ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PLATFORMY CYFROWE I GOSPODARKA WSPÓŁDZIELENIA


SZPRINGER W.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 64.90 Twoja cena  61,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Platformy cyfrowe i gospodarka współdzielenia

Problemy instytucjonalne

Monografia profesora Włodzimierza Szpringera, cenionego naukowca i autora książek na temat nowoczesnych technologii oraz ich skutków dla gospodarki, jest poświęcona głównym siłom napędowym czwartej rewolucji przemysłowej.

Zagadnienia związane z rozwojem sieci i tworzonymi przez nie platformami cyfrowymi oraz gospodarką współdzielenia zostały przedstawione w sposób interdyscyplinarny i holistyczny. Dzięki temu książka stanowi doskonałe kompendium wiedzy dla wszystkich uczestników współczesnego, coraz bardziej cyfrowego rynku.

Cyfryzacja rewolucjonizuje wszystkie branże. Tworzy nowy model wykorzystania platform internetowych jako pośredników dla rynków dwustronnych i wielostronnych. Platformy cyfrowe charakteryzują się pośrednimi efektami sieciowymi (różne grupy użytkowników są wzajemnie współzależne) i efektami skali, a także tworzeniem wartości dodanej, która nie jest prostą sumą wkładów użytkowników. Reorganizują rynki, restrukturyzują siłę roboczą i redefiniują zakres konkurencji. Nowi pośrednicy przekształcają tworzenie wartości oraz zmieniają modele biznesowe firm, struktury przemysłowe i działalność innowacyjną. Wszystko wskazuje na to, że ta nieustanna, dogłębna, wszechobecna i niekiedy brutalna rewolucja cyfrowa wkrótce jeszcze bardziej zmieni nasze życie.

Książka zawiera szczegółowy opis zróżnicowania platform cyfrowych pod względem ich struktur i funkcji oraz wnikliwe analizy problemów instytucjonalnych, a także aspektów regulacyjnych, społecznych i technologicznych związanych
z rozwojem tych platform i gospodarki współdzielenia.

Monografia jest pierwszym w Polsce opracowaniem zwartym poruszającym problematykę platform cyfrowych i gospodarki współdzielenia w ujęciu instytucjonalnym. Prezentowane treści, postulaty, koncepcje i wnioski mają charakter utylitarny. Mogą być przydatne zarówno regulatorom i tradycyjnym przedsiębiorstwom dokonującym transformacji modeli biznesowych, jak i nowym przedsiębiorstwom opartym na gospodarce współdzielenia i platformach cyfrowych (m.in. fin-tech, tech-fin, bigtech) oraz technologiach regulacyjnych (reg-tech). Informacje te mogą pomóc klientom przedsiębiorstw z obu grup lepiej zrozumieć mechanizmy działania oraz tworzenia wartości poprzez łańcuch wartości i pętlę wartości.

- fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Waliszewskiego, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 

Prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer – profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Zarządzania). Wykładowca i ekspert z zakresu bankowości i prawa bankowego, polityki i prawa konkurencji, prawnych i ekonomicznych zagadnień e-biznesu, prawa nowych technologii oraz ekonomicznej analizy prawa
i oceny skutków regulacji. Współpracuje z Consumer Finance Network (European Credit Research Institute), European Consumer Debt Network, European Coalition for Responsible Credit, European Financial Inclusion Network. Członek European Association of Law and Economics. Wykładał jako Visiting Professor na uniwersytetach niemieckich, kierował polską grupą badawczą European Network for Better Regulation – VI Program Ramowy UE. Autor ponad 200 publikacji naukowych i licznych ekspertyz dla naczelnych organów państwa, rządu, UOKiK, UKIE, ZBP, KPF i SKEF.

Autor wielu książek, w tym Nowe technologie a sektor finansowy. FinTech jako szansa i zagrożenie (Poltext 2017), Blockchain jako innowacja systemowa. Od internetu informacji do internetu wartości. Wyzwania dla sektora finansowego (Poltext 2019) oraz Zarządzanie przez algorytmy (Poltext 2020).

Wykaz skrótów
Wprowadzenie

1. Platformy cyfrowe - problemy koncepcyjne
1.1. Problemy definiowania platform cyfrowych
1.2. Ekonomia sieci jako płaszczyzna badania platform cyfrowych
1.3. Pozytywne aspekty konkurencji wokół osi innowacji
1.4. Korzyści ze współpracy i konkurencji innych firm z platformami cyfrowymi (pętla wartości)
1.5. Platforma jako infrastruktura (problem otwartości platformy)
1.6. Platformy społecznościowe
1.7. Platformy oferujące treści

2. Platformy cyfrowe a gospodarka współdzielenia
2.1. Regulowanie gospodarki współdzielenia
2.2. Ekosystem gospodarki współdzielenia - innowacyjne modele biznesowe
2.3. Platformy gospodarki współdzielenia - przykłady modeli biznesowych
2.4. Modele gospodarki współdzielenia a problem zaufania (blockchaiń)
2.5. Platformy cyfrowe a DLT blockchaiń (czy nowy etap odpośredniczenia?)
2.6. Blockchain - kierunek rozwoju gospodarki współdzielenia (peer-to-peer)
2.7. Gospodarka współdzielenia a Big Data

3. Platformy cyfrowe na rynku finansowym
3.1. BigTechy (TechFiny) na rynku usług finansowych
3.2. Gospodarka współdzielenia na rynku finansowym (open banking)
3.3. BigTechy - FinTechy na rynku finansowym (perspektywa DLT blockchain)
3.4. Platformy cyfrowe na rynku finansowym - bankowość jako usługa (finansjalizacja)
3.5. Platformy crowdfundingu
3.6. Platformy kryptowalutowe ICO/STO
3.7. Zdecentralizowane finanse oparte na blockchain -
czy to realna wizja rozwoju rynku finansowego?

4. Platformy cyfrowe - perspektywa społeczna
4.1. Ambiwalentne oceny koncepcji gospodarki współdzielenia z perspektywy społecznej
4.2. Problem badania uczciwości algorytmicznej platform
4.3. Platformy cyfrowe a koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu
4.4. Platformy cyfrowe a koncepcja zrównoważonego rozwoju
4.5. Problem stronniczości (tendencyjności) pośrednictwa platform cyfrowych
4.6. Platformy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego .

5. Platformy cyfrowe - problematyka prawna
5.1. Platformy cyfrowe - w kierunku trójkątnych relacj i prawnych
5.2. Od sklepu internetowego do platformy cyfrowej
5.3. Regulacja form pośrednictwa ze strony platform cyfrowych (analogia do sytuacji konsumenta?)
5.4. Rynki dwu- i wielostronne - wyzwaniem dla prawa konkurencji
5.5. "Rynek uwagi" jako przykład rynku dwustronnego
5.6. Platformy cyfrowe - czy potrzeba nowego prawa konkurencji?

6. Platformy cyfrowe a prawo konkurencji
6.1. Rola danych dla platform cyfrowych a prawo konkurencji
6.2. Gospodarka cyfrowa. Polityka technologiczna a polityka konkurencji
6.3. Platformy cyfrowe na pograniczu prawa własności intelektualnej i przemysłowej oraz prawa konkurencji
6.4. Prawa autorskie i patentowe na platformie - ludzie a maszyny
6.5. Poszerzone możliwości wiązania produktów na platformie cyfrowej (Google Android)
6.6. Postulat badania konkurencji wzdłuż łańcucha (pętli) wartości
6.7. Kluczowe problemy kontroli platform cyfrowych
6.8. Postulat integralnego podejścia do platform cyfrowych

Zakończenie
Słowniczek najważniejszych terminów
Bibliografia

360 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022