|
INTERDYSCYPLINARNE ASPEKTY DIAGNOZY I TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
ZAJĄC E. SZUREK M. RED. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 59.29 Twoja cena 56,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Interdyscyplinarne aspekty
diagnozy i terapii logopedycznej
Logopedia
to interdyscyplinarna dziedzina nauki, która bardzo szybko
rozwinęła się w ostatnim dziesięcioleciu. Jej intensywny
rozwój jest związany ze wzrostem zapotrzebowania społecznego
wynikającego ze zwiększenia świadomości i wiedzy na temat zaburzeń
mowy. W procesie diagnostyczno-terapeutycznym mowy najważniejsza jest
rola logopedy, jednak najczęściej pełny sukces terapeutyczny osiąga się
dopiero przy współpracy wielu specjalistów.
Dlatego tak istotna w rozwoju myśli logopedycznej jest kooperacja wielu
dziedzin nauki, świadcząca o interdyscyplinarności logopedii.
Tom
zawiera teoretyczne rozważania oraz wyniki badań własnych
naukowców i praktyków, którzy
reprezentują ośrodki naukowe, placówki oświatowe oraz
terapeutyczne z całej Polski. Ukazali oni logopedię jako dziedzinę o
interdyscyplinarnych podstawach, a także przyczynili się do kontynuacji
dyskusji oraz współpracy specjalistów zajmujących
się pomocą dzieciom i dorosłym z zaburzeniami mowy i języka. W
monografii znajdują się rozważania specjalistów z
różnych dziedzin – logopedii, neurologopedii,
surdologopedii, onkologopedii, oligofrenopedagogiki, psychologii,
ortodoncji, językoznawstwa, glottodydaktyki – co umożliwia
wieloaspektowe spojrzenie na skomplikowane zagadnienie, jakim jest
szeroko pojęta komunikacja.
Ze
Słowa wstępnego
SŁOWO
WSTĘPNE (Ewelina Zając, Mateusz Szurek) 9
CZĘŚĆ I. INTERDYSCYPLINARNOŚĆ
TERAPII ZABURZEŃ MOWY OSÓB DOROSŁYCH
13
Justyna Antczak-Kujawin, O METODACH DIAGNOZOWANIA
ANOMII W OTĘPIENIU ALZHEIMEROWSKIM
/ About methods of diagnosing anomy in Alzheimer’s dementia 15
Renata Gliwa, OCENA KOMPETENCJI I
SPRAWNOŚCI INTERAKCYJNYCH, KOMUNIKACYJNYCH I JĘZYKOWYCH PACJENTKI Z
POSTĘPUJĄCĄ AFAZJĄ NIEPŁYNNĄ /
Diagnosis of competences and interactive, communication and language
skills of a patient with progressive nonfluent aphasia 29
Agnieszka Hamerlińska, MOWA PRZETOKOWA
– STANDARD POSTĘPOWANIA LOGOPEDYCZNEGO U OSÓB PO
IMPLANTACJI ZASTAWKI TCHAWICZOPRZEŁYKOWEJ
/ Speech with voice prosthesis after removal of the larynx –
standard of speech therapy 5
3
Magdalena Kokot, ZABURZENIA WIDZENIA U
OSÓB PO UDARZE MÓZGU A MOŻLIWOŚCI ADAPTACJI
MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH DLA OSÓB Z AFAZJĄ
/ Visual disturbances in people after stroke and the possibility of
adaptation of printed materials for people with aphasia 63
Justyna Żulewska, Karolina Pożoga, WYPALENIE ZAWODOWE JAKO
ZAGROŻENIE W PRACY LOGOPEDY NA ODDZIAŁACH NEUROLOGII I REHABILITACJI
NEUROLOGICZNEJ / Burnout as a
threat at the speech therapist’s work in the departments of
neurology and neurological rehabilitation 73
CZĘŚĆ II. LOGOPEDIA I
GLOTTODYDAKTYKA – WSPÓLNE CELE I METODY 89
Michalina Biernacka, WIEDZA GLOTTODYDAKTYCZNA W
SŁUŻBIE LOGOPEDII MIĘDZYKULTUROWEJ
/ Knowledge of teaching polish as a foreign language in the service of
intercultural speech-language therapy 91
Małgorzata Rocławska-Daniluk, Weronika Kisiel, PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA
GLOTTODYDAKTYKI BRONISŁAWA ROCŁAWSKIEGO I JEJ INTERDYSCYPLINARNE
ZASTOSOWANIE W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM I LOGOPEDII – PRZEGLĄD
LITERATURY PRZEDMIOTOWEJ /
The basic assumptions of Bronisław Rocławski’s
glottodidactics and its interdisciplinary application in primary
education and speech therapy: a review of literature on the topic 105
Joanna Zawadka, Marlena Kurowska, Elżbieta Sadowska, ROZPOZNAWANIE SYTUACJI
JĘZYKOWEJ DZIECKA DWU I WIELOJĘZYCZNEGO Z WYKORZYSTANIEM
LOGOPEDYCZNEGO KWESTIONARIUSZA ROZPOZNANIA SYTUACJI JĘZYKOWEJ DZIECKA W
PERSPEKTYWIE WIELOJĘZYCZNOŚCI I WIELOKULTUROWOŚCI
/ Recognizing of the language situation of a bilingual and multilingual
child using the speech therapy questionnaire for recognizing a
child’s language situation in the perspective of
multilingualism and multiculturalism 115
CZĘŚĆ III. INTERDYSCYPLINARNOŚĆ W
DIAGNOZIE I TERAPII ZABURZEŃ MOWY ZWIĄZANYCH Z NIEWYKSZTAŁCONĄ
KOMPETENCJĄ JĘZYKOWĄ
127
Alicja Chilińska-Pułkowska, SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA
OSÓB Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
/ The communication efficiency of persons with profound intellectual
disabilities 129
Renata Marciniak-Firadza, TERAPIA LOGOPEDYCZNA
DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM –
STYMULACJA DOTYKOWA /
Logopaedic therapy of children with cerebral palsy – tactile
stimulation 141
Natalia Siudzińska, WIELOSPECJALISTYCZNE
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU DZIECKA Z ZESPOŁEM VAN DER WOUDE
/ Multispecialized proceedings in the case of a child with van der
Waude syndrome 155
Tomasz Wiech, TERAPIA ZABURZEŃ MOWY I
JĘZYKA CHŁOPCÓW Z ZESPOŁEM KRUCHEGO CHROMOSOMU X. STUDIUM
PRZYPADKU / Speech and
language intervention for boys with fragile x syndrome. Case study 165
CZĘŚĆ IV. INTERDYSCYPLINARNOŚĆ W
DIAGNOZIE I TERAPII ZABURZEŃ MOWY DZIECI
179
Izabela Ejsmunt-Wieczorek, POLISEMANTYZMY WERBALNE W
ZASOBIE LEKSYKALNYM DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
/ Verbal polisemanisms in the lexical resource of kindergarten-age
children 181
Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska, ZASTOSOWANIE MODELU
PODATNOŚĆ–STRES W TERAPII JĄKANIA U DZIECI
/ Application of the diathesis–stress model in therapy of
children who stutter 189
Justyna Kackieło-Tomulewicz, Karolina Milewska, ANALIZA WYPOWIEDZI
NARRACYJNYCH DZIECI PIĘCIOLETNICH PO ZAPOZNANIU SIĘ Z MATERIAŁEM
AUDIOWIZUALNYM / The
narrative reports’ analysis of 5 year old children after
getting aquaired with audiovisual material 195
Anna Karowicz, KOMPLEKSOWA DIAGNOZA I
TERAPIA JAKO WARUNKI SKUTECZNOŚCI TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECKA Z
OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY /
Comprehensive diagnosis and therapy as a condition of speech therapy
efficacy of child diagnosed with delayed speech development 211
Ewa Arleta Kos, SPECYFIKA FUNKCJONOWANIA
DZIECKA Z MUTYZMEM WYBIÓRCZYM W ŚRODOWISKU POZARODZINNYM
/ The specificity of the functioning of a child with selective mutism
in an educational environment 227
Magdalena Olempska-Wysocka, WCZESNA DIAGNOZA
LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z ALALIĄ I NIEDOKSZTAŁCENIEM MOWY O TYPIE AFAZJI
/ Early speech therapy diagnosis of a child with apraxia and childhood
aphasia 245
Aleksandra Szczygieł, CYWILIZACYJNE ZAGROŻENIA
ROZWOJU SYSTEMU ODBIORU STYMULACJI PRZEDSIONKOWEJ I INTEGRACJI
SENSORYCZNEJ ORAZ ICH POTENCJALNY WPŁYW NA ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
/ Civilization threats to vestibular stimulation reception and sensory
integration system development and their potential impact on speech
development disorders 253
CZĘŚĆ V. VARIA
271
Anna Herud, Grażyna Śmiech-Słomkowska, CZYNNOŚCI FIZJOLOGICZNE
JAMY USTNEJ / Physiological
functions of oral cavity 273
Helena Liwo, INTERDYSCYPLINARNOŚĆ JAKO
KONIECZNOŚĆ W TEORII I PRAKTYCE SURDOLOGOPEDYCZNEJ
/ Interdisciplinarity as a necessity in theory and practice of
surdologopaedics 277
288
stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|