|

NAUCZYCIEL W POLU SZKOLNYM W ¦WIETLE TEORII PIERRE'A BOURDIEU I NAUCZYCIELSKICH NARRACJI
ZALEWSKA-BUJAK M. wydawnictwo: WU¦ , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 48.00 Twoja cena 45,60 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Nauczyciel w „polu” szkolnym
w ¶wietle teorii Pierre'a Bourdieu i
nauczycielskich narracji
Ksi±¿ka pt.
„Nauczyciel w polu szkolnym – w ¶wietle teorii
Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi
próbê na¶wietlenia nauczycielskiej perspektywy spogl±dania
na otaczaj±c± ich rzeczywisto¶æ zawodow±. Autorka, zainteresowana tym,
jak nauczyciele sami rozpoznaj± swoje umiejscowienie w polu szkolnym,
postanowi³a oddaæ im g³os i dziêki prowadzonym wywiadom siêgn±æ do ich
codzienno¶ci zwi±zanej z wykonywan± profesj±. Intencjonalne dotarcie do
zawodowych do¶wiadczeñ nauczycieli zaowocowa³o ukazaniem tego, co
spotyka ich w ¶wiecie szko³y. Pozwoli³o tak¿e spojrzeæ niejako
„oczyma rozmówców”
zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na
podejmowane przez nich samych dzia³ania, na normy, którymi
siê kieruj±, oraz rozpoznaæ znaczenia, które przypisuj±
codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego ¿ycia.
Zastosowana przez autorkê perspektywa teoretyczna Pierre’a
Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele ods³onili w swoich
opowie¶ciach, okaza³a siê niezwykle przydatna w dokonanym opisie i
interpretacji naczelnych kategorii, wy³aniaj±cych siê z przedstawianych
analiz zgromadzonego materia³u badawczego, w¶ród
których znalaz³a siê miêdzy innymi urzeczywistniaj±ca siê w
szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na
uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizuj±ca siê w nim
reprodukcja spo³ecznej rzeczywisto¶ci.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików,
ale równie¿ do szerszej sfery publicznej, gdy¿ pokazuje
miêdzy innymi, jakie mechanizmy zawiaduj± szkolnym polem i w jaki
sposób s± one odczytywane przez nauczycieli, jakie s±
¼ród³a i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej
oraz jakie strategie stosuj±, aby utrzymaæ siê w zawodzie.
Ksi±¿ka, w nadziei autorki, mo¿e stanowiæ ¼ród³o pog³êbienia
„przestrzeni my¶lenia” o nauczycielach
umiejscowionych w polu szkolnym.
01 Makrospo³eczne konteksty
umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym
02 Koncepcja
strukturalizacji Pierrea Bourdieu jako teoretyczny szkielet badañ
w³asnych
03 Wybrane polskie
aplikacje empiryczne teorii Pierrea Bourdieu...
04 Perspektywa
metodologiczna badañ nad nauczycielem w polu szkolnym
05 Habitus nauczycieli
jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk
06 Szko³a miejscem
reprodukcji
07 Przemoc symboliczna w
polu szkolnym
08 Nauczycielskie
strategie utrzymania siê w polu szkolnym
Zakoñczenie; Bibliografia
384 strony, 240 mm
× 168 mm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|