|

SZEKSPIR I PSYCHOLOGIA CO O NATURZE LUDZKIEJ MÓWIĄ NAM WIELKIE DZIEŁA SZEKSPIRA?
ZIMBARDO P.G. JOHNSON R.L. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2025, wydanie Icena netto: 64.00 Twoja cena 60,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szekspir i psychologia
Co o naturze ludzkiej mówią nam
wielkie dzieła Szekspira?
Od ponad stulecia, od kiedy
Zygmunt Freud zdiagnozował u Hamleta kompleks Edypa, William Szekspir i
jego dzieła stały się obiektem analiz psychologicznych. Teraz
proponujemy odwrócić role. W jaki sposób sam Bard
rozumiał mózg, zachowanie i sposoby działania ludzkiego
umysłu?
Właśnie z tym zamiarem
dwaj psychologowie, Philip G. Zimbardo i Robert L. Johnson, wyruszyli w
krainę Szekspira. Po dziś dzień nie stworzono opisu psychopaty lepszego
niż Ryszard III, bardziej poruszającego obrazu demencji niż w
Królu Learze ani równie zapadającej w pamięć
ilustracji zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych niż próby zmycia
krwawych plam przez Lady Makbet. Mniej znane i opisane są
różnorodne zaburzenia psychiczne, które Szekspir
przedstawił językiem odpowiadającym naszej współczesnej
klasyfikacji chorób psychicznych opisanej w DSM-5.
Psychologia Szekspira nie ograniczała się jednak do zaburzeń
psychicznych. Jego fascynacja ludzką naturą obejmowała cały wachlarz
zagadnień psychologicznych. Interesował się anatomią mózgu,
osobowością, poznaniem, emocjami, percepcją, rozwojem i stanami
świadomości.
Wszystkie te opowieści pokazują, jak perspektywa Szekspira
była zakorzeniona w ówczesnej medycynie i kulturze. A jednak
intelekt, ciekawość i temperament dramatopisarza pozwoliły mu uchwycić
pojęcia i pomysły, które wieki później stały się
ważne dla nauk psychologicznych. Czytelnik dowie się więc, że to Bard
ukuł trafną frazę „natura–wychowanie”,
którą wypowiada Prospero sfrustrowany czynami Kalibana. Z
kolei w Miarce za miarkę Szekspir skłonił widownię do rozważań na
zbliżony temat, czyli co ma większy wpływ na ludzkie zachowanie: cechy
osobowościowe czy zewnętrzna sytuacja? W Hamlecie zaś przyglądał się
relacji pomiędzy rozumem i emocjami w umyśle, wydawałoby się,
chwiejnego księcia.
Prolog. Dlaczego
Szekspir i psychologia? VII
Wprowadzenie. Szekspir, psychologia i korzenie geniuszu XI
Część I. Natura czy
kultura 1
Rozdział 1. Natura–kultura, neuronauka i mózg
Barda: Burza 3
Rozdział 2. Akty i etapy życia człowieka: Jak wam się podoba 31
Część II. Osoba czy
sytuacja 57
Rozdział 3. Henrykowie, humory i psychologia osobowości:
Ryszard II – Henryk V 59
Rozdział 4. Wpływ społeczny od Stratfordu do Stanfordu: Miarka za
miarkę 89
Rozdział 5. Bohaterowie starożytni i współcześni, wielcy i
mali: Otello 111
Część III. W głąb umysłu
123
Rozdział 6. Sen, marzenia i narkotyki – okna do
podświadomości: Sen nocy letniej 125
Rozdział 7. Choroby umysłowe i inne złe humory: Król Ryszard
III 149
Część IV. Rozum czy emocje
183
Rozdział 8. Emocje, motywacje i miłość elżbietańska: Stracone zachody
miłości 185
Rozdział 9. Rozum, intuicja i książę Danii: Hamlet 203
Epilog. Psychologia, Szekspir i nie tylko 225
Podziękowania 231
Przypisy końcowe 233
Bibliografia 317
Tytuły dzieł Szekspira 317
Indeks bohaterów literackich, postaci historycznych,
autorów i pozostałych osób 341
Indeks pojęć i pozostałych tytułów 349
O Autorach 356
396 stron, Format:
17.6x25.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|