|
KONCEPTUALIZACJA W TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ
STEFANIAK W. ŁYSIAK M. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2024, wydanie Icena netto: 94.50 Twoja cena 89,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej
Za każdym
razem w psychoterapii pracujemy z konkretną, niepowtarzalną w swoim
indywidualizmie osobą metodami pochodzącymi z wiedzy
ogólnej. I, co niezwykle doniosłe, praca ta niejednokrotnie
okazuje się skuteczna. W jaki sposób jest to możliwe?
W
pracy psychoterapeutycznej wszystkie drogi prowadzące do wyjaśnienia
tego fenomenu sprowadzają się do jednego pojęcia −
konceptualizacji. Stąd podjęcie wysiłku jej zrozumienia, a następnie
szczegółowego opisania, uznaliśmy za jak najbardziej
zasadne. Poszukując doprecyzowania, czym jest konceptualizacja w swojej
istocie, dotarliśmy do fundamentalnego znaczenia przenikania się w jej
konstrukcji i zawartości kontekstów: odkrycia i uzasadniania
oraz nomotetycznego i idiograficznego. Stąd prezentowane przez nas
ujęcie nazwaliśmy kontekstowym podejściem do budowania konceptualizacji
poznawczo-behawioralnej.
Ze Wstępu
Powszechnie
uznaje się, że budowanie konceptualizacji jest procedurą poprzedzającą
i niezbędną zarazem do przeprowadzenia każdego procesu terapeutycznego
w modelu pracy poznawczo behawioralnej. Określenia konceptualizacji
spotykane w literaturze przedmiotu, takie jak „pierwsza
zasada” (Beck i in. 1979), „serce praktyki opartej
na dowodach” (Bieling i Kuyken, 2003), „most
pomiędzy zrozumieniem a interwencją” (Meyer, 2003),
„tłumacz teorii na terapię” (Tarrier,
2006) czy „kamień węgielny
psychoterapii” (Chadwick, Williams i Mackenzie, 2003)
podkreślają kluczowe znaczenie konceptualizacji i
umacniają, jak się wydaje, przekonanie o
jej niezbędności. Powszechność, a nawet siła przekonania, czego sami
terapeuci poznawczo behawioralni doświadczają niemal na każdej sesji,
pracując z przekonaniami, nie zawsze idzie w parze ze
zrozumieniem treści w nich zawartych oraz jednoznacznością
uzasadnienia. Podobnie rzecz ma się z konceptualizacją,
która mimo swojej niekwestionowanej popularności nie jest
bynajmniej konstruktem ani w oczywisty sposób zrozumiałym,
ani tym bardziej prostym.
Z tekstu
W książce
Wojciecha Stefaniaka i Małgorzaty Łysiak w sposób
kompleksowy został omówiony proces tworzenia
konceptualizacji problemów pacjenta w terapii
poznawczo-behawioralnej.
Autorzy rozpoczynają swoje rozważania od wyjaśnienia, czym jest
konceptualizacja i jak wygląda proces jej tworzenia w
różnych nurtach psychoterapeutycznych. Następnie
przedstawiają szeroki wachlarz modeli konceptualizacyjnych w terapii
poznawczo-behawioralnej, by w końcu przejść do tematów
związanych z praktyką terapeutyczną. Na podstawie swojego wieloletniego
doświadczenia Autorzy prowadzą Czytelnika przez kolejne etapy procesu
tworzenia konceptualizacji. Podejmują tematy związane z poznaniem
pacjenta, rozumieniem i wyjaśnieniem jego problemu oraz tworzeniem
planu terapii. Książka bogata jest w przykłady pochodzące z pracy
terapeutycznej. Tak jak sama konceptualizacja jest punktem wyjścia i
punktem odniesienia całego procesu terapeutycznego, tak książka
Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej może być punktem
wyjścia dla osób szkolących się lub punktem odniesienia dla
terapeutów pracujących w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Wstęp IX
Część I
Teoria
konceptualizacji
Rozdział 1. Czym jest
konceptualizacja?
3
1.1. Definicje konceptualizacji w różnych systemach
terapeutycznych 3
1.1.1. Podejście
psychodynamiczne
6
1.1.2. Podejście
humanistyczno-egzystencjalne
. 8
1.1.3. Podejście
systemowe
. 12
1.1.4. Pierwsze konceptualizacje w podejściu
poznawczo-behawioralnym
. 14
1.2. Konceptualizacja w trzeciej fali terapii
poznawczo-behawioralnej 21
1.2.1. Modele
zrównoważone
. 26
1.2.2. Modele
metapoznawcze
32
1.3. Modele
transdiagnostyczne
. 36
Rozdział 2. Cele
budowania konceptualizacji w terapii
poznawczo-behawioralnej
43
2.1. Kontekst idiograficzny i nomotetyczny w
konceptualizacji . 43
2.1.1. Specyficzność poznania w
psychoterapii
44
2.1.2. Praktyczna integracja wiedzy w
konceptualizacji 47
2.1.3. Zastosowanie integracji podejścia nomotetycznego i
idiograficznego
. 51
2.2. Kontekst odkrycia i uzasadniania. Bazowa procedura budowania
konceptualizacji
poznawczo-behawioralnej
. 54
2.3. Praktyczne cele budowania
konceptualizacji
59
2.3.1. Połączenie doświadczenia pacjenta, teorii CBT i
wyników
badań
61
2.3.2. Normalizacja przedstawianych przez pacjenta problemów
i ich
weryfikacja
. 62
2.3.3. Promowanie zaangażowania
pacjenta
63
2.3.4. Zarządzanie złożonymi
problemami
. 64
2.3.5. Kierowanie celem, wyborem i sekwencją
interwencji . 65
2.3.6. Identyfikowanie mocnych stron pacjenta i projektowanie
sposobów budowania jego
odporności
66
2.3.7. Planowanie najprostszych i najbardziej efektywnych
interwencji
. 67
2.3.8. Przewidywanie problemów w terapii i tworzenie ich
rozwiązań
. 68
2.3.9. Pomoc w zrozumieniu braku reakcji w terapii i możliwość
wskazywania alternatywnych dróg uzyskania
zmiany 69
2.3.10.Umożliwienie wysokiej jakości superwizji procesu
terapeutycznego
. 70
Rozdział 3. Modele
konceptualizacyjne w terapii
poznawczo-behawioralnej
. 73
3.1. Szczegółowe modele
konceptualizacyjne
73
3.2. Ogólne modele
konceptualizacyjne
74
3.2.1. Podstawowe wymiary ogólnych modeli
konceptualizacyjnych
75
3.3. Klasyczny format konceptualizacji w
CBT
. 78
3.3.1. Sformułowanie przypadku według Jacqueline
Persons 79
3.3.2. Opis przypadku według Judith
Beck
83
3.4. Aspektowe modele
konceptualizacyjne
. 90
3.4.1. Konceptualizacja oparta na współpracy –
model tygla 90
3.4.2. Integracyjny i multimodalny model konceptualizacji Daniela
Davida
94
3.4.3. Konceptualizacja zastosowania konkretnej techniki –
model
matrioszki
95
CZĘŚĆ II
Praktyka
konceptualizacji
Wprowadzenie. Proces budowania
konceptualizacji
99
Rozdział 4. Poznanie
pacjenta i jego problemu (A)
. 103
4.1. Opis zgłoszonego problemu
(A1)
. 105
4.1.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
105
4.1.2. Stosowane metody i
narzędzia
116
4.2. Opis poziomu funkcjonowania pacjenta
(A2)
130
4.2.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
131
4.2.2. Stosowane metody i
narzędzia
136
4.3. Dane na temat pacjenta
(A3)
144
4.3.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
145
4.3.2. Stosowane metody i
narzędzia
162
4.4. Motywacja pacjenta do podjęcia terapii
(A4)
. 177
4.4.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
177
4.4.2. Stosowane metody i
narzędzia
181
Rozdział 5. Profil
poznawczy pacjenta (B)
. 189
5.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
. 189
5.2. Typowe sytuacje problemowe
(B1)
193
5.2.1. Przykłady konkretnych sytuacji ujęte w modelu
pięcioczynnikowym
. 195
5.3. Przekonania kluczowe, przekonania pośredniczące i reguły rządzące
życiem
(B2)
. 196
5.4. Obraz siebie, innych ludzi i świata
(B3)
200
5.5. Stosowane przez pacjenta strategie radzenia sobie z problemami
(B4)
. 202
5.6. Geneza powstania kluczowych elementów systemu
poznawczego pacjenta
(B5)
208
5.7. Stosowane metody i
narzędzia
211
Rozdział 6. Rozumienie i
wyjaśnianie problemów pacjenta w świetle teorii
(C)
. 217
6.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
. 217
6.2. Diagnoza i skale pomiaru
(C1)
. 218
6.3. Teoretyczny model wyjaśniający zaburzenia psychiczne
(C2) 222
6.4. Problem kluczowy – mechanizm wywołujący dysfunkcje
(C3) 229
Rozdział 7. Praktyczne
implikacje dla terapii wynikające z poznania pacjenta
(D)
. 233
7.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
. 233
7.2. Cechy osobowości i temperamentu oraz ich potencjalny wpływ na
przebieg terapii
(D1)
. 234
7.3. Zasoby pacjenta
(D2)
. 246
7.4. Charakterystyka pożądanej relacji terapeutycznej z pacjentem
(D3)
. 255
7.4.1. Badania nad relacją terapeutyczną w
CBT
. 257
7.4.2. Niezbędne umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego w
budowaniu relacji 258
7.5. Stosowane narzędzia i
metody
265
Rozdział 8. Budowanie
planu terapii (E)
. 271
8.1. Cele i zawartość treściowa
etapu
. 271
8.2. Lista problemów uzgodnionych do pracy
(E1)
271
8.3. Cele terapeuty – strategiczne i taktyczne
(E2)
275
8.3.1. Cele
strategiczne
276
8.3.2. Cele
taktyczne
280
8.4. Plan terapii
(E3)
282
Zakończenie
. 287
Bibliografia
291
Indeks
. 321
O
Autorach
. 327
342 strony, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|