|

ZARZĄDZANIE DŁUGIEM PUBLICZNYM W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W OKRESACH ZABURZEŃ WZROSTU GOSPODARCZEGO W XXI WIEKU
GÓRNIEWICZ G. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2024, wydanie Icena netto: 92.00 Twoja cena 87,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie długiem publicznym w krajach Unii Europejskiej w
okresach zaburzeń wzrostu gospodarczego w XXI wieku
Dług publiczny
stanowi współcześnie jeden z najistotniejszych
problemów finansowych i zarazem ekonomicznych świata. Łączna
wartość zadłużenia wszystkich krajów Unii Europejskiej
zbliża się do poziomu 14 bln euro, a jego relacja do PKB przekroczyła
81%. Problem ten nasilał się szczególnie mocno w okresach
zaburzeń wzrostu gospodarczego, które występowały
intensywnie w XXI wieku. Należy do nich zaliczyć kryzys finansowy w
latach 2008-2009, kryzys migracyjny, brexit, pandemię COVID-19 i wojnę
w Ukrainie. Zdecydowanie największe komplikacje wywołał kryzys
finansowy i pandemia. Oddziaływanie pozostałych zaburzeń na zadłużenie
krajów należących do UE było nieporównywalnie
mniejsze. Należy zauważyć, iż współczesny świat rozwija się
bardzo dynamicznie, co wiąże się z wysoce prawdopodobnym pojawianiem
się zupełnie nieznanych turbulencji. Odpowiednie zarządzanie długiem
publicznym może okazać się skutecznym narzędziem do minimalizacji
skutków przyszłych zaburzeń procesów wzrostu
gospodarczego. Najbliższe lata będą prawdopodobnie czasem powolnego
zmniejszania długu publicznego kosztem zmniejszania wydatków
(głównie socjalnych) i zwiększania dochodów
budżetowych. Taka polityka finansowa zapowiada wieloletni stan
stagnacji, a może nawet recesji gospodarczej.
Wstęp 9
Rozdział 1
Zarządzanie długiem
publicznym - cele i instrumenty 13
1.1. Pojęcie zarządzania długiem publicznym 13
1.1.1. Podejście makroekonomiczne do zarządzania długiem 17
1.1.2. Podejście mikroekonomiczne w zakresie zarządzania długiem 19
1.2. Cele zarządzania długiem publicznym 20
1.2.1. Problematyka formułowania celów zarządzania długiem
publicznym w świetle wybranych teorii ekonomii 22
1.2.2. Cele zarządzania długiem publicznym w świetle doświadczeń
wybranych krajów 34
1.2.3. Cele zarządzania długiem publicznym w Polsce w ramach strategii
zarządzania długiem Skarbu Państwa 38
1.3. Instrumenty zarządzania długiem publicznym 43
Rozdział 2
Efektywność i modele
zarządzania długiem publicznym 49
2.1. Pojęcia efektywności, skuteczności, sprawności i stabilności w
zakresie długu publicznego - w ujęciu teoretycznym 49
2.2. Efektywność prawna zarządzania długiem publicznym 51
2.3. Efektywność instytucjonalna zarządzania długiem publicznym 55
2.4. Efektywność instrumentalna zarządzania długiem publicznym 57
2.5. Modele zarządzania długiem publicznym - ujęcie
teoretyczno-praktyczne 58
2.5.1. Model ministerialny 58
2.5.2. Model bankowy 60
2.5.3. Model agencyjny 61
Rozdział 3
Identyfikacja
głównych czynników zaburzeń wzrostu gospodarczego
w krajach UE 65
3.1. Kryzys finansowy w latach 2008-2009 - główne czynniki
zaburzeń z punktu widzenia wzrostu gospodarczego 65
3.2. Kryzys migracyjny a gospodarka 72
3.3. Brexit - wielopłaszczyznowa analiza skutków 75
3.4. Wpływ pandemii COVID-19 na koniunkturę gospodarczą 77
3.5. Wojna na Ukrainie a zaburzenia w zakresie wzrostu gospodarczego 79
Rozdział 4
Studium
przypadków na przykładzie wybranych krajów UE -
skuteczność narzędzi zarządzania 81
4.1. Podejście władz Portugalii do problematyki zarządzania długiem 81
4.2. Gospodarka irlandzka na przełomie XX i XXI wieku - sukces jako
praprzyczyna późniejszego kryzysu 86
4.3. Specyfika długu publicznego Włoch a podejście strategiczne 91
4.4. Przypadek Grecji a zarządzanie długiem publicznym 99
4.5. Metody zarządzania długiem publicznym stosowane w Hiszpanii 116
4.6. Stan długu publicznego Polski versus dotychczasowe strategie
zarządzania nim 121
Rozdział 5
Rola instytucji
finansowych i regulacyjnych w efektywnym zarządzaniu długiem publicznym
podczas kryzysów gospodarczych w latach 2001-2023
127
5.1. Międzynarodowy Fundusz Walutowy i jego rola w podejmowaniu decyzji
dotyczących zarządzania długiem publicznym przez wybrane kraje 127
5.1.1. Istota działalności MFW 127
5.1.2. Porozumienia pożyczkowe na zasadach ogólnych i
preferencyjnych 130
5.1.3. Programy dostosowawcze i ich krytyka 136
5.2. Unia Europejska i jej podejście do rozwiązywania problemu
zadłużeniowego w Europie 142
5.2.1. Pakt Stabilności i Wzrostu 144
5.2.2. Sześciopak i dwupak 147
5.2.3. Pakt fiskalny 151
5.2.4. Program Outright Monetary Transactions i luzowanie ilościowe 153
5.2.5. Next Generation EU - jako postulat uwspólnotowienia
długu publicznego 156
Rozdział 6
Analiza danych
statystycznych i badanie dopuszczalnej granicy zadłużenia
159
6.1. Przegląd danych statystycznych 159
6.2. Opis metody badawczej 174
6.3. Badanie dopuszczalnej granicy długu publicznego Polski 177
6.3.1. Okres 2001-2010 177
6.3.2. Lata 2011-2023 186
Konkluzje 193
Bibliografia 201
Spis tabel 217
Spis rysunków 219
Aneks. Wykorzystanie metod ilościowych w badaniu problemu wpływu długu
publicznego na wzrost gospodarczy 221
230 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|