|
SZKOŁA WARTOŚCI WYKŁADY DLA NAUCZYCIELI I LEKCJE DLA UCZNIÓW
BOGUNIA-BOROWSKA M. RZOŃCA J. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2024, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkoła wartości
Wykłady dla nauczycieli i lekcje dla
uczniów
Książka
jest niezwykle interesująca i oryginalna, łączy w sobie naukową
refleksję na temat wartości z jej bardziej praktycznym, edukacyjnym
wykorzystaniem. (…) Na pierwszą część składa się pięć
esejów socjologiczno-filozoficznych poświęconych wybranym
wartościom. Autorka dokonuje wyboru, moim zdaniem, według
niewyartykułowanego wprost, ale dość oczywistego klucza. Zdecydowała
się na wartości szczególnie ważne w relacjach społecznych, a
jednocześnie takie, których deficyt odczuwamy w ostatnim
czasie. Są to: odpowiedzialność, pracowitość, wrażliwość,
współpraca i życzliwość. (…) Drugą część książki
stanowią lekcje dla uczniów, czyli rodzaj
konspektów czy też scenariuszy warsztatów, jakie
mogą poprowadzić nauczyciele na temat wartości omawianych wcześniej w
wykładach. (…)
Jest
to unikatowa na polskim rynku wydawniczym pozycja, która
może być znaczącym wsparciem dla nauczycieli w procesie
edukacyjno-wychowawczym. Sądzę, że będzie także interesującą lekturą
dla studentów kierunków pedagogicznych, świetnie
pokazującą, jak można wykorzystać wiedzę socjologiczną w edukacji i
wychowaniu.
Z recenzji prof. dr
hab. Beaty Łaciak
Małgorzata Bogunia-Borowska
– profesor w Instytucie Socjologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Absolwentka Wydziału Zarządzania i Komunikacji
Społecznej oraz Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, a
także Studium Zarządzania i Biznesu przy Zakładzie Ekonomii Stosowanej
UJ. Specjalizuje się w tematyce socjologii codzienności, socjologii
wizualnej, edukacji medialnej oraz kulturze mediów i filmu.
Bada współczesne przemiany kulturowe i cywilizacyjne.
Autorka książek i artykułów poświęconych moralności i
wartościom. Redaktorka monografii Fundamenty dobrego społeczeństwa.
Wartości (Znak, 2015) oraz Kultura (nie)odpowiedzialności. Społeczne
konteksty zaniechanej cnoty (PWN, 2021). Ostatnio dokonała także
wnikliwej analizy społeczeństwa rosyjskiego w artykule Człowiek i
moralność w społeczeństwie rosyjskim. Analiza filmów
„Elena” i „Niemiłość” Andrieja
Zwiagincewa.
Joanna Rzońca
– doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce,
absolwentka kulturoznawstwa, bibliotekoznawstwa i andragogiki. Od 2005
roku pracuje z młodzieżą licealną. Doświadczenie pedagogiczne zdobywała
w kilku krakowskich szkołach średnich, jednak od początku zawodowej
drogi związana była przede wszystkim z IV Liceum
Ogólnokształcącym w Krakowie, w którym uczy do
dziś. W latach 2020–2023 pełniła funkcję doradcy metodycznego
w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Zajmuje się
również zawodowo projektowaniem graficznym i notowaniem
wizualnym. Prowadzi kursy i szkolenia w zakresie twórczego i
efektywnego przekazywania wiedzy. Propaguje odręczne notowanie oraz
ideę udzielania profesjonalnej informacji zwrotnej.
SZKOŁA WARTOŚCI
(Małgorzata Bogunia Borowska) 9
LEKCJE WYCHOWAWCZE (Joanna Rzońca) 15
I WYKŁADY DLA
NAUCZYCIELI
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
21
Czym jest odpowiedzialność? 21
Odpowiedzialność jako norma społeczna 22
Waga odpowiedzialności 25
Odpowiedzialność jako sposób widzenia świata 26
Odpowiedzialność jako refleksja i sposób
myślenia 29
Odpowiedzialność jako dojrzałość 32
Odpowiedzialność w czasie 34
Odpowiedzialność jako relacja 38
Moc odpowiedzialności 40
Konflikt różnych odpowiedzialności 42
Samoodpowiedzialność – odpowiedzialność przed samym
sobą 43
Odpowiedzialność – wyzwanie dla człowieka i
wspólnoty 44
Bibliografia 46
PRACOWITOŚĆ
51
Dwa modele pracowitości 52
Praca a etyka protestancka 54
Enrico versus Rico i „korozja charakteru”
57
Praca a zwalnianie z pracy 60
Pracowitość a lenistwo 64
Pracowitość i przepracowanie 67
Praca i czas wolny we współczesnym świecie 71
Bibliografia 73
WRAŻLIWOŚĆ 79
Dwoistość natury wrażliwości 79
Wrażliwość jako wybór i skutek 81
Wrażliwość versus upokorzenie 83
Wrażliwość a wspólnota 87
Wrażliwość a kryzys 88
Wrażliwość a trauma społeczna 90
Wrażliwość jako źródło cierpień 91
Wrażliwość i obojętność 94
Bibliografia 97
WSPÓŁPRACA 101
Współpraca a
wspólnota 102
Formy współpracy. Kooperacja, kolaboracja, partnerstwo 104
Współpraca versus
współzawodnictwo 107
Współpraca a typy społeczności 114
Społeczeństwo współpracy 116
Współpraca a kryzys 118
Współpraca – donosiciele i
sygnaliści 120
Współpraca globalna 122
Bibliografia 123
ŻYCZLIWOŚĆ 129
Życzliwość jako więź społeczna 130
Życzliwość wyrażona w gestach, słowach i czynach 131
Życzliwość jako norma społeczna 134
Życzliwość jako norma kulturowa 136
Pozyskiwanie życzliwości 138
Życzliwość a przyjaźń 138
Życzliwość wyrażona w zasadzie Do ut des
140
Życzliwość w konkurencyjnym świecie 141
Życzliwość każdego dnia – suaviter in modo, fortiter in
re 143
Bibliografia 145
II LEKCJE DLA
UCZNIÓW
WPROWADZENIE 149
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
155
Ćwiczenia 159
Karty pracy 167
PRACOWITOŚĆ
179
Ćwiczenia 183
Karty pracy 189
WRAŻLIWOŚĆ
201
Ćwiczenia 205
Karty pracy 211
WSPÓŁPRACA 223
Ćwiczenia 227
Karty pracy 234
ŻYCZLIWOŚĆ
245
Ćwiczenia 249
Karty pracy 256
268 stron, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|