ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 175.10 166,35   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STERNICY MEDIÓW WARTOŚCI I STYLE ZARZĄDZANIA NA POLSKIM RYNKU MEDIALNYM PO 1989 ROKU


NIERENBERG B.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 175.10 Twoja cena  166,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sternicy mediów

Wartości i style zarządzania na polskim rynku medialnym po 1989 roku


„Sternicy mediów” to pierwsza naukowa monografia o przywództwie dotyczącym zarządzania polskimi organizacjami medialnymi.

Autor przedstawia w niej sposoby zarządzania, wartości i motywacje osób, które po 1989 r. wywarły największy wpływ na polskie media. Jego głęboka wiedza i doświadczenie dziennikarskie, radiowe i telewizyjne sprawiają, że książka jest niezwykle wartościowym źródłem informacji i refleksji dla wszystkich zainteresowanych rynkiem medialnym. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza część jest naukowym opracowaniem zagadnień kształtowania się rynku medialnego w Polsce po 1989 r. i osób, które były autorami tej transformacji. Druga część to ciekawe wywiady z czołowymi postaciami polskich mediów: Jerzy Baczyński, ks. Adam Boniecki, Juliusz Braun, Jan Dworak, ks. Marek Gancarczyk, Jerzy Jurecki, Robert Kwiatkowski, Marek Markiewicz, Jerzy Urban, Wiesław Walendziak, Mariusz Walter, Bronisław Wildstein.

Książka jest niezwykle aktualna, stanowi cenny wkład w dyskusję na temat roli mediów w XXI wieku.

Polski rynek medialny, jak żaden inny w Europie Środkowej, przeżył po 1989 roku pełną metamorfozę od systemu partyjno-państwowej propagandy do nowoczesnego i rozwiniętego świata multimediów. Książka Bogusława Nierenberga to kronika tej przemiany, a jej największą wartością jest oryginalna perspektywa. Autor przygląda się i analizuje nie tylko procesy, ale skupia się na ludziach, którzy za nimi stali. Bo to właśnie „sternicy mediów” napędzali przez ponad ćwierć wieku maszynę nadwiślańskiej komunikacji. Robili to z talentem bądź bez. Udanie bądź w sposób destrukcyjny. Bywali przywódcami bądź tylko mieli wyobrażenie, że nimi są. Po ponad trzech dekadach zderzamy się dziś jako media z zupełnie nowymi wyzwaniami, lecz kwestia przywództwa jest uniwersalna.

Bogusław Chrabota

Jako przedstawiciel nauk zarządzania bardzo wysoko oceniam przeprowadzone przez Autora empiryczne badania kilku szczególnie wyrazistych przypadków przywództwa w mediach. Zostały one wykonane i opisane metodologicznie bez zarzutu. Przynoszą wiele ciekawych informacji na temat sposobów pojmowania misji przez przywódców, ograniczeń, z którymi się zmagają, oraz samooceny uzyskanych wyników. Są wśród nich osoby zdolne do głębokich refleksji (np. ks. Boniecki). Dobrze się stało, że te wywiady zostały opublikowane w książce in extenso. Równocześnie Autor dokonał ich ciekawej interpretacji w kategoriach różnych teorii i koncepcji zarządzania.

Z recenzji prof. Andrzeja K. Koźmińskiego,

Wybór tematu odbieram jako wyjątkowo udany, wręcz wybitny, bez precedensu w polskiej współczesnej literaturze tematu mediów. Jeśli chodzi o moment czasowy, to trafia on idealnie w podwójnie unikalny czas transformacji ustrojowej w Polsce oraz początku transformacji cyfrowej mediów w Polsce i na świecie. Czas transformacji ustrojowej jest czasem działania tytułowych wielkich „sterników”, ich aktywności na polu tworzenia, zarzadzania czy regulacji mediów w Polsce (…). Przeprowadzone wywiady z czołowymi postaciami polskich mediów (…) mają walor unikalny i historyczny: taka „kapsuła czasu” łapiąca dla potomności niepowtarzalny moment, mentalność́ ludzi tych czasów, ich osobistą drogę̨ przejścia z socjalizmu do kapitalizmu, uczenia się̨ nowej rzeczywistości branży medialnej.

Z recenzji prof. Bohdana Junga,

C z ę ś ć I Przywództwo w organizacjach

Wstęp   9

ROZDZIAŁ I
1. Przywództwo w ujęciu historycznym, mitycznym i literackim        19

R O Z D Z I A Ł II
2. Dylematy badawcze                           . 45
2.1. Wybrane ujęcia badawcze przywództwa                . 45
2.2. Typy i rodzaje przywództwa                      51
2.3. Paradygmaty i style przywództwa                   . 64
 2.3.1. Jorma Jaakko Ollila – studium przypadku            . 68
 2.3.2. Bill Gore – studium przypadku                 . 71

R O Z D Z I A Ł III
3. Przywództwo – kwestie metodologiczne                  75
3.1. Wstępne założenia badawcze                     . 75
 3.1.1. Pojęcie sternik mediów                     . 77
3.2. Przywództwo a media                        . 83
3.3. Metodologia badań własnych                     . 88
 3.3.1. Konstrukcja badawcza (paradygmat, narzędzia badawcze, próba)  . 89
 3.3.2. Narzędzia badawcze                      . 93

R O Z D Z I A Ł IV
4. Proces podejmowania decyzji i jego uwarunkowania            101
4.1. Podejmowanie decyzji                        101
4.2. Ryzyko decyzyjne a informacje                    . 108
4.3. Podejmowanie decyzji w ujęciu prakseologicznym           . 112
4.4. Wybrane koncepcje podejmowania decyzji (style przywództwa)     . 121

ROZDZIAŁ V
5. Systemy i rynki medialne; dylematy etyczne                129
5.1. Systemy medialne                          . 129
 5.1.1. Trójkąt Sił Medialnych (TSM)                  136
5.2. Rynki medialne i ich sternicy                     . 137
5.3. Etyka na rynku mediów                       . 153

R O Z D Z I A Ł VI
6. Sternicy mediów w świetle badań własnych                 165
6.1. Oczekiwania względem wyników badań projektu „Sternicy mediów”   165
6.2. Sternicy mediów – dlaczego na takie badania się zdecydowałem?     . 166
 6.2.1. Sternicy mediów – badani kwestionariuszowe           168
 6.2.2. Sternicy mediów – wywiady pogłębione              176

Podsumowanie – dyskusja wyników badań                  . 243
Zakończenie                                . 249
Bibliografia                                 251
Źródła internetowe                             . 259
Spis tabel i rycin                               261
Indeks osób                                 263
Załączniki                                  271

C z ę ś ć II Sternicy mediów – wywiady

Jerzy Baczyński                               . 279
Ks. Adam Boniecki                             . 295
Juliusz Braun                                . 305
Jan Dworak                                 313
Ks. Marek Gancarczyk                            329
Jerzy Jurecki                                 341
Robert Kwiatkowski                             353
Marek Markiewicz                              361
Jerzy Urban                                 383
Wiesław Walendziak                             391
Mariusz Walter                               . 409
Bronisław Wildstein                             423

436 stron, 16.5x23.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022