gospodarczych i wymierzania za nie sprawiedliwości. Polecane dla prawników naukowców i praktyków, a także przedsiębiorców funkcjonujących w oparciu o zasadę compliance for integrity.

Wstęp

Rozdział 1. Czynnik prywatny w prawie - zaranie dziejów prawa
1.1. Czynnik prywatny w prawie w ogóle (prawo boskie, prawo naturalne)
1.2. Duch prawa w ujęciu filozoficzno-analitycznym

Rozdział 2. Prywatnoprawne elementy ścigania przestępstw w kontekście historycznym w krajach prawa stanowionego
2.1. Jurysdykcja w prawie rzymskim
2.1.1 Przestępstwa prywatne i publiczne
2.1.2. Rola sędziego prywatnego w klasycznym procesie karnym
2.1.3. Poklasyczny proces karny
2.1.4. Rola consilium i zastępców procesowych
2.2. Elementy prywatne ścigania przestępstw w Polsce w okresie średniowiecza
2.2.1. Organizacja opolna, instytucja "śladu"
2.2.2. Prawidlnik w średniowiecznym prawie sądowym na terenie ówczesnej Polski
2.2.3. Instytucja mediatora
2.2.4. Czynnik prywatny w średniowiecznym sądownictwie europejskim
2.3. Proces karny w Rzeczypospolitej szlacheckiej
2.3.1. Skarga prywatna
2.3.2. Instygator i woźny sądowy
2.3.3. Delator w procesie karnym
2.3.4. Prawo sądowe w Europie
2.4. Znaczenie czynnika społecznego w sądownictwie XIX wieku
2.4.1. Proces karny w Europie
2.4.2. Procedura karna stosowana na terenie Polski pod zaborami
2.4.3. Próby reform procesu karnego w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim
2.5. Rola czynnika prywatnego w procesie karnym w XX wieku
2.5.1. Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości w okresie międzywojennym
2.5.2. Procedura karna w okresie XX-lecia międzywojennego, rola sędziego śledczego
2.5.3. Przebudowa modelu postępowania karnego w pierwszych latach Polski Ludowej
2.5.4. Państwowe organy ścigania w procesie karnym w okresie wczesnego PRL-u
2.5.5. Czynnik prywatny w postępowaniu karnym w świetle kodeksu postępowania karnego z 1969 roku
2.6. Model procesu karnego w jurysdykcjach kontynentalnych Europy Zachodniej - Corpus Iuris
2.6.1. Współczesny proces francuski
2.6.2. Współczesny proces niemiecki
2.6.3. Współczesny proces włoski
2.6.4. Projekt zunifikowanego prawa karnego (Corpus Iuris)

Rozdział 3. Czynnik prywatny w ściganiu przestępstw w państwach kręgu common law
3.1. Wymiar sprawiedliwości w dawnej Anglii
3.1.1. Prywatne ściganie przestępstw
3.1.2. Pozycja oskarżonego
3.1.3. Inne osoby prywatne w postępowaniu karnym
3.1.4. Dwie formy postępowania w sprawach karnych
3.1.5. Rola sędziów i przysięgłych
3.2. Postępowanie karne we współczesnej Anglii
3.2.1. Zasada decentralizacji i oportunizmu ścigania w postępowaniu karnym
3.2.2. Rola prokuratury i policji
3.2.3. Prywatne ściganie
3.2.4. Plany reformatorskie
3.3. Prywatne ściganie przestępstw w amerykańskim wymiarze sprawiedliwości
3.3.1. Historyczne podstawy wymiaru sprawiedliwości
3.3.2. Udział czynnika prywatnego w postępowaniu
3.3.3. Postępowanie w sprawach z oskarżenia prywatnego
3.3.4. Rola prokuratora
3.3.5. Qui tam - za rząd i dla siebie
3.4. Czynnik prywatny w procesie karnym w innych państwach kręgu common law
3.4.1. Szkocja
3.4.2. Irlandia
3.4.3. Australia
3.4.4. Nowa Zelandia
3.4.5. Indie
3.4.6. Cypr
3.4.7. Malta
3.4.8. Kanada
3.4.9. Republika Południowej Afryki
3.5. Podsumowanie

Rozdział 4. Czynnik prywatny we współczesnym polskim procesie karnym
4.1. Społeczny obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa
4.2. Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna kontrola wewnętrzna
4.3. Detektywi
4.4. Wywiadownie gospodarcze i firmy windykacyjne
4.5. Doradcy podatkowi i rzecznicy patentowi
4.6. Biegli sądowi
4.7. Ławnicy
4.8. Przedstawiciele społeczni
4.9. Podmioty prywatne uczestniczące w postępowaniu karnym
4.9.1. Pokrzywdzeni i ich uprawnienia
4.9.2. Podejrzani, oskarżeni i ich uprawnienia
4.10. Obrońcy i pełnomocnicy
4.11. Oskarżyciel i instytucja skargi subsydiarnej
4.12. Mediatorzy - mediacja
4.13. Oddziaływanie czynnika prywatnego na funkcjonowanie ścigania przestępstw i wymiaru sprawiedliwości
4.14. Czynnik prywatny w ściganiu przestępstw i w wymiarze sprawiedliwości w ujęciu systemowym

Rozdział 5. Postulat prywatyzacji funkcji śledczej państwa w obszarze przestępczości gospodarczej
5.1. Państwowe organy ścigania w postępowaniu przygotowawczym - nieprawidłowości funkcjonowania
5.1.1. Rządy statystyki
5.1.2. Niewiedza funkcjonariuszy
5.1.3. Błędy organów i funkcjonariuszy
5.1.4. Fałszywe poczucie omnipotencji
5.1.5. Arogancja wobec problemów i ludzi
5.2. Reformy prokuratury w roku 2009 i powrót do stanu poprzedniego
5.3. Definicja funkcji śledczej
5.4. Podmioty prywatne w postępowaniu przygotowawczym
5.4.1. Przykłady udziału czynnika prywatnego w wykonywaniu innych funkcji, tradycyjnie przynależnych państwu
5.4.2. Globalizacja
5.4.3. Konwergencja
5.4.4. Organy ścigania - kompetencje formalne
5.4.5. Podmioty prywatne - kompetencje merytoryczne
5.4.6. Specjalna kombinacja wiedzy, umiejętności i doświadczenia
5.5. Istota prywatyzacji funkcji śledczej państwa
5.5.1. Instytucja sędziego śledczego
5.5.2. Prokurator jako oskarżyciel publiczny
5.5.3. Niezależność prokuratury od Ministerstwa Sprawiedliwości
5.5.4. Rozszerzenie kręgu przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego
5.5.5. Równoprawny udział prywatnych podmiotów w postępowaniu przygotowawczym
5.5.6. Licencjonowanie i certyfikacja
5.5.7. Hierarchizacja w oparciu o licencjonowanie i certyfikację
5.5.8. Wyjątek od zasady - przestępstwa godzące w bezpieczeństwo państwowe
5.6. Reguły rynkowe i zasady etyki fundamentem reformy
5.6.1. Wolna konkurencja w rozumieniu współczesnym
5.6.2. Podmiot powierzający wykonywanie funkcji śledczej
5.6.3. Aspekt finansowy reformy
5.6.4. Możliwość współfinansowania przez pokrzywdzonego
5.6.5. Kodeks etyczny podmiotów prywatnych
5.7. Prywatyzacja funkcji śledczej państwa w nowym, kontradyktoryjnym procesie karnym
5.8. Koniec reformy procedury karnej - przywrócenie poprzedniego stanu prawnego

Rozdział 6. Podmioty predestynowane do wykonywania funkcji śledczej w postępowaniu przygotowawczym
6.1. Sprawiedliwość prywatna - nowy trend i powrót do źródeł
6.2. Legal compliance
6.3. Wewnętrzne dochodzenie korporacyjne (WDK)
6.4. Wykonywanie funkcji śledczej przez specjalistów compliance i wewnętrznego dochodzenia korporacyjnego
6.5. Przykładowe obszary funkcjonowania podmiotów compliance
6.6. Zestawienie podmiotów zajmujących się compliance na świecie w różnych sferach życia
6.6.1. Instytucje rządowe
6.6.2. Organizacje i stowarzyszenia
6.6.3. Podmioty komercyjne
6.6.4. Polskie podmioty compliance
6.6.5. Instytucje naukowe
6.6.6. Media
6.6.7. Inne

Zakończenie
Bibliografia

358 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022