|
KONTRAKT EDUKACYJNY KOSZTY TRANSAKCYJNE W SYSTEMIE O¦WIATY
CISOWSKA-MLECZEK K. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Kontrakt edukacyjny
Koszty
transakcyjne w systemie o¶wiaty
Edukacja,
bêd±c wspólnym, powszechnym dobrem publicznym, mo¿e byæ
dostarczana przez ró¿ne podmioty, cechuj±ce siê odmienn±
form± organizacyjno-prawn± i statusem w³asno¶ci (podmioty
zarówno sektora publicznego, jak i sektora prywatnego). Ze
wzglêdu na fakt, ¿e jest warto¶ci± uniwersaln± i ponadczasow±,
determinuj±c± sytuacjê spo³eczn± i gospodarcz± danego kraju, powinna
byæ udostêpniana przez pañstwo. W tym celu tworzony jest system o¶wiaty
o ustalonej strukturze organizacyjnej, z regu³ami determinuj±cymi
zachowania podmiotów uczestnicz±cych w procesie edukacji.
Stopieñ skomplikowania relacji wystêpuj±cych miêdzy podmiotami stanowi
przes³ankê do usystematyzowania tej wspó³pracy oraz do
zbudowania ram kooperacji w ramach kontraktu edukacyjnego. Struktura
tego kontraktu, a tak¿e jej ilo¶æ i zakres zmian mog± byæ
¼ród³em powstawania kosztów transakcyjnych.
Znajomo¶æ czynników generuj±cych koszty transakcyjne przy
wprowadzaniu zmian pozwala na dokonywanie wyboru rozwi±zañ
organizacyjnych ograniczaj±cych b±d¼ niweluj±cych powstanie nadmiernych
ww. kosztów. Monografia dostarcza informacji w tym zakresie,
zawiera wnioski oraz wyniki badañ niespotykane dot±d w innych
publikacjach. Stanowi równie¿ zachêtê do podejmowania
kolejnych badañ w tym temacie.
Ksi±¿ka jest skierowana do podmiotów bior±cych udzia³ w
procesie edukacji realizowanym w ramach systemu o¶wiaty.
Porusza wiele zagadnieñ, w szczególno¶ci:
•
czym jest edukacja i system o¶wiaty
•
czym jest organizacja i instytucja w systemie o¶wiaty w kontek¶cie
nowej ekonomii instytucjonalnej
•
czym charakteryzuje siê kontrakt edukacyjny i czym s± koszty
transakcyjne w systemie o¶wiaty
•
jak wygl±da model kontraktu edukacyjnego w systemie o¶wiaty, jego
struktura organizacyjna i instytucjonalna
•
jak identyfikowaæ, ustalaæ i oceniaæ koszty transakcyjne generowane w
kontrakcie edukacyjnym w systemie o¶wiaty
•
czy w polskim systemie o¶wiaty mo¿na wyodrêbniæ elementy struktury
kontraktu edukacyjnego
•
czy w ramach kontraktu edukacyjnego w systemie o¶wiaty powstaj± tylko
niezbêdne koszty transakcyjne czy równie¿ generowane s±
nadmierne koszty transakcyjne
•
jak wykorzystaæ koncepcjê kosztów transakcyjnych kontraktu
edukacyjnego w systemie o¶wiaty w planowaniu reform/zmian w systemie
o¶wiaty.
Wprowadzenie
7
Rozdzia³ 1
Edukacja
i system o¶wiaty w teorii nowej ekonomii instytucjonalnej
15
1.1. Edukacja jako dobro publiczne i uniwersalna warto¶æ 15
1.2. Potrzeby edukacyjne i ich zaspokajanie w systemie o¶wiaty 30
1.3. Organizacje w systemie o¶wiaty 37
1.4. Instytucje w systemie o¶wiaty 41
Rozdzia³ 2
Model
kontraktu edukacyjnego w systemie o¶wiaty
53
2.1. Przes³anki i cele kontraktu edukacyjnego 53
2.2. Strony kontraktu edukacyjnego i ich zobowi±zania 58
2.3. Etapy i umowy kontraktu edukacyjnego 65
2.4. Transakcje w kontrakcie edukacyjnym 69
Rozdzia³ 3
Metodologia
badania i oceny kosztów transakcyjnych kontraktu
edukacyjnego w polskim systemie o¶wiaty
87
3.1. Zdefiniowanie kosztów transakcyjnych 87
3.2. Typologia kosztów transakcyjnych 96
3.3. Cele i zakres analizy instytucjonalnej kosztów
transakcyjnych 105
3.4. Metody badania kosztów transakcyjnych oraz kryteria ich
analizy i oceny 110
Rozdzia³ 4
Próba
weryfikacji kosztów transakcyjnych kontraktu edukacyjnego w
polskim systemie o¶wiaty 125
4.1. Model struktury kontraktu edukacyjnego jako rezultat analizy
instytucjonalnej systemu o¶wiaty w Polsce 125
4.2. Badanie i ocena kosztów transakcyjnych zmian struktury
instytucjonalnej kontraktu edukacyjnego w systemie o¶wiaty w Polsce 155
4.3. Koszty transakcyjne zmiany umowy zawartej miêdzy organami w³adzy
pañstwowej a organami w³adzy samorz±dowej na etapie stanowienia
kontraktu 159
4.4. Koszty transakcyjne zmiany umowy zawartej miêdzy organami w³adzy
pañstwowej a szko³ami i ich organami prowadz±cymi na etapie wdra¿ania
kontraktu 164
4.5. Koszty transakcyjne zmiany umów zawartych miêdzy
nauczycielem a szko³± i uczniem na etapie realizacji kontraktu 171
4.6. Wykorzystanie koncepcji kosztów transakcyjnych w
planowanym reformowaniu systemu o¶wiaty - czynniki generuj±ce i
kszta³tuj±ce koszty transakcyjne wprowadzanych zmian 180
Zakoñczenie 189
Bibliografia 199
Spis tabel 211
Spis rysunków 213
214
stron, B5, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|