ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

ZACHOWANIA RYZYKOWNE I PROBLEMOWE M£ODZIE¯Y


CHÊÆ M.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 123.75 Twoja cena  117,56 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Zachowania ryzykowne i problemowe m³odzie¿y

Uwarunkowania psychospo³eczne i rola aktywno¶ci wolnoczasowej


Ksi±¿ka obejmuje tematykê szeroko rozumianej psychopatologii rozwojowej w okresie dorastania. W nowatorski sposób prezentuje obszerny wachlarz uwarunkowañ i zwi±zków czynników psychospo³ecznych z zachowaniami ryzykownymi i problemowymi m³odzie¿y, uwzglêdniaj±c w tych relacjach po¶rednicz±ce dzia³anie aktywno¶ci wolnoczasowej m³odych ludzi, szczególne ich uczestnictwa w zajêciach dodatkowych i dowolnych. W teoretycznej czê¶ci monografii autorka omawia specyfikê i najwa¿niejsze konteksty rozwoju nastolatków, mechanizmy podejmowania przez nich zachowañ ryzykownych oraz emocjonalne problemy, z jakimi siê borykaj±. Czê¶æ empiryczna ksi±¿ki prezentuje badania w³asne autorki.

Publikacja skierowana jest do odbiorców, którzy zainteresowani s± ró¿nymi kontekstami psychopatologii ujawnianej przez dorastaj±cego cz³owieka. Mo¿e stanowiæ materia³ dydaktyczny dla studentów psychologii, socjologii czy pedagogiki, ale te¿ byæ ¼ród³em wiedzy dla specjalistów i praktyków: psychologów, pedagogów, psychoterapeutów, socjoterapeutów i innych pracowników o¶wiaty oraz s³u¿by zdrowia, którzy pracuj± z m³odzie¿±. Jest skierowana równie¿ do rodziców, którzy chc± lepiej poznaæ swoje dorastaj±ce dzieci i pomóc im rozwijaæ siê prawid³owo.

Wstêp

Czê¶æ I. CZÊ¦Æ TEORETYCZNA

Rozdzia³ 1. OKRES DORASTANIA

1.1. Definicja, ramy czasowe i cechy adolescencji
1.2. Dynamika zmian w rozumieniu dorastania w koncepcjach psychologicznych
1.3. Zadania rozwojowe m³odzie¿y w okresie dorastania
1.4. Rozwój fizyczny, psychiczny i behawioralny w okresie dorastania
1.4.1. Rozwój fizyczny w okresie dorastania
1.4.2. Rozwój psychiczny w okresie dorastania
1.4.2.1. Rozwój poznawczy m³odzie¿y
1.4.2.2. Rozwój emocjonalny i spo³eczny w okresie dorastania
1.4.3. Rozwój behawioralny m³odzie¿y w okresie dorastania

Rozdzia³ 2. KONTEKSTY ROZWOJU M£ODZIE¯Y W OKRESIE DORASTANIA

2.1 Temperamentalny kontekst rozwoju w okresie adolescencji  
2.1.1. Pojêcie temperamentu
2.1.2. Koncepcje temperamentu skoncentrowane na dziecku
2.1.3. Rozwojowy model temperamentu M. Rothbart
2.1.3.1. Za³o¿enia koncepcji M. Rothbart
2.1.3.2. Struktura temperamentu
2.1.4. Struktura temperamentu w adolescencji
2.1.4.1. Reaktywno¶æ temperamentalna w adolescencji
2.1.4.2. Samoregulacja temperamentalna w adolescencji
2.1.5. Spo³eczny kontekst rozwoju w okresie adolescencji
2.1.6. Relacje rodzinne jako kontekst rozwoju w okresie dorastania
2.1.6.1. Pojêcie systemu rodzinnego
2.1.6.2. Wybrane modele systemów rodzinnych
2.1.6.3. Funkcjonowanie rodziny wed³ug modelu ko³owego D.H. Olsona
2.1.6.4. Rodzinny kontekst funkcjonowania/rozwoju adolescentów
2.1.7. Relacje rówie¶nicze jako kontekst rozwoju w okresie dorastania
2.1.7.1. Mechanizmy i funkcje relacji rówie¶niczych
2.1.7.2. Relacje rówie¶nicze w klasie szkolnej
2.1.7.3. Relacje rówie¶nicze w obliczu nowych technologii
2.2. Zajêcia dodatkowe i dowolne jako kontekst rozwoju w okresie dorastania
2.2.1. Czas wolny jako kontekst rozwoju w okresie dorastania
2.2.1.1. Definicje czasu wolnego  
2.2.1.2. Funkcje, formy i uwarunkowania czasu wolnego
2.2.1.3. Rozumienie czasu wolnego m³odzie¿y
2.2.1.4. Sposoby spêdzania przez m³odzie¿ wolnego czasu
2.2.1.5. Uwarunkowania i skutki wolnego czasu m³odzie¿y
2.2.2. Zajêcia dodatkowe jako kontekst rozwojowy w okresie dorastania
2.2.2.1. Definicja zajêæ dodatkowych
2.2.2.2. Rodzaje i wymiary zajêæ dodatkowych
2.2.2.3. Funkcje i skutki zajêæ dodatkowych
2.2.2.4. Uwarunkowania zajêæ dodatkowych  
2.2.3. Zajêcia dowolne jako kontekst rozwojowy w okresie dorastania
2.2.3.1. Definicja zajêæ dowolnych
2.2.3.2. Funkcje i skutki zajêæ dowolnych m³odzie¿y
2.2.3.3. Uwarunkowania zajêæ dowolnych m³odzie¿y

Rozdzia³ 3. WYBRANE PROBLEMY OKRESU DORASTANIA

3.1. Psychopatologia rozwojowa
3.1.1. Definicja psychopatologii rozwojowej
3.1.2. Koncepcja odporno¶ci psychicznej (resilience) w psychopatologii rozwojowej dzieci i m³odzie¿y
3.1.3. Wspó³czesne podej¶cie do badañ z obszaru psychopatologii rozwoju
3.2. Wybrane problemy okresu dorastania
3.2.1. Zachowania ryzykowne i zachowania problemowe – ramy definicyjne
3.2.2. Zachowania ryzykowne m³odzie¿y w okresie dorastania
3.2.3. Epidemiologia zachowañ ryzykownych w¶ród m³odzie¿y
3.2.3.1. Uwarunkowania zachowañ ryzykownych m³odzie¿y – teoria i badania
3.2.3.2. Zachowania ryzykowne m³odzie¿y zwi±zane z u¿ywaniem substancji psychoaktywnych i dysfunkcyjnym korzystaniem z internetu
3.2.4. Problemy inter- i eksternalizacyjne w okresie dorastania
3.2.4.1. Koncepcja pomiaru i klasyfikacji zaburzeñ behawioralnych i emocjonalnych T.M. Achenbacha
3.2.4.2. Epidemiologia zachowañ problemowych w okresie dorastania
3.2.4.3. Genetyczno-temperamentalne i ¶rodowiskowe uwarunkowania zachowañ problemowych

Czê¶æ II. CZÊ¦Æ EMPIRYCZNA

Rozdzia³ 4. METODOLOGIA BADAÑ W£ASNYCH

4.1. Problematyka i cel badañ
4.2. Pytania, hipotezy i zmienne w badaniu
4.3. Metody badañ
4.3.1. Kwestionariusz temperamentu we wczesnej adolescencji – wersja zrewidowana (Early Adolescent Temperament Questionnaire – EATQ-R)
4.3.2. Kwestionariusze „Klasa wobec mnie” i „Ja wobec klasy”
4.3.3. Skale Oceny Rodziny (SOR)
4.3.4. Kwestionariusz Youth Self-Report (YSR)
4.3.5. Ankieta w³asna – Ankieta dla ucznia
4.4. Procedura badañ
4.5. Charakterystyka badanych
4.5.1. Charakterystyka socjodemograficzna badanych
4.5.2. Charakterystyka badanych pod k±tem ich uczestnictwa w zajêciach dodatkowych i dowolnych
4.5.3. Charakterystyka badanych pod k±tem ich relacji rówie¶niczych poza szko³±
4.5.4. Charakterystyka badanych pod k±tem przejawiania zachowañ ryzykownych
4.6. Wstêpna analiza danych

Rozdzia³ 5. WYNIKI BADAÑ W£ASNYCH I DYSKUSJA NAD NIMI

5.1. Zachowania problemowe a zachowania ryzykowne
5.1.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych zachowañ problemowych i zachowañ ryzykownych
5.1.1.1. Zwi±zki zachowañ problemowych z zachowaniami ryzykownymi
5.1.1.2. Zwi±zki zachowañ ryzykownych z zachowaniami problemowymi
5.1.2. Zachowania problemowe a zachowania ryzykowne – dyskusja nad wynikami
5.1.2.1. Zwi±zki zachowañ problemowych z zachowaniami ryzykownymi
5.1.2.2. Zwi±zki zachowañ ryzykownych z zachowaniami problemowymi
5.2. Temperament a zachowania problemowe oraz ryzykowne zwi±zane ze stosowaniem substancji psychoaktywnych i korzystaniem z internetu
5.2.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych temperamentu i zachowañ problemowych
5.2.1.1. Zwi±zki temperamentu z zachowaniami problemowymi
5.2.2. Zwi±zki temperamentu z zachowaniami ryzykownymi zwi±zanymi z u¿ywaniem substancji psychoaktywnych i korzystaniem z internetu
5.2.3. Temperament a zachowania problemowe i ryzykowne – dyskusja nad wynikami  
5.3. Temperament a podejmowana aktywno¶æ wolnoczasowa (zajêcia dodatkowe i dowolne)
5.3.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych temperamentu i podejmowanej aktywno¶ci wolnoczasowej
5.3.2. Temperament a uczestnictwo w dodatkowych i dowolnych zajêciach – dyskusja nad wynikami
5.4. Czynniki rodzinne a zachowania ryzykowne i zachowania problemowe
5.4.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych czynników rodzinnych i zachowañ problemowych
5.4.1.1. Zwi±zki czynników rodzinnych z zachowaniami problemowymi
5.4.1.2. Zwi±zki czynników rodzinnych z zachowaniami ryzykownymi zwi±zanymi z u¿ywaniem substancji psychoaktywnych i internetu
5.4.2. Czynniki rodzinne a zachowania ryzykowne i problemowe – dyskusja nad wynikami
5.5. Czynniki rodzinne a podejmowana przez m³odzie¿ aktywno¶æ wolnoczasowa (zajêcia dodatkowe i dowolne)
5.5.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych czynników rodzinnych i aktywno¶ci wolnoczasowej
5.5.2. Czynniki rodzinne a podejmowanie zajêæ dodatkowych i dowolnych – dyskusja nad wynikami  
5.6. Czynniki rówie¶nicze a zachowania problemowe i zachowania ryzykowne
5.6.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych czynników rówie¶niczych i zachowañ problemowych m³odzie¿y
5.6.1.1. Zwi±zki czynników rówie¶niczych z zachowaniami problemowymi m³odzie¿y
5.6.1.2. Zwi±zki czynników rówie¶niczych z zachowaniami ryzykownymi zwi±zanymi z u¿ywaniem substancji psychoaktywnych i internetu
5.6.2. Czynniki rówie¶nicze a zachowania ryzykowne i problemowe – dyskusja nad wynikami  
5.7. Czynniki rówie¶nicze a podejmowana aktywno¶æ wolnoczasowa (zajêcia dodatkowe i dowolne)
5.7.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych czynników rówie¶niczych i podejmowanej aktywno¶ci wolnoczasowej
5.7.2. Czynniki rówie¶nicze a uczestnictwo w zajêciach dodatkowych i dowolnych – dyskusja nad wynikami
5.8. Czynniki psychospo³eczne a zachowania ryzykowne i problemowe w okresie dorastania. Po¶rednicz±ca rola zajêæ dodatkowych i dowolnych
5.8.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych po¶rednicz±cej roli zajêæ wolnoczasowych
5.8.1.1. Mediacyjna rola czytania
5.8.1.2. Mediacyjna rola artystycznych zajêæ dowolnych
5.8.1.3. Mediacyjna rola spêdzania czasu z bliskim
5.8.1.4. Mediacyjna rola spêdzania czasu w galerii handlowej
5.8.1.5. Mediacyjna rola zajêæ dodatkowych ruchowych
5.8.1.6. Mediacyjna rola aktywnych zajêæ dowolnych
5.8.1.7. Mediacyjna rola uczestnictwa w zajêciach dodatkowych
5.8.2. Czynniki rodzinne, rówie¶nicze i temperamentalne a zachowania problemowe i ryzykowne w okresie dorastania oraz po¶rednicz±ca rola zajêæ dodatkowych i dowolnych – dyskusja nad wynikami

Rozdzia³ 6. WNIOSKI I KIERUNKI DALSZYCH BADAÑ

ANEKS 1. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne i problemowe
1. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z piciem alkoholu
2. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z paleniem papierosów
3. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z za¿ywaniem narkotyków i dopalaczy
4. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z korzystaniem z internetu
5. Zmienne socjodemograficzne a zachowania problemowe

ANEKS 2. Statystyki opisowe zmiennych ilo¶ciowych
ANEKS 3. Zmienne w modelach mediacyjnych

BIBLIOGRAFIA
WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW

610 stron, B5, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022