|
NIERÓWNOŚCI EKONOMICZNE A SZANSE EDUKACYJNE I BEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNE DZIECI I MŁODZIEŻY
CĘCELEK G. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 73.15 Twoja cena 69,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nierówności
ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i
młodzieży
Przed
współczesną szkołą jako ważnym środowiskiem wychowawczym i
instytucją edukacyjną stawia się coraz poważniejsze zadania oraz
wskazuje na konieczność zmiany dotychczasowego funkcjonowania szkoły na
taki, który pozwoli aktywnie dostosowywać uczniów
do otaczającej ich rzeczywistości społecznej. Powielanie w procesie
edukacji tradycyjnych koncepcji nauczania okazuje się bowiem mało
skuteczne wobec nowych potrzeb życia jednostkowego, społecznego i
gospodarczego i tym samym utrudnia otwarcie się młodego pokolenia na
nowości.
Celem
poznawczym pracy jest zbadanie opinii studentów kierunku
pedagogika na temat posiadanych kompetencji społecznych służących
realizacji założeń pedagogiki konstruktywistycznej promującej uczenie
się jako główny paradygmat procesów edukacyjnych
oraz służących likwidowaniu barier w dostępie do edukacji dzieci i
młodzieży pochodzących ze środowisk spauperyzowanych, bardzo często
niewydolnych wychowawczo i stanowiących poważne zagrożenie dla
prawidłowego procesu socjalizacji młodego pokolenia. Jako cel
praktyczny opracowania wskazano sformułowanie wskazań pedagogicznych
służących upowszechnianiu idei społeczeństwa uczącego się oraz
optymalizacji procesu służącemu zapewnianiu
„równości w dostępie do edukacji”
wszystkim dzieciom, bez względu na status społeczny i ekonomiczny
rodziny pochodzenia, w jakiej przyszło im się wychowywać oraz nabywać
pierwszych doświadczeń, uczyć się rozumienia norm i wartości,
kształtować własne postawy społeczne oraz precyzować cele i plany
życiowe oraz pracowanie zaleceń służących optymalizacji procesu
edukacji nauczycielskiej ze szczególnym położeniem nacisku
na kształtowanie szeroko rozumianych kompetencji społecznych
nauczycieli i wychowawców.
Wstęp
Rozdział I.
Nierówności ekonomiczne w kontekście determinowania szans
edukacyjnych młodego pokolenia
1. Specyfika współczesnych nierówności o
charakterze społeczno-ekonomicznym
1.1. Uwarunkowania i rodzaje nierówności
społeczno-ekonomicznych
1.2. Ubóstwo materialne jako ważny wymiar braku
spójności społecznej
1.3. Bieda a procesy marginalizacji i wykluczenia społecznego
2. Ubóstwo materialne i kulturowe w przestrzeni życia dzieci
i młodzieży
2.1. Specyfika procesu socjalizacji dziecka w rodzinie ubogiej
2.2. Bariery w dostępie do edukacji generowane przez biedę rodziny
Rozdział II. Dostęp do edukacji jako
wyznacznik procesu kreowania bezpieczeństwa społecznego młodego
pokolenia
1. Specyfika i uwarunkowania procesu bezpiecznego trwania w
społeczeństwie
1.1. Problematyka bezpieczeństwa: rozważania definicyjne
1.2. Największe współczesne źródła zagrożeń
bezpieczeństwa w ujęciu lokalnym i globalnym
2. Złożoność i wielowymiarowość zagrożeń współczesnego
bezpieczeństwa społecznego
2.1. Specyfika współczesnych zagrożenia bezpieczeństwa w
wymiarze społecznym
2.2. Społeczeństwo i państwo jako ważne podmioty kreowania
bezpieczeństwa społecznego
3. Edukacja i wykształcenie w kontekście kształtowania poczucia
bezpieczeństwa społecznego młodego pokolenia
3.1. Bariery w dostępie do edukacji czynnikiem zaburzającym aktualne i
przyszłe bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży
3.2. Rola szkoły w procesie kształtowania bezpieczeństwa społecznego
wychowanków
Rozdział III. Szkoła jako ważne
środowisko wychowawcze kreujące szanse życiowe dzieci i młodzieży
1. Rola szkoły w procesie włączania edukacyjnego dzieci zubożonych
materialnie i kulturowo
1.1. Nowe spojrzenie na znaczenie edukacji i nowe wymogi stawiane przed
współczesną szkołą
1.2. Konstruktywistyczny model edukacji podstawą
współczesnej szkoły równych
szans
1.3. Specyfika procesu konstruktywnego włączania edukacyjnego
uczniów biednych
2. Nauczyciel kreatorem procesu edukacji inkluzyjnej
2.1. Przemiany na płaszczyźnie edukacyjnej w kontekście nowych wyzwań
dla współczesnego nauczyciela
2.2. Istota pracy pedagogicznej nauczyciela konstruktywisty
wyrównującego szanse edukacyjne
2.3. Kompetencje społeczne jako ważne wyznaczniki efektywności pracy
nauczyciela włączającego
Rozdział IV.
Metodologiczne podstawy przeprowadzonych badań własnych
1. Uzasadnienie wyboru problematyki badawczej pracy
2. Uszczegółowienie problematyki badawczej opracowania
3. Organizacja badań własnych oraz charakterystyka próby
badawczej
Rozdział V. Oddziaływanie
nierówności społeczno-ekonomicznych na szanse edukacyjne
oraz poziom bezpieczeństwa społecznego młodych ludzi (w opinii badanych)
1. Sytuacja materialna badanych a poziom ich bezpieczeństwa społecznego
2. Opinie badanych na temat oddziaływania nierówności
społeczno-ekonomicznych na jakość społecznego aktualnego i przyszłego
funkcjonowania młodego pokolenia
2.1. Sytuacja materialno-ekonomiczna rodziny w kontekście
determinowania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
2.2. Nierówności społeczno-ekonomiczne jako generator
marginalizacji i wykluczenia społecznego młodego pokolenia
2.3. Nierówności w społeczeństwie a poziom bezpieczeństwa
społecznego młodych ludzi
3. Wnioski z przeprowadzonych badań
Rozdział VI. Specyfika procesu
przeciwdziałania nierównościom edukacyjnym oraz stabilizacja
bezpieczeństwa społecznego dzieci i młodzieży – nowe wyzwania
i potrzeby oraz rekomendacje, wnioski i postulaty
1. Nowe tendencje w procesie wyrównywania szans edukacyjnych
uczniów z rodzin zubożonych materialnie i kulturowo
2. Rekomendacje dla procesu upowszechniania koncepcji szkoły uczenia
się nastawionej na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i
młodzieży
3. Wnioski i postulaty adresowane do podmiotów polityki
społecznej państwa w celu przeciwdziałania nierównościom
społeczno-ekonomicznym
4. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście radzenia sobie ze
współczesnymi zagrożeniami
Podsumowanie
Bibliografia
Aneks
278
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|