|

ZAANGAŻOWANIE SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE W REALIZACJĘ KONCEPCJI ZRÓWNOWAŻONEGO UNIWERSYTETU
PIETRZAK P. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2025, wydanie Icena netto: 120.00 Twoja cena 114,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zaangażowanie szkół wyższych w Polsce w realizację
koncepcji zrównoważonego uniwersytetu
Monografia stanowi istotny wkład
w rozwój nauk o zarządzaniu i jakości. Dostarcza
zarówno teoretycznych, jak i empirycznych podstaw do
wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju w instytucjach
szkolnictwa wyższego. Ważnym atutem monografii są podjęte w niej
rozstrzygnięcia terminologiczne. W sposób
szczegółowy wyjaśniono koncepcję zrównoważonego
uniwersytetu oraz podjęto próbę jej operacjonalizacji.
Empiryczny wkład pracy dotyczył przede wszystkim weryfikacji
autorskiego modelu badawczego wyjaśniającego zależności między
kluczowymi atrybutami szkół wyższych w Polsce (rodzajem ich
własności, wielkością, specjalizacją, wiekiem), stopniem ich
zaangażowania w popularyzowanie i realizację koncepcji
zrównoważonego (trwałego) rozwoju oraz ich zielonym
wizerunkiem.
Monografia stanowi cenny przewodnik dla decydentów
akademickich, menedżerów edukacji oraz badaczy zajmujących
się tematyką zarządzania strategicznego w sektorze edukacyjnym.
„Zaangażowanie
szkół wyższych w Polsce w realizację koncepcji
zrównoważonego uniwersytetu jest dojrzałym dziełem naukowym
ujmującym procesy wdrażania tzw. koncepcji (modelu) uniwersytetu
zrównoważonego w kontekście zarządzania strategicznego
uczelnią. (...) Wkład Autora do nauk o zarządzaniu i jakości przejawia
się w kompleksowym ujęciu badań z obszaru zarządzania strategicznego
oraz w nakreśleniu (...) obiecujących kierunków dalszych
badań w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości".
Prof. dr hab. Jerzy
Gołuchowski, fragment recenzji
„Monografia
(...) zarówno w warstwie konceptualizacji problemu
badawczego, jak i jego operacjonalizacji jest rozprawą naukową i wnosi
istotny wkład do poszerzania wiedzy o koncepcji
zrównoważonej (trwałej) organizacji, jaką jest, a z
pewnością powinien być współczesny uniwersytet (...).
Stwierdzam, że nie spotkałem się z opracowaniem, które tak
szeroko traktuje problematykę zaangażowania interesariuszy w
rozwój idei zrównoważonego uniwersytetu".
Dr hab. Krzysztof
Leja, prof. PG, fragment recenzji
Wstęp 9
Rozdział 1
Koncepcja
zrównoważonego (trwałego) rozwoju w strategii organizacji 17
1.1. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju 17
1.1.1. Rys historyczny koncepcji zrównoważonego (trwałego)
rozwoju systemu społeczno-gospodarczego 17
1.1.2. Regulacje prawne w zakresie zrównoważonego (trwałego)
rozwoju 24
1.1.3. Cele zrównoważonego rozwoju jako sposób na
operacjonalizację koncepcji zrównoważonego (trwałego)
rozwoju 29
1.2. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju w wybranych
teoriach z zakresu zarządzania 34
1.2.1. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju a etyka
biznesu 35
1.2.2. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju a teoria
interesariuszy 37
1.2.3. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju a
koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu 39
1.3. Organizacja jako podmiot zrównoważonego (trwałego)
rozwoju 44
1.4. Strategia zrównoważonego (trwałego) rozwoju organizacji
46
1.5. Podsumowanie 49
Rozdział 2
Koncepcja
zrównoważonego uniwersytetu w badaniach literaturowych 51
2.1. Ewolucja koncepcji zarządzania szkołami wyższymi 51
2.1.1. Quasi-uniwersytet antyczny 51
2.1.2. Uniwersytet średniowieczny 52
2.1.3. Uniwersytet liberalny 54
2.1.4. Uniwersytet przedsiębiorczy 56
2.2. Dotychczasowy dorobek publikacyjny z zakresu koncepcji
zrównoważonego uniwersytetu 64
2.2.1. Systematyczny a narracyjny przegląd literatury 64
2.2.2. Realizacja i wyniki badań systematycznego przeglądu literatury z
zakresu zrównoważonego uniwersytetu 66
2.2.3. Realizacja i wyniki badań narracyjnego przeglądu literatury z
zakresu zrównoważonego uniwersytetu 76
2.3. Sposoby pomiaru stopnia zrównoważania szkół
wyższych 82
2.4. Podsumowanie 89
Rozdział 3
Metodyka badań
empirycznych 91
3.1. Zakres przedmiotowy, podmiotowy, czasowy badań 91
3.2. Model badawczy 93
3.2.1. Konstrukty badawcze 93
3.2.2. Zmienne diagnostyczne 99
3.3. Metody badawcze 105
3.3.1. Metody pozyskiwania materiału badawczego 106
3.3.2. Metody analizy materiału badawczego i prezentacji
wyników badań 108
Rozdział 4
Przegląd działań
podejmowanych przez szkoły wyższe w ramach koncepcji
zrównoważonego uniwersytetu 113
4.1. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie
zrównoważenia kampusów 113
4.2. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie działalności
publikacyjnej na rzecz zrównoważonego (trwałego) rozwoju 120
4.3. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie działalności
dydaktycznej na rzecz zrównoważonego (trwałego) rozwoju 125
4.4. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie
współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego na
rzecz zrównoważonego (trwałego) rozwoju 132
4.5. Podsumowanie 137
Rozdział 5
Dojrzałość polskich
szkół wyższych w zakresie realizacji koncepcji
zrównoważonego uniwersytetu 139
5.1. Charakterystyka obiektów badawczych 139
5.2. Ranking zrównoważenia polskich szkół
wyższych 142
5.3. Wpływ rodzaju własności, wielkości, stopnia specjalizacji i wieku
szkół wyższych na ich zaangażowanie w popularyzowanie i
realizację koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju 154
5.4. Dyskusja z wynikami innych badań 162
5.5. Podsumowanie 163
Rozdział 6
Zrównoważone
zachowania studentów i doktorantów oraz ich
świadomość w zakresie zrównoważonych inicjatyw uczelni -
wyniki badania ankietowego 167
6.1. Charakterystyka respondentów 167
6.2. Samoocena studentów i doktorantów z zakresu
znajomości koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju oraz
ich zrównoważonych zachowań 170
6.3. Zrównoważone inicjatywy podejmowane przez szkoły wyższe
w opinii ich studentów i doktorantów - stan
obecny i przyszły 173
6.4. Bariery i korzyści realizacji koncepcji zrównoważonego
uniwersytetu w opinii studentów i doktorantów 184
6.5. Dyskusja z wynikami innych badań 187
6.6. Podsumowanie 189
Zakończenie 193
Bibliografia 201
Spis rysunków 229
Spis tabel 231
Spis załączników 233
Aneks 235
267 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|