|
SAMODZIELNOŚĆ I USAMODZIELNIANIE WYCHOWANKÓW W MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKACH WYCHOWAWCZYCH
ZIĘCIAK M. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 58.00 Twoja cena 55,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Samodzielność i
usamodzielnianie wychowanków w młodzieżowych ośrodkach
wychowawczych
Niniejsza praca powstała w
poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jakie oddziaływania wychowawcze
podejmować, aby lepiej przygotowywać młodzież niedostosowaną społecznie
do samodzielnego radzenia sobie po opuszczeniu placówki
resocjalizacyjnej?
Książka składa się z dwóch części, pierwszej (teoretycznej)
i drugiej (empirycznej). W rozdziale pierwszym na podstawie wiedzy
pedagogicznej i psychologicznej przeprowadzono analizę cech
strukturalnych pojęć samodzielność i usamodzielnianie, co stanowiło
podstawę do sformułowania autorskich definicji obu pojęć. Celem dalszej
części rozdziału było ukazanie znaczenia pedagogiczno-psychologicznych
aspektów rozwoju samodzielności i podejmowanych przez
wychowawców w procesie wychowania czynności
usamodzielniających. W rozdziale tym ukazano również
znaczenie samodzielności jako jednego z ważniejszych celów
resocjalizacji, od którego w dużej mierze zależy prawidłowy
przebieg readaptacji i reintegracji społecznej po opuszczeniu przez
nieletnich młodzieżowych ośrodków wychowawczych. W
organizowaniu tego rodzaju oddziaływań kluczową rolę odgrywają
diagnozowanie, motywowanie oraz organizowanie sytuacji
usamodzielniających opierających się na założeniach koncepcji
twórczej resocjalizacji.
W rozdziale drugim dokonano analizy osobowych i instytucjonalnych
uwarunkowań efektywności czynności usamodzielniających,
które podejmowane są przez kadrę pedagogiczną pracującą w
tego typu placówkach. Dużą rolę w tym względzie odgrywają
kompetencje zawodowe oraz postawy wychowawcze wobec samodzielności
przejawianej przez wychowanków. Z analiz obowiązujących
aktów prawnych oraz wewnętrznych dokumentów 16
losowo wybranych placówek resocjalizacyjnych wynika, że
efektywność tego rodzaju oddziaływań zależy w dużej mierze od
uwarunkowań organizacyjno-infrastrukturalnych występujących w
określonej placówce. Obejmują one dostępność do bazy
materialnej, statut wyznaczający obowiązujące rozwiązania
formalno-organizacyjne, zakres rzeczywistej samorządności
wychowanków, jakość prowadzonego poradnictwa zawodowego,
edukacji seksualnej i przygotowania do roli matki/ojca, a także stopień
i formy współpracy ze środowiskiem lokalnym, zasady
tworzenia indywidualnego programu usamodzielniania oraz
współpracy z rodzinami nieletnich. Całość podsumowana
została sformułowanymi na podstawie dokonanego przeglądu literatury
zaleceniami dla praktyki resocjalizacyjnej.
Rozdział trzeci zawiera założenia metodologiczne. Ze względu na
przyjęte cele w badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego
oraz technikę ankiety audytoryjnej. Skonstruowano również
trzy autorskie kwestionariusze w postaci narzędzi SAM NLT, USAM NLT
oraz USAM WYCH. Badania zostały przeprowadzone w 12 losowo wybranych
placówkach typu MOW. Ogółem przebadanych zostało
530 wychowanków i 150 wychowawców, natomiast do
analizy statystycznej ostatecznie zakwalifikowano 491 ankiet od
wychowanków i 120 od wychowawców. W oparciu o
wyniki przeprowadzonych badań w rozdziale czwartym dokonano opisu
parametrów samodzielności wychowanków MOW. W
następnym rozdziale omówiono atrybuty czynności
usamodzielniających podejmowanych przez wychowawców, z kolei
w rozdziale szóstym przeanalizowano związki pomiędzy
wykazywaną samodzielnością młodzieży niedostosowanej społecznie a
czynnościami usamodzielniającymi. Całość pracy wieńczy zwięzłe
podsumowanie najważniejszych wniosków z przeprowadzonych
badań. W aneksie znajdują się formularze skonstruowanych
kwestionariuszy ankiety.
Praca może z powodzeniem służyć zarówno studentom
pedagogiki, jak i pracy socjalnej. Jej zawartość z pewnością
zainteresuje pracowników placówek opiekuńczych i
resocjalizacyjnych, zwłaszcza pedagogów,
pracowników socjalnych, kuratorów sądowych oraz
osoby zatrudnione w różnych organizacjach społecznych,
urzędników samorządowych itp. Uważam, że monografia
prezentuje bardzo dużą wartość poznawczą i stanowi istotny wkład w
rozwój pedagogicznej myśli naukowej.
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA. TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ
Rozdział 1.
Samodzielność i usamodzielnianie w resocjalizacji
nieletnich
1.1. Samodzielność i usamodzielnianie, cechy i elementy strukturalne
zjawiska
1.1.1. Pedagogiczno-psychologiczne ujęcie
samodzielności
1.1.2. Cechy strukturalne samodzielności
1.1.3. Pojęcie i atrybuty usamodzielniania
1.2. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty samodzielności i
usamodzielniania
1.2.1. Osiągnięcie samodzielności jednym z celów
wychowania
1.2.2. Samodzielność jako zadanie rozwojowe w cyklu życia
człowieka
1.2.3. Usamodzielnianie jako ważna czynność procesu
wychowania
1.2.4. Rozwijanie samodzielności w kontekście postaw i
stylów wychowania
1.2.5. Samodzielność jako wyraz podmiotowości i emancypacji wychowanka
1.3. Znaczenie samodzielności i usamodzielniania w resocjalizacji
nieletnich
1.3.1. Kształtowanie wewnętrznej motywacji do podejmowania
samodzielnych działań wychowanków
MOW
1.3.2. Diagnozowanie jako istotna czynność w usamodzielnianiu
wychowanków
1.3.3. Usamodzielnianie wychowanków z wykorzystaniem metod
twórczej resocjalizacji
Rozdział 2.
Osobowe i społeczne uwarunkowania czynności usamodzielniających
podejmowanych przez wychowawców w młodzieżowych ośrodkach
wychowawczych
2.1. Znaczenie postaw i kompetencji zawodowych w organizowaniu
czynności usamodzielniających wychowanków
2.1.1. Kompetencje zawodowe wychowawców w usamodzielnianiu
wychowanków MOW
2.1.2. Postawy wychowawców wobec samodzielności
wychowanków MOW
2.2. Prawno-instytucjonalne uwarunkowania usamodzielniania nieletnich
przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
2.2.1. Infrastruktura i organizacja pracy resocjalizacyjnej w
młodzieżowym ośrodku wychowawczym
2.2.2. Znaczenie IPU w organizowaniu oddziaływań
usamodzielniających
2.2.3. Rozwijanie samodzielności wychowanków w ramach
funkcjonowania samorządu w placówce
resocjalizacyjnej
2.2.4. Znaczenie poradnictwa zawodowego w przygotowaniu nieletnich do
samodzielności życiowej
2.2.5. Edukacja seksualna i przygotowanie do roli ojca/matki w
kontekście oddziaływań usamodzielniających wychowanków MOW
2.2.6. Współpraca młodzieżowych ośrodków
wychowawczych ze środowiskiem lokalnym
2.2.7. Znaczenie współpracy z rodziną w usamodzielnianiu
wychowanków
CZĘŚĆ DRUGA. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE I
PREZENTACJA REZULTATÓW BADAŃ WŁASNYCH
Rozdział 3. Założenia
metodologiczne badań własnych
3.1. Przedmiot i cel badań
3.2. Problemy i hipotezy badawcze
3.3. Charakterystyka zmiennych i wskaźników występujących w
badaniu
3.4. Zastosowane metoda, technika i narzędzia badawcze
3.5. Zastosowane miary i metody analizy statystycznej
3.6. Teren, organizacja badań oraz charakterystyka grupy badawczej
Rozdział 4.
Samodzielność nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach
wychowawczych
4.1. Samodzielność w rozumieniu wychowanków
MOW
4.2. Zakres samodzielności deklarowany przez wychowanków
przebywających w MOW
4.3. Stopień i rodzaj samodzielnej aktywności przejawianej przez
wychowanków MOW
4.3.1. Samodzielne rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb przez
wychowanków
4.3.2. Samodzielność w planowaniu własnych celów i
zadań
4.3.3. Samodzielne podejmowanie różnych działań przez
wychowanków
4.3.4. Refleksja wychowanków nad przejawami samodzielnej
aktywności
4.3.5. Poziom motywacji i odpowiedzialności w przejawianiu przez
wychowanków samodzielnej aktywności
4.4. Interpretacja i dyskusja nad wynikami dotyczącymi samodzielności
wychowanków MOW
Rozdział 5. Czynności
usamodzielniające w opinii wychowanków i
wychowawców MOW
5.1. Zakres swobody pozostawiany wychowankom przez
wychowawców w opinii porównywanych grup badanych
5.2. Poziom i rodzaj wsparcia udzielanego nieletnim przez
wychowawców w ocenie porównywanych grup
respondentów
5.3. Współpraca ze środowiskiem lokalnym podejmowana w celu
usamodzielniania wychowanków w opinii badanych
respondentów
5.4. Czynności diagnostyczne podejmowane przez wychowawców w
usamodzielnianiu wychowanków MOW
5.5. Motywowanie wychowanków do rozwijania w sobie
samodzielności w opinii obu badanych grup respondentów
5.6. Interpretacja i dyskusja nad wynikami dotyczącymi czynności
usamodzielniających podejmowanych przez wychowawców w
MOW-ach
Rozdział 6.
Zależności pomiędzy samodzielnością wychowanków a
czynnościami usamodzielniającymi podejmowanymi przez
wychowawców w MOW-ach
6.1. Zakres swobody pozostawianej przez wychowawców a
parametry samodzielności wychowanków MOW
6.2. Poziom wsparcia udzielanego przez wychowawców a
parametry samodzielności wychowanków MOW
6.3. Natężenie współpracy z instytucjami funkcjonującymi w
środowisku lokalnym a samodzielność wychowanków
MOW
6.4. Motywowanie przez wychowawców a parametry
samodzielności wychowanków MOW
6.4.1. Organizowanie przez wychowawców zajęć
usamodzielniających a samodzielność wychowanków
MOW
6.4.2. Rozmowy motywujące przeprowadzane przez wychowawców a
samodzielność wychowanków MOW
6.5. Interpretacja i dyskusja nad wynikami dotyczącymi
związków samodzielności wychowanków z
podejmowanymi przez wychowawców czynnościami
usamodzielniającymi
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Zastosowane narzędzia badawcze
SAM NLT
USAM NLT
USAM WYCH
Spis tabel i wykresów
326
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|