|
ZACHOWANIA RYZYKOWNE I PROBLEMOWE M£ODZIE¯Y
CHÊÆ M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 123.75 Twoja cena 117,56 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Zachowania ryzykowne i
problemowe m³odzie¿y
Uwarunkowania
psychospo³eczne i rola aktywno¶ci wolnoczasowej
Ksi±¿ka obejmuje tematykê
szeroko rozumianej psychopatologii rozwojowej w okresie dorastania. W
nowatorski sposób prezentuje obszerny wachlarz uwarunkowañ i
zwi±zków czynników psychospo³ecznych z
zachowaniami ryzykownymi i problemowymi m³odzie¿y, uwzglêdniaj±c w tych
relacjach po¶rednicz±ce dzia³anie aktywno¶ci wolnoczasowej m³odych
ludzi, szczególne ich uczestnictwa w zajêciach dodatkowych i
dowolnych. W teoretycznej czê¶ci monografii autorka omawia specyfikê i
najwa¿niejsze konteksty rozwoju nastolatków, mechanizmy
podejmowania przez nich zachowañ ryzykownych oraz emocjonalne problemy,
z jakimi siê borykaj±. Czê¶æ empiryczna ksi±¿ki prezentuje badania
w³asne autorki.
Publikacja skierowana jest do odbiorców, którzy
zainteresowani s± ró¿nymi kontekstami psychopatologii
ujawnianej przez dorastaj±cego cz³owieka. Mo¿e stanowiæ materia³
dydaktyczny dla studentów psychologii, socjologii czy
pedagogiki, ale te¿ byæ ¼ród³em wiedzy dla
specjalistów i praktyków: psychologów,
pedagogów, psychoterapeutów,
socjoterapeutów i innych pracowników o¶wiaty oraz
s³u¿by zdrowia, którzy pracuj± z m³odzie¿±. Jest skierowana
równie¿ do rodziców, którzy chc±
lepiej poznaæ swoje dorastaj±ce dzieci i pomóc im rozwijaæ
siê prawid³owo.
Wstêp
Czê¶æ I. CZÊ¦Æ TEORETYCZNA
Rozdzia³ 1. OKRES
DORASTANIA
1.1. Definicja, ramy czasowe i cechy adolescencji
1.2. Dynamika zmian w rozumieniu dorastania w koncepcjach
psychologicznych
1.3. Zadania rozwojowe m³odzie¿y w okresie dorastania
1.4. Rozwój fizyczny, psychiczny i behawioralny w okresie
dorastania
1.4.1. Rozwój fizyczny w okresie dorastania
1.4.2. Rozwój psychiczny w okresie dorastania
1.4.2.1. Rozwój poznawczy m³odzie¿y
1.4.2.2. Rozwój emocjonalny i spo³eczny w okresie dorastania
1.4.3. Rozwój behawioralny m³odzie¿y w okresie dorastania
Rozdzia³ 2. KONTEKSTY
ROZWOJU M£ODZIE¯Y W OKRESIE DORASTANIA
2.1 Temperamentalny kontekst rozwoju w okresie
adolescencji
2.1.1. Pojêcie temperamentu
2.1.2. Koncepcje temperamentu skoncentrowane na dziecku
2.1.3. Rozwojowy model temperamentu M. Rothbart
2.1.3.1. Za³o¿enia koncepcji M. Rothbart
2.1.3.2. Struktura temperamentu
2.1.4. Struktura temperamentu w adolescencji
2.1.4.1. Reaktywno¶æ temperamentalna w adolescencji
2.1.4.2. Samoregulacja temperamentalna w adolescencji
2.1.5. Spo³eczny kontekst rozwoju w okresie adolescencji
2.1.6. Relacje rodzinne jako kontekst rozwoju w okresie dorastania
2.1.6.1. Pojêcie systemu rodzinnego
2.1.6.2. Wybrane modele systemów rodzinnych
2.1.6.3. Funkcjonowanie rodziny wed³ug modelu ko³owego D.H. Olsona
2.1.6.4. Rodzinny kontekst funkcjonowania/rozwoju
adolescentów
2.1.7. Relacje rówie¶nicze jako kontekst rozwoju w okresie
dorastania
2.1.7.1. Mechanizmy i funkcje relacji rówie¶niczych
2.1.7.2. Relacje rówie¶nicze w klasie szkolnej
2.1.7.3. Relacje rówie¶nicze w obliczu nowych technologii
2.2. Zajêcia dodatkowe i dowolne jako kontekst rozwoju w okresie
dorastania
2.2.1. Czas wolny jako kontekst rozwoju w okresie dorastania
2.2.1.1. Definicje czasu wolnego
2.2.1.2. Funkcje, formy i uwarunkowania czasu wolnego
2.2.1.3. Rozumienie czasu wolnego m³odzie¿y
2.2.1.4. Sposoby spêdzania przez m³odzie¿ wolnego czasu
2.2.1.5. Uwarunkowania i skutki wolnego czasu m³odzie¿y
2.2.2. Zajêcia dodatkowe jako kontekst rozwojowy w okresie dorastania
2.2.2.1. Definicja zajêæ dodatkowych
2.2.2.2. Rodzaje i wymiary zajêæ dodatkowych
2.2.2.3. Funkcje i skutki zajêæ dodatkowych
2.2.2.4. Uwarunkowania zajêæ dodatkowych
2.2.3. Zajêcia dowolne jako kontekst rozwojowy w okresie dorastania
2.2.3.1. Definicja zajêæ dowolnych
2.2.3.2. Funkcje i skutki zajêæ dowolnych m³odzie¿y
2.2.3.3. Uwarunkowania zajêæ dowolnych m³odzie¿y
Rozdzia³ 3. WYBRANE
PROBLEMY OKRESU DORASTANIA
3.1. Psychopatologia rozwojowa
3.1.1. Definicja psychopatologii rozwojowej
3.1.2. Koncepcja odporno¶ci psychicznej (resilience) w psychopatologii
rozwojowej dzieci i m³odzie¿y
3.1.3. Wspó³czesne podej¶cie do badañ z obszaru
psychopatologii rozwoju
3.2. Wybrane problemy okresu dorastania
3.2.1. Zachowania ryzykowne i zachowania problemowe – ramy
definicyjne
3.2.2. Zachowania ryzykowne m³odzie¿y w okresie dorastania
3.2.3. Epidemiologia zachowañ ryzykownych w¶ród m³odzie¿y
3.2.3.1. Uwarunkowania zachowañ ryzykownych m³odzie¿y –
teoria i badania
3.2.3.2. Zachowania ryzykowne m³odzie¿y zwi±zane z u¿ywaniem substancji
psychoaktywnych i dysfunkcyjnym korzystaniem z internetu
3.2.4. Problemy inter- i eksternalizacyjne w okresie dorastania
3.2.4.1. Koncepcja pomiaru i klasyfikacji zaburzeñ behawioralnych i
emocjonalnych T.M. Achenbacha
3.2.4.2. Epidemiologia zachowañ problemowych w okresie dorastania
3.2.4.3. Genetyczno-temperamentalne i ¶rodowiskowe uwarunkowania
zachowañ problemowych
Czê¶æ II. CZÊ¦Æ EMPIRYCZNA
Rozdzia³ 4. METODOLOGIA
BADAÑ W£ASNYCH
4.1. Problematyka i cel badañ
4.2. Pytania, hipotezy i zmienne w badaniu
4.3. Metody badañ
4.3.1. Kwestionariusz temperamentu we wczesnej adolescencji –
wersja zrewidowana (Early Adolescent Temperament Questionnaire
– EATQ-R)
4.3.2. Kwestionariusze „Klasa wobec mnie” i
„Ja wobec klasy”
4.3.3. Skale Oceny Rodziny (SOR)
4.3.4. Kwestionariusz Youth Self-Report (YSR)
4.3.5. Ankieta w³asna – Ankieta dla ucznia
4.4. Procedura badañ
4.5. Charakterystyka badanych
4.5.1. Charakterystyka socjodemograficzna badanych
4.5.2. Charakterystyka badanych pod k±tem ich uczestnictwa w zajêciach
dodatkowych i dowolnych
4.5.3. Charakterystyka badanych pod k±tem ich relacji
rówie¶niczych poza szko³±
4.5.4. Charakterystyka badanych pod k±tem przejawiania zachowañ
ryzykownych
4.6. Wstêpna analiza danych
Rozdzia³ 5. WYNIKI
BADAÑ W£ASNYCH I DYSKUSJA NAD NIMI
5.1. Zachowania problemowe a zachowania ryzykowne
5.1.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych zachowañ
problemowych i zachowañ ryzykownych
5.1.1.1. Zwi±zki zachowañ problemowych z zachowaniami ryzykownymi
5.1.1.2. Zwi±zki zachowañ ryzykownych z zachowaniami problemowymi
5.1.2. Zachowania problemowe a zachowania ryzykowne –
dyskusja nad wynikami
5.1.2.1. Zwi±zki zachowañ problemowych z zachowaniami ryzykownymi
5.1.2.2. Zwi±zki zachowañ ryzykownych z zachowaniami problemowymi
5.2. Temperament a zachowania problemowe oraz ryzykowne zwi±zane ze
stosowaniem substancji psychoaktywnych i korzystaniem z internetu
5.2.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych temperamentu i
zachowañ problemowych
5.2.1.1. Zwi±zki temperamentu z zachowaniami problemowymi
5.2.2. Zwi±zki temperamentu z zachowaniami ryzykownymi zwi±zanymi z
u¿ywaniem substancji psychoaktywnych i korzystaniem z internetu
5.2.3. Temperament a zachowania problemowe i ryzykowne –
dyskusja nad wynikami
5.3. Temperament a podejmowana aktywno¶æ wolnoczasowa (zajêcia
dodatkowe i dowolne)
5.3.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych temperamentu i
podejmowanej aktywno¶ci wolnoczasowej
5.3.2. Temperament a uczestnictwo w dodatkowych i dowolnych zajêciach
– dyskusja nad wynikami
5.4. Czynniki rodzinne a zachowania ryzykowne i zachowania problemowe
5.4.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych
czynników rodzinnych i zachowañ problemowych
5.4.1.1. Zwi±zki czynników rodzinnych z zachowaniami
problemowymi
5.4.1.2. Zwi±zki czynników rodzinnych z zachowaniami
ryzykownymi zwi±zanymi z u¿ywaniem substancji psychoaktywnych i
internetu
5.4.2. Czynniki rodzinne a zachowania ryzykowne i problemowe
– dyskusja nad wynikami
5.5. Czynniki rodzinne a podejmowana przez m³odzie¿ aktywno¶æ
wolnoczasowa (zajêcia dodatkowe i dowolne)
5.5.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych
czynników rodzinnych i aktywno¶ci wolnoczasowej
5.5.2. Czynniki rodzinne a podejmowanie zajêæ dodatkowych i dowolnych
– dyskusja nad wynikami
5.6. Czynniki rówie¶nicze a zachowania problemowe i
zachowania ryzykowne
5.6.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych
czynników rówie¶niczych i zachowañ problemowych
m³odzie¿y
5.6.1.1. Zwi±zki czynników rówie¶niczych z
zachowaniami problemowymi m³odzie¿y
5.6.1.2. Zwi±zki czynników rówie¶niczych z
zachowaniami ryzykownymi zwi±zanymi z u¿ywaniem substancji
psychoaktywnych i internetu
5.6.2. Czynniki rówie¶nicze a zachowania ryzykowne i
problemowe – dyskusja nad wynikami
5.7. Czynniki rówie¶nicze a podejmowana aktywno¶æ
wolnoczasowa (zajêcia dodatkowe i dowolne)
5.7.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych
czynników rówie¶niczych i podejmowanej aktywno¶ci
wolnoczasowej
5.7.2. Czynniki rówie¶nicze a uczestnictwo w zajêciach
dodatkowych i dowolnych – dyskusja nad wynikami
5.8. Czynniki psychospo³eczne a zachowania ryzykowne i problemowe w
okresie dorastania. Po¶rednicz±ca rola zajêæ dodatkowych i dowolnych
5.8.1. Analiza wyników badañ dotycz±cych po¶rednicz±cej roli
zajêæ wolnoczasowych
5.8.1.1. Mediacyjna rola czytania
5.8.1.2. Mediacyjna rola artystycznych zajêæ dowolnych
5.8.1.3. Mediacyjna rola spêdzania czasu z bliskim
5.8.1.4. Mediacyjna rola spêdzania czasu w galerii handlowej
5.8.1.5. Mediacyjna rola zajêæ dodatkowych ruchowych
5.8.1.6. Mediacyjna rola aktywnych zajêæ dowolnych
5.8.1.7. Mediacyjna rola uczestnictwa w zajêciach dodatkowych
5.8.2. Czynniki rodzinne, rówie¶nicze i temperamentalne a
zachowania problemowe i ryzykowne w okresie dorastania oraz
po¶rednicz±ca rola zajêæ dodatkowych i dowolnych – dyskusja
nad wynikami
Rozdzia³ 6. WNIOSKI
I KIERUNKI DALSZYCH BADAÑ
ANEKS 1. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne i problemowe
1. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z piciem
alkoholu
2. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z
paleniem papierosów
3. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z
za¿ywaniem narkotyków i dopalaczy
4. Zmienne socjodemograficzne a zachowania ryzykowne zwi±zane z
korzystaniem z internetu
5. Zmienne socjodemograficzne a zachowania problemowe
ANEKS 2. Statystyki opisowe zmiennych ilo¶ciowych
ANEKS 3. Zmienne w modelach mediacyjnych
BIBLIOGRAFIA
WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW
610
stron, B5, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|