ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 89.99 85,49   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FRANCZYZA NOWOCZESNY MODEL ROZWOJU BIZNESU


ZIÓŁKOWSKA M.J.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 89.99 Twoja cena  85,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Franczyza nowoczesny model rozwoju biznesu

Pierwsza w Polsce książka będąca kompendium wiedzy o nowoczesnym modelu biznesu dynamicznie rozwijającym się na całym świecie, jakim jest franczyza.

Zaprezentowano w niej istotę i genezę powiązań franczyzowych wraz ze szczegółową typologią franczyzy oraz wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstwa. Autorka szczegółowo przedstawiła zalety i wady oraz szanse i zagrożenia rozwoju tej metody prowadzenia działalności gospodarczej dla franczyzodawcy, jak i dla franczyzobiorcy. Po raz pierwszy w literaturze polskiej kompleksowo zebrano i zaprezentowano statystyki ogólnoświatowe dotyczące powiązań franczyzowych. Na tle analizy rozwoju powiązań franczyzowych w świecie zaprezentowano możliwości i poziom wykorzystania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa oraz trendy rozwoju tej formy współpracy w Polsce. Szczegółowo przedstawiono także uwarunkowania prawne działalności opartej na zasadach franczyzy zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych Ameryki. W części empirycznej poruszono kwestie wykorzystania franczyzy w przedsiębiorstwach zarówno tych będących dawcami licencji, jak i franczyzobiorcami. 


Idealna książka dla tych, którzy chcą zaznajomić się z tym, jak funkcjonują powiązania franczyzowe w praktyce gospodarczej. Książka pozwala posiąść niezbędną wiedzę przedsiębiorcom zainteresowanym zakupem licencji franczyzowej. Przeznaczona jest także dla właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstw, zarówno posiadających już sieć sklepów franczyzowych oraz tych, dopiero planujących rozwijać system franczyzowy, a także wszystkich tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o tej formie współpracy gospodarczej. Niniejsza książka skierowana jest również do studentów i wykładowców szkół wyższych, zwłaszcza o profilu ekonomicznym, bowiem franczyza jest szansą dla niezależnych przedsiębiorców na podjęcie działalności gospodarczej pod "parasolem" znanej i rozpoznawalnej marki. Dla twórców unikalnego know-how jest natomiast drogą rozwoju i wzrostu poziomu rozpoznawalności marki. 

"Poza niewątpliwymi walorami naukowo-poznawczymi książka ma istotną wartość aplikacyjną, może być cenną lekturą dla praktyków gospodarczych uczestniczących w łańcuchach franczyzowych oraz tych, którzy interesują się podjęciem tego typu współpracy"

- z recenzji prof. zw. dr hab. Krzysztofa Mareckiego.

Wprowadzenie 9

Rozdział 1
Franczyza jako forma więzi ekonomicznej 15
1.1. Pojęcie i geneza powiązań franczyzowych 15
1.1.1. Ogólna charakterystyka franczyzy w świecie 15
1.1.1.1. Pierwowzory franczyzy 15
1.1.1.2. Rozwój koncepcji franczyzy od II poł. XIX w. do końca I poł. XX w. 18
1.1.1.3. Boom franczyzowy po II wojnie światowej 23
1.1.2. Początki powiązań franczyzowych w Polsce 29
1.2. Istota i klasyfikacja franczyzy 30
1.2.1. Podstawowe założenia franczyzy 30
1.2.2. Typologia franczyzy 41
1.2.2.1. Podział ze względu na przedmiot działalności 43
1.2.2.2. Podział ze względu na formę organizacji systemu (na sposób powiązania podmiotów) 47
1.2.2.3. Podział ze względu na zasięg obowiązywania umowy 52
1.2.2.4. Podział ze względu na formę działalności gospodarczej 53
1.2.2.5. Podział ze względu na zasięg działania systemu 54
1.2.2.6. Podział ze względu na realizowaną strategię działalności 56
1.2.2.7. Podział ze względu na strategię ekspansji gospodarczej 57
1.2.2.8. Podział ze względu na strukturę podporządkowania stron umowy 59
1.2.2.9. Pozostałe typy powiązań franczyzowych 60
1.3. Przesłanki wykorzystywania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa 62
1.3.1. Zalety i wady wykorzystania franczyzy dla dawcy systemu 62
1.3.2. Korzyści i słabości wykorzystania franczyzy dla biorcy systemu 67
1.4. Motywy tworzenia i koncepcje budowy systemów franczyzowych 72
1.5. Porozumienia franczyzowe jako metoda ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw 75

Rozdział 2
Podstawy prawne powiązań franczyzowych 81
2.1. Przedmiot porozumień franczyzowych 81
2.2. Pojęcie i charakter prawny umowy franczyzy 85
2.3. Podmioty umowy franczyzowej 90
2.4. Unormowania prawne umów franczyzowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Ameryce Południowej, Azji i Australii 94
2.5. Umocowania prawne umów franczyzowych w Unii Europejskiej 100
2.6. Treść umowy franczyzy w świetle przepisów prawa polskiego 114

Rozdział 3
Rozwój franczyzy w wybranych krajach świata 127
3.1. Charakterystyka powiązań franczyzowych 127
3.1.1. Rozwój franczyzy w wybranych krajach Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej 127
3.1.2. Franczyza w Europie 138
3.1.3. Franczyza w Azji, Australii, Nowej Zelandii i Afryce 167
3.1.3.1. Franczyza w Azji 167
3.1.3.2. Franczyza w Australii i Nowej Zelandii 183
3.1.3.3. Franczyza w Republice Południowej Afryki i Maroku 186

Rozdział 4
Analiza powiązań franczyzowych w Polsce 191
4.1. Funkcjonujące powiązania franczyzowe 191
4.1.1. Rozwój polskiego rynku franczyzy w latach 90. XX wieku i w XXI wieku 191
4.1.2. Analiza rynku franczyzy według sektorów 195
4.1.3. Systemy franczyzowe typu inbound i outbound na polskim rynku 198
4.1.4. Perspektywy rozwoju powiązań franczyzowych 202
4.2. Powiązania franczyzowe w opinii twórców sieci (franczyzodawców) 204
4.2.1. Rozwój powiązań franczyzowych w Polsce 204
4.2.2. Motywy tworzenia sieci franczyzowych oraz czynniki sprzyjające i bariery rozwoju rynku franczyzy w Polsce 208
4.2.3. Wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstw 214
4.2.4. Uwarunkowania pozyskiwania franczyzobiorców 219
4.2.5. Zagraniczna ekspansja polskich systemów franczyzowych 224
4.3. Powiązania franczyzowe w opinii franczyzobiorców 227
4.4. Korzyści i słabe strony współpracy franczyzowej w Polsce 234

Zakończenie 241
Bibliografia 249

252 strony, 165x235, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022