|
KOMUNIKACJA KULTURA I DZIAŁANIE
ZAPOROWSKI A. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2024, wydanie Icena netto: 72.00 Twoja cena 68,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Komunikacja, kultura i działanie
Książka Komunikacja,
kultura i działanie, której autorem jest Andrzej Zaporowski
poświęcona jest relacyjnemu ujęciu wspomnianym w tytule trzem
kategoriom. Będąc owocem dziesięcioletnich wykładów dla
studentów kulturoznawstwa nie jest jedynie pomyślana jako
podręcznik, ale studium przybliżające rozumienie działania jako
szczególnego zdarzenia, któremu można przypisać
dwie własności – komunikacyjną i kulturową –
jednocześnie. W Komunikacji, kulturze i działaniu autor odwołuje się do
szeregu świadectw – koncepcji badawczych –
wybranych lecz kluczowych postaci, z których wszyscy czynili
centralnym punktem swych dociekań działanie, choć skupiali się bardziej
na pierwszej lub ostatniej ze wspomnianych własności. Przedstawiając
stanowiska Arystotelesa, Edwarda B. Tylora, Ludwiga Wittgensteina,
Edwarda Halla, Donalda Davidsona, Bronisława Malinowskiego, Clifforda
Geertza i Jerzego Kmity autor książki odnosi ich stanowiska wzjemnie do
siebie postulując, że w rzeczywistości w każdym z nich da się wyłuskać
wspomniany podwójny charakter działania. Rozpoczynając od
zagadnień terminologicznych i historycznych analizuje wybrane koncepcje
komunikacji i kultury, aby zakończyć propozycją ujęcia działania
nieodruchowego jako złożonego, dwuwymiarowego, zdarzenia świata
(fizykalnego a zarazem społecznego). Tym samym autor ujmuje człowieka
– zwierzę komunikacyjne i kulturowe – jako możliwie
elastyczny i kreatywny podmiot szeregu interakcji, nie zaś bierny i
odtwórczy przedmiot szeregu manipulacji. Według prof.
Eugeniusza Wilka książka „jest z pewnością, pod względem
omawianych kolejno tematów oraz przywoływanych koncepcji,
spójnym i inspirującym wywodem autorskim na temat tytułowych
kategorii poznawczych.” Z kolei według prof. Andrzeja
Radomskiego „to solidne i wszechstronne dzieło,
które zasługuje na uwagę czytelników
zainteresowanych zagadnieniami związanymi z kulturą, komunikacją i
zrozumieniem ludzkiego sprawstwa”.
Książka przeznaczona jest dla studentów, w tym
doktorantów, i wszystkich osób zainteresowanych
wzajemnymi związkami tytułowych kategorii, zarówno
kulturoznawców, filozofów i
antropologów, jak i przedstawicieli szeroko rozumianych nauk
humanistycznych i społecznych. W tym kontekście warto podkreślić walor
poznawczy, w tym krytyczny, książki tak istotny dla prowadzenia
praktyki badawczej i edukacyjnej.
1 Wprowadzenie 7
2 „Komunikacja” i
„kultura” 13
3 Działanie 29
4 Wittgenstein 47
5 Hall 65
6 Davidson 83
7 O komunikacji 101
8 Malinowski 111
9 Geertz 129
10 Kmita 147
11 O kulturze 165
12 Działanie komunikacyjne i kulturowe 173
13 Zakończenie 189
Bibliografia 193
Indeks rzeczowy 199
Indeks nazwisk 201
202 strony,
14.3x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|