|

¦WIAT SYGNATUR
WID£A T. wydawnictwo: WU¦ , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 74.90 Twoja cena 71,16 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka ¦wiat sygnatur
Ogl±daj±cy
prehistoryczne malowid³a w grotach hiszpañskiej Altamiry lub
francuskiej doliny Pont d'Arc z pewnym zdziwieniem zauwa¿aj±, ¿e w
s±siedztwie przedstawieñ zwierz±t i scen my¶liwskich znajduj± siê na
nich obrysy ludzkiej rêki. Na pewno nie ma to zwi±zku z tematyk±
malowide³. Jedyne racjonalne wyja¶nienie, jakie nasuwa siê w tym
wypadku, to przyjêcie, ¿e w ten sposób prehistoryczni
arty¶ci chcieli zaznaczyæ swe autorstwo. Z czasów
staro¿ytno¶ci zachowa³a siê antyczna ceramika - wazy, kratery etc., na
której widniej± sygnatury twórców.
Antyczne malarstwo tablicowe, niestety, nie przetrwa³o; byæ mo¿e
dlatego, ¿e preferowano wtedy termicznie wra¿liw± technikê
enkaustyczn±. Z pewno¶ci± sygnowano w ¶redniowieczu, na co s±
materialne dowody. I tak w zbiorach watykañskiej Pinakoteki znajduje
siê S±d Ostateczny, autorstwa Miko³aja i Jana, pochodz±cy z XII w.
(choæ niektórzy datuj± go na schy³ek XI w.) () W
pó¼niejszych stuleciach sygnowanie by³o ju¿ powszechne ()
Znawcy sztuki do¶æ podobnie definiuj± nazwê "sygnatura". Na przyk³ad
wed³ug S³ownika terminologicznego sztuk piêknych, "sygnatura [to]
w³asnorêczny znak artysty na jego dziele (najczê¶ciej obrazie, rze¼bie,
rycinie); mo¿e nim byæ podpis w ca³o¶ci, w skrócie lub jako
monogram, rzadziej figura geometryczna lub postaæ zwierzêca (np. smok
Cranachów)". K. Zwoliñska i Z. Malicki w Ma³ym s³owniku
terminów plastycznych podaj±: "sygnatura (³ac. signum -
znak, cecha) - z³o¿ony na dziele sztuki (malarskim, rze¼biarskim lub
graficznym) podpis, monogram lub znak artysty stwierdzaj±cy jego
autorstwo". Podobnie zdaniem L. Altmanna, "sygnatura (³ac. signare -
oznaczaæ) - naniesione na dzie³o sztuki przez artystê jego nazwisko,
monogram lub inny znak ¶wiadcz±cy o jego autorstwie". Nawet z tak
krótkiego przegl±du literatury wynika, ¿e od wielu lat
istnieje zgodno¶æ co do konotacji nazwy "sygnatura", a mianowicie, ¿e
jest to znak identyfikuj±cy wytwórcê, czyli znak
personalizuj±cy.
(z "Wprowadzenia")
Tadeusz Wid³a, prof.
zw. dr hab. nauk prawnych, kryminalistyk, kierownik Katedry
Kryminalistyki Uniwersytetu ¦l±skiego w Katowicach. Specjalizuje siê w
badaniach pismoznawczych, jest ekspertem z zakresu badañ pisma, bieg³ym
s±dowym. Promotor wielu prac doktorskich z zakresu
kryminalistyki. Autor monografii: z zakresu psychofizjologii
pisma, przeprowadzania dowodu z opinii bieg³ego, a tak¿e
popularnych podrêczników akademickich do logiki oraz ponad
stu artyku³ów naukowych. Od lat specjalizuje siê w
badaniu sygnatur malarskich, na który to temat w
Wydawnictwie Uniwersytetu ¦l±skiego uka¿e siê wkrótce
kolejna ksi±¿ka Jego autorstwa: „¦wiat Sygnatur”.
196 stron, 266 mm
× 193 mm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|