|
KULTURA RYZYKA W PRZEDSIĘBIORSTWACH RODZINNYCH
SADKOWSKA J. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 77.60 Twoja cena 73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura ryzyka w
przedsiębiorstwach rodzinnych
W
literaturze zarówno światowej, jak i krajowej występuje
zauważalna luka badawcza związana z nierozpoznaniem zjawiska, jakim
jest kultura podejmowania ryzyka w przedsiębiorstwach rodzinnych, a w
konsekwencji: 1. niedostatecznym zdiagnozowaniem istoty oraz
przejawów powyższego zjawiska, wymiarów kultury
podejmowania ryzyka oraz jej uwarunkowań 2. niezidentyfikowaniem
rodzajów tej kultury oraz jej potencjalnego oddziaływania 3.
brakiem analiz dotyczących potencjalnych możliwości sposobów
kształtowania kultury podejmowania ryzyka w przedsiębiorstwie. Powyższy
wątek badawczy jest w przypadku przedsiębiorczości rodzinnej kluczowy,
przede wszystkim w kontekście poznania, jakie oddziaływanie na kulturę
podejmowania ryzyka wywiera kultura ryzyka właścicieli
przedsiębiorstwa, a jakie kultura ryzyka innych interesariuszy, w tym
pracowników. Wskazana powyżej luka badawcza ma istotne
konsekwencje w obszarze praktyki gospodarczej. W aspekcie praktycznym,
w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie rodzinnym uwaga właściciela
lub innej osoby zarządzającej koncentruje się na identyfikacji, a
następnie analizie ryzyka w celu zaplanowania optymalnych reakcji na
nie. Pomija się natomiast aspekty kulturowe związane z ryzykiem oraz
znaczenie, jakie mają one dla podejmowanych decyzji, a w konsekwencji
dla rezultatu prowadzonych działań i przedsięwzięć. Przedsiębiorcy
rodzinni nie umieją identyfikować, przez co nie znają specyfiki kultury
ryzyka istniejącej w przedsiębiorstwie, w efekcie finalnym zaś nie
potrafią jej kształtować i rozwijać zgodnie z przyjętymi założeniami.
Ponadto przedsiębiorcy nie mając świadomości i wiedzy dotyczącej
relacji pomiędzy kulturą ryzyka a kulturą innych interesariuszy nie
potrafią identyfikować jej słabych i mocnych stron, oraz zagrożeń i
szans, jakie z niej wynikają. W konsekwencji nierozpoznana kultura
podejmowania ryzyka może sama stanowić istotne źródło ryzyka
dla przedsiębiorstwa, a przez to zmniejszać szanse na powodzenie
realizowanych przedsięwzięć.
Wstęp
Rozdział 1. Ryzyko
– perspektywa zarządzania
1.1. Istota i rodzaje ryzyka
1.2. Ryzyko a niepewność
1.3. Wybrane aspekty zarządzania ryzykiem
1.4. Zarządzanie ryzykiem a budowanie wartości
Rozdział 2. Kultura
ryzyka
2.1. Kultura ryzyka – dylematy definicyjne
2.2. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie – analiza
bibliometryczna
2.3. Istota kultury ryzyka w przedsiębiorstwie
2.4. Budowanie kultury ryzyka w przedsiębiorstwie
Rozdział 3.
Przedsiębiorstwo rodzinne – analiza teoriopoznawcza
3.1. Przedsiębiorstwo rodzinne – dylematy definicyjne
3.2. Klasyfikacje przedsiębiorstw rodzinnych
3.3. Specyfika działalności przedsiębiorstw rodzinnych
3.4. Przedsiębiorstwa rodzinne w państwach Europy Środkowo-Wschodniej
Rozdział 4. Kultura
organizacyjna przedsiębiorstw rodzinnych
4.1. Kultura organizacyjna – wyzwania poznawcze
4.2. Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa a realizacja pojedynczych
operacji biznesowych i złożonych przedsięwzięć
4.3. Kultura organizacyjna przedsiębiorstw rodzinnych –
analiza zrealizowanych badań
4.4. Metody poznawania kultury w przedsiębiorstwach rodzinnych
– przegląd badań
Rozdział 5. Kształtowanie
się kultury ryzyka w podmiotach rodzinnych
5.1. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym –
specyfika, uwarunkowania, oddziaływanie
5.2. Wymiary kultury ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym
5.3. Rodzaje kultury ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym
5.4. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym jako
źródło ryzyka
Rozdział 6. Metodyczna
koncepcja badań
6.1. Identyfikacja empirycznej luki badawczej
6.2. Problem badawczy, cel pracy i pytania badawcze
6.3. Problem badawczy a tło paradygmatyczne
6.4. Dobór metod w studiach empirycznych
6.5. Metoda studium przypadku w badaniu zagadnień kulturowych
6.6. Realizacja postępowania badawczego w badanych przedsiębiorstwach
Rozdział 7. Kultura
ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym – ujęcie modelowe i
empiryczne
7.1. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym – ujęcie
modelowe
7.2. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym A – studium
przypadku
7.3. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym B – studium
przypadku
7.4. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym C – studium
przypadku
7.5. Kultura ryzyka w przedsiębiorstwie rodzinnym D – studium
przypadku
7.6. Wnioski z przeprowadzonych badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis schematów
Spis załączników
Załączniki
350
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|