|
PSYCHOPEDAGOGIKA RELACJI ANALIZA TRANSAKCYJNA DLA NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW
JAGIEŁA J. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 136.80 Twoja cena 129,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychopedagogika relacji
Analiza transakcyjna dla nauczycieli i
wychowawców
Analiza transakcyjna (AT) to
koncepcja psychoterapeutyczna zapoczątkowana przez Erica
Berne’a (1910–1970) w końcu lat pięćdziesiątych
ubiegłego wieku. Szybko znalazła szerokie zastosowanie w innych
obszarach wiedzy i praktyki m.in. poradnictwie, coachingu, usprawnianiu
struktur organizacyjnych firm i przedsiębiorstw oraz w edukacji. Ta
ostatnia dziedzina jest stosunkowo mało znana w Polsce.
Książka w
sposób całościowy przybliża najważniejsze zagadnienia tej
koncepcji i na tym tle ukazuje różnorodne problemy wiążące
się z nauczaniem i wychowaniem. Koncentruje się głównie na
relacjach, jakie mają miejsce między nauczycielem a uczniami oraz ich
rodzicami.
Przekazuje aktualny stan badań na ten temat i stanowi cenną inspirację
dla własnych twórczych poszukiwań. Może być wartościową
pomocą dla nauczycieli i wychowawców, ale też
pedagogów szkolnych, doradców i
socjoterapeutów oraz wszystkich tych, którzy w
pracy z dziećmi i młodzieżą dążą do ich zrozumienia oraz wypracowania
praktycznych metod trafnego postępowania.
Wstęp
1. Relacje międzyludzkie
1.1. AT – koncepcja dialogu
1.2. AT – relacje edukacyjne
1.3. AT – dobre i trudne relacje z uczniami
1.4. AT – relacje z rodzicami ucznia
1.5. AT – relacje uczniów z rówieśnikami
1.6. AT – relacje jako transakcje
2. Wprowadzenie do
analizy transakcyjnej
2.1. AT – Eric Berne i jego koncepcja
2.2. AT – kanoniczne zasady
2.3. AT – język
2.4. AT – metodologia i diagnoza
2.5. AT – modele i metafory
2.6. AT – inspiracje i nurty
2.7. AT – podejście relacyjne
2.8. AT – obszary zastosowań
2.9. AT – edukacyjna analiza transakcyjna
2.10. AT – badania naukowe
3. Struktura i funkcje
osobowości
3.1. AT – model strukturalny osobowości
3.2. AT – model funkcjonalny osobowości
3.3. AT – wyłączenia i kontaminacje
3.4. AT – integracja osobowości
3.5. AT – integracja osobowości i cele edukacyjne
3.6. AT – stany Ja i rodzina
3.7. AT – stany Ja nauczyciela
3.8. AT – stany Ja w procesie nauczania
3.9. AT – inspirująca rola stanów Ja
4. Transakcje
4.1. AT – pojęcie transakcji
4.2. AT – transakcje równoległe
4.3. AT – transakcje skrzyżowane
4.4. AT – transakcje ukryte
4.5. AT – dewaloryzacje transakcyjne
4.6. AT – reguły komunikacji
4.7. AT – transakcje konfliktowe
4.8. AT – inne rodzaje transakcji
4.9. AT – parametry udanych transakcji
4.10. AT – transakcje w okresie dorastania
4.11. AT – transakcje nauczyciela z uczniem
4.12. AT – badania i analizy nad transakcjami
nauczycieli z uczniami i rodzicami
5. Głody i głaski
5.1. AT – głody w analizie transakcyjnej
5.2. AT – równowaga głodów edukacyjnych
5.3. AT – model 6P w edukacji
5.4. AT – kontrola głodów edukacyjnych i ich
równowaga
5.5. AT – głaski, czyli znaki rozpoznania
5.6. AT – nauczycielskie znaki rozpoznania
5.7. AT – ekonomia znaków rozpoznania
5.8. AT – afirmacje jako znaki rozpoznania
5.9. AT – paradoksy znaków rozpoznania
5.10. AT – badania głodów i znaków
rozpoznania w edukacji
6. Pozycje życiowe
6.1. AT – pojęcie pozycji życiowych
6.2. AT – rozwój pozycji życiowych
6.3. AT – pozycje życiowe nauczyciela
6.4. AT – pozycje życiowe i akulturacja emigrantów
6.5. AT – pozycje życiowe a skrypt
6.6. AT – badania pozycji życiowych
7. Skrypty życiowe
7.1. AT – pojęcie skryptu życiowego
7.2. AT – nakazy skryptowe (drivery)
7.3. AT – zakazy skryptowe (injunctions)
7.4. AT – programy skryptowe (script programs)
7.5. AT – spirala skryptu
7.6. AT – wzorce skryptowe
7.7. AT – waluta skryptu
7.8. AT – Zwycięzcy i Przegrani
7.9. AT – skrypt jako przekaz międzygeneracyjny
7.10. AT – uczucia zastępcze i autentyczne
7.11. AT – terapia i badania skryptu
8. Trójkąt
dramatyczny
8.1. AT – Trójkąt Dramatyczny Stephena Karpmana
8.2. AT – inspiracje Trójkąta Dramatycznego
8.3. AT – Trójkąt Zwycięzcy
8.4. AT – Piramida Mocy
8.5. AT – Trójkąt Dramatyczny w skali
makrospołecznej i politycznej
8.6. AT – role nauczyciela w Trójkącie Dramatycznym
8.7. AT – dramat przemocy szkolnej
9. Gry transakcyjne
9.1. AT – pojęcie gry transakcyjnej
9.2. AT – poznawanie gier transakcyjnych
9.3. AT – transakcyjne gry szkolne
9.4. AT – przykłady gier szkolnych
9.5. AT – gry o władzę
9.6. AT – gry zespołowe
9.7. AT – samoobrona w grach
9.8. AT – badania gier transakcyjnych
10. Rozwój
dzieci i młodzieży
10.1. AT – spiralny model rozwoju
10.2. AT – rozwój a stany Ja
10.3. AT – puzzle rozwojowe
10.4. AT – metafora roślin i ogrodnika
11. Autonomia
11.1. AT – pojęcie autonomii
11.2. AT – rozwój i znaczenie autonomii
11.3. AT – cechy autonomii
11.4. AT – zintegrowane cechy autonomii
11.5. AT – Uważny Dorosły
11.6. AT – autonomia i skrypt
11.7. AT – autonomia w edukacji
12. Symbioza
12.1. AT – pojęcie symbiozy
12.2. AT – rozwój i znaczenie symbiozy
12.3. AT – Syndrom Nadopiekuńczej Matki
12.4. AT – symbioza i fobia szkolna
12.5. AT – koluzje transakcyjne
12.6. AT – edukacyjne konteksty symbiozy
13. Pasywność i
dyskontowanie
13.1. AT – pojęcie pasywności
13.2. AT – strategie pasywności
13.3. AT – pasywność w adaptacjach osobowości
13.4. AT – pasywność szkolna
13.5. AT – przeciwdziałanie szkolnej pasywności
13.6. AT – pojęcie dyskontowania
13.7. AT – matryca dyskontowania
13.8. AT – badania nad pasywnością szkolną
14. Układ odniesienia
14.1. AT – pojęcie ram odniesienia
14.2. AT – kulturowe i społeczne przejawy ram odniesienia
14.3. AT – ramy odniesienia w analizie transakcyjnej
14.4. AT – edukacyjne aspekty transakcyjnych ram odniesienia
15. Kontrakt
15.1. AT – pojęcie kontraktu
15.2. AT – kontrakt w pomocy psychologicznej
15.3. AT – kontrakty w analizie transakcyjnej
15.4. AT – kontrakty edukacyjne
15.5. AT – niektóre wymogi zawierania
kontraktów edukacyjnych
15.6. AT – kontrakt edukacyjny współcześnie
16. Czas i przestrzeń
16.1. AT – problematyka czasu i przestrzeni w psychologii
oraz pedagogice
16.2. AT – transakcyjna strukturalizacja czasu
16.3. AT – proksemiczny wymiar transakcji szkolnych
16.4. AT – czasoprzestrzeń transakcji szkolnych
16.5. AT – badania czasu i przestrzeni szkolnej
17. Adaptacje osobowości,
część I
17.1. AT – osobowość i jej adaptacje
17.2. AT – bycie dzieckiem
17.3. AT – typy adaptacji osobowości
17.4. AT – Dziecko Niekochane
17.5. AT – Dziecko Nieufne
17.6. AT – Dziecko Zaniedbane
18. Adaptacje
osobowości, część II
18.1. AT – Dziecko Zawłaszczone
18.2. AT – Dziecko Wycofane
18.3. AT – Dziecko Pokonane
18.4. AT – Dziecko Negatywistyczne
18.5. AT – Dziecko Wykorzystane
18.6. AT – Dziecko Manipulujące
19. Adaptacje
osobowości, część III
19.1. AT – Dziecko Odreagowujące
19.2. AT – Dziecko Uwiedzione
19.3. AT – Dziecko Zdyscyplinowane
19.4. AT – Dziecko w rozwoju
20. Płynność funkcjonalna
20.1. AT – model strukturalny i funkcjonalny
20.2. AT – droga do koncepcji płynności funkcjonalnej
20.3. AT – nauczyciel i płynność funkcjonalna
20.4. AT – Indeks Płynności Funkcjonalnej Temple
20.5. AT – badania płynności funkcjonalnej
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki
562 strony, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|