ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

¦WIAT SYGNATUR


WID£A T.

wydawnictwo: WU¦ , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 74.90 Twoja cena  71,16 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

¦wiat sygnatur


Ogl±daj±cy prehistoryczne malowid³a w grotach hiszpañskiej Altamiry lub francuskiej doliny Pont d'Arc z pewnym zdziwieniem zauwa¿aj±, ¿e w s±siedztwie przedstawieñ zwierz±t i scen my¶liwskich znajduj± siê na nich obrysy ludzkiej rêki. Na pewno nie ma to zwi±zku z tematyk± malowide³. Jedyne racjonalne wyja¶nienie, jakie nasuwa siê w tym wypadku, to przyjêcie, ¿e w ten sposób prehistoryczni arty¶ci chcieli zaznaczyæ swe autorstwo. Z czasów staro¿ytno¶ci zachowa³a siê antyczna ceramika - wazy, kratery etc., na której widniej± sygnatury twórców. Antyczne malarstwo tablicowe, niestety, nie przetrwa³o; byæ mo¿e dlatego, ¿e preferowano wtedy termicznie wra¿liw± technikê enkaustyczn±. Z pewno¶ci± sygnowano w ¶redniowieczu, na co s± materialne dowody. I tak w zbiorach watykañskiej Pinakoteki znajduje siê S±d Ostateczny, autorstwa Miko³aja i Jana, pochodz±cy z XII w. (choæ niektórzy datuj± go na schy³ek XI w.) () W pó¼niejszych stuleciach sygnowanie by³o ju¿ powszechne () Znawcy sztuki do¶æ podobnie definiuj± nazwê "sygnatura". Na przyk³ad wed³ug S³ownika terminologicznego sztuk piêknych, "sygnatura [to] w³asnorêczny znak artysty na jego dziele (najczê¶ciej obrazie, rze¼bie, rycinie); mo¿e nim byæ podpis w ca³o¶ci, w skrócie lub jako monogram, rzadziej figura geometryczna lub postaæ zwierzêca (np. smok Cranachów)". K. Zwoliñska i Z. Malicki w Ma³ym s³owniku terminów plastycznych podaj±: "sygnatura (³ac. signum - znak, cecha) - z³o¿ony na dziele sztuki (malarskim, rze¼biarskim lub graficznym) podpis, monogram lub znak artysty stwierdzaj±cy jego autorstwo". Podobnie zdaniem L. Altmanna, "sygnatura (³ac. signare - oznaczaæ) - naniesione na dzie³o sztuki przez artystê jego nazwisko, monogram lub inny znak ¶wiadcz±cy o jego autorstwie". Nawet z tak krótkiego przegl±du literatury wynika, ¿e od wielu lat istnieje zgodno¶æ co do konotacji nazwy "sygnatura", a mianowicie, ¿e jest to znak identyfikuj±cy wytwórcê, czyli znak personalizuj±cy.

(z "Wprowadzenia")

Tadeusz Wid³a, prof. zw. dr hab. nauk prawnych, kryminalistyk, kierownik Katedry Kryminalistyki Uniwersytetu ¦l±skiego w Katowicach. Specjalizuje siê w badaniach pismoznawczych, jest ekspertem z zakresu badañ pisma, bieg³ym s±dowym.  Promotor wielu prac doktorskich z zakresu kryminalistyki. Autor monografii: z zakresu psychofizjologii pisma,  przeprowadzania dowodu z opinii bieg³ego, a tak¿e popularnych podrêczników akademickich do logiki oraz ponad stu artyku³ów naukowych.  Od lat specjalizuje siê w badaniu sygnatur malarskich, na który to temat w Wydawnictwie Uniwersytetu ¦l±skiego uka¿e siê wkrótce kolejna ksi±¿ka Jego autorstwa: „¦wiat Sygnatur”.

196 stron, 266 mm × 193 mm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022