|

W POSZUKIWANIU DOSKONAŁOŚCI DYDAKTYCZNEJ
MACIEJOWSKA I. SAJDAK-BURSKA A. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2025, wydanie Icena netto: 57.00 Twoja cena 54,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka W poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej
Z
przyjemnością przedstawiamy Czytelnikom w niniejszej monografii
różnorodne działania podejmowane przez uczelnie w celu
osiągnięcia doskonałości dydaktycznej. Zawarte w niej teksty osadzono w
paradygmatach różnych dyscyplin i subdyscyplin naukowych,
takich jak pedagogika, andragogika, pedeutologia oraz zarządzanie
zasobami ludzkimi, łącząc podejścia teoretyczne i praktyczne, co
pozwala na wielowymiarową analizę prezentowanych zagadnień. Autorzy
skupiają się na trzech obszarach mających fundamentalne znaczenie dla
kształtowania przyszłości edukacji wyższej w Polsce: realizacji
projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
dydaktyce akademickiej (szczególnie innowacyjnych metodach
kształcenia oraz oceny studentów i studentek) oraz kwestiach
związanych z dobrostanem kadry akademickiej. W książce pokazano
zarówno stan obecny, jak i wyzwania, przed
którymi stoi współczesna edukacja wyższa, a
przywołane przykłady dobrej praktyki radzenia sobie z nimi mogą stać
się inspiracją do dalszych działań i eksperymentów.
Wierzymy, że będzie to interesująca lektura dla wszystkich
zainteresowanych doskonaleniem szkolnictwa wyższego i rozwojem
akademickiej wspólnoty.
Redaktorki
wona Maciejowska,
Anna Sajdak-Burska
Wprowadzenie 9
DOSKONALENIE JAKOŚCI
KSZTAŁCENIA – SYSTEMOWE WSPARCIE KADRY DYDAKTYCZNEJ
Andrzej Kurkiewicz
Program MNiSW „Doskonałość dydaktyczna uczelni”
jako element wsparcia jakości kształcenia w szkołach wyższych
15
Joanna Mytnik
Centrum Nowoczesnej Edukacji: systemowe wsparcie nauczycieli
akademickich – dobre praktyki z Politechniki
Gdańskiej 21
Izabela Senderacka, Anna Falkowska
Realizacja projektu „Doskonałość dydaktyczna
uczelni” na Politechnice Białostockiej –
podsumowanie 33
Joanna Miłosz-Bartczak
Podsumowanie realizacji projektu ,,Doskonałość dydaktyczna
uczelni’’ na Politechnice
Łódzkiej 43
Dorota Kołodyńska, Alicja Borzęcka-Szajner
„Doskonałość dydaktyczna uczelni” – dobre
praktyki w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej 51
Olga Mastela, Małgorzata Winiarska-Brodowska, Mirosław Jarosiński
Doskonalenie jakości kształcenia oparte na niestandardowym zbieraniu
feedbacku. Wywiady ze studentami jako uzupełnienie informacji zwrotnej
na temat prowadzonych zajęć 65
Iwona Maciejowska, Aleksandra Lis, Michał Woźniakiewicz, Bartosz Trzewik
Wsparcie rozwoju kompetencji kadry kształcącej wydziałów
ścisłych, przyrodniczych i technicznych – ambasadorzy i
szkoły letnie w projekcie STEM-CPD@EUni 79
Bartosz Trzewik, Michał Woźniakiewicz, Iwona Maciejowska, Aleksandra Lis
Wsparcie rozwoju kompetencji kadry kształcącej wydziałów
ścisłych, przyrodniczych i technicznych – kursy MOOC jako
rezultat projektu STEM-CPD@EUni 93
Walentyna Wróblewska
Refleksje nad studiowaniem w świetle wypowiedzi
studentów 105
DOBROSTAN NAUCZYCIELI I
NAUCZYCIELEK AKADEMICKICH
Anna Sajdak-Burska
Indywidualne wsparcie nauczyciela akademickiego. Konteksty teoretyczne
i działania praktyczne w Uniwersytecie Jagiellońskim 121
Anna Wach, Joanna Furmańczyk
Wypalenie zawodowe nauczycieli akademickich jako syndrom obecnych
czasów 135
Diana Saniewska
Postrzeganie nauczycieli akademickich z niepełnosprawnością ruchową.
Rekonesans statystyczny i (auto)etnograficzny 151
Marek Małolepszy
Nagrody dydaktyczne dla nauczycieli akademickich – propozycja
kryteriów 169
DYDAKTYKA AKADEMICKA I
DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA – PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI
Wojciech Pudło
Sztuczna inteligencja. Wyzwania dla edukacji 181
Anna Grygoruk
Wykorzystanie technologii VR w procesie kształcenia
pedagogów. Wnioski z pilotażu 193
Agnieszka Kamisznikow
“Problem-based learning” na Uniwersytecie im. A.
Mickiewicza w Poznaniu – analiza pilotażu i wnioski na
przyszłość 213
Kamilla Noworól
Mentoring i tutoring w dydaktyce na kierunkach
ogólnoakademickich w zakresie zarządzania 227
Monika K. Franczak-Rogowska, Łukasz Szeleszczuk, Joanna Kolmas
Projekt DOMINOS – nowe podejście do egzaminów
OSCE 239
Marek Niechwiej
Przygotowanie do zawodu dziennikarza – opis i analiza
praktyki dydaktycznej 251
260 stron,
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|