|
ALFABETYZM FINANSOWY NA ¦WIECIE I W POLSCE
CWYNAR A. wydawnictwo: PWE , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 64.69 Twoja cena 61,46 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Alfabetyzm finansowy na
¶wiecie i w Polsce
Wiedza
finansowa i umiejêtno¶æ jej zastosowania w praktyce – to, co
przyjê³o siê nazywaæ alfabetyzmem finansowym (ang. financial literacy)
– s± silnie zwi±zane z zachowaniami finansowymi
konsumentów i rezultatami, do których te
zachowania prowadz±. Mówi±c krótko, jednostki
bardziej kompetentne finansowo czê¶ciej podejmuj± w³a¶ciwe zachowania
finansowe i uzyskuj± lepsze wyniki w zarz±dzaniu w³asnymi finansami.
Wiedza i umiejêtno¶ci finansowe Polaków s± niskie
– ni¿sze nie tylko ni¿ na Zachodzie, ale tak¿e ni¿ w innych
krajach naszego regionu. To g³ówna przyczyna powstania tej
ksi±¿ki. Jej celem jest zbadanie zwi±zków alfabetyzmu
finansowego Polaków z ich cechami spo³eczno-demograficznymi
i ekonomicznymi: p³ci±, wiekiem, poziomem wykszta³cenia, osi±ganym
dochodem, a tak¿e uczestnictwem w formalnej edukacji finansowej. W
odró¿nieniu od istniej±cych opracowañ badanie zaprezentowane
w ksi±¿ce ma charakter metaanalityczny: uwzglêdnia dane pierwotne
pochodz±ce z piêciu du¿ych sonda¿y przeprowadzonych w latach
2015–2018. Metaanaliza pozwala na uchwycenie tendencji w
wynikach wcze¶niejszych badañ w celu ich uogólnienia. Jest
szczególnie przydatna wtedy, gdy wyniki wcze¶niejszych badañ
s± niejednoznaczne – jak w przypadku relacji alfabetyzmu
finansowego z p³ci± i wiekiem.
Wprowadzenie
ROZDZIA£ 1.Teoretyczne
podstawy badañ
1.1. Teoretyczne ramy badañ alfabetyzmu finansowego
1.2. Alfabetyzm finansowy – kwestie terminologiczne
1.3. Wiedza i umiejêtno¶ci jako sk³adniki alfabetyzmu finansowego
1.4. Samoocena jako sk³adnik alfabetyzmu finansowego
1.4.1. Samoocena w sensie poczucia w³asnej skuteczno¶ci w zarz±dzaniu
finansami osobistymi
1.4.2. Samoocena w sensie przekonania o posiadaniu wiedzy finansowej
(subiektywna wiedza finansowa)
1.5. Alfabetyzm finansowy jako po³±czenie wiedzy, umiejêtno¶ci i
samooceny
1.6. Alfabetyzm finansowy jako po³±czenie wiedzy, umiejêtno¶ci,
samooceny, a tak¿e postaw i zachowañ finansowych
1.7. Meandry definiowania alfabetyzmu finansowego
1.8. Zdolno¶ci matematyczne a konceptualne granice alfabetyzmu
finansowego
1.9. Alfabetyzm finansowy a koncepcja mo¿liwo¶ci (dokonywania
wyborów) finansowych
Podsumowanie
ROZDZIA£ 2. Operacjonalizacja
alfabetyzmu finansowego
2.1. Operacjonalizacja za pomoc± testu osi±gniêæ
2.1.1. Tre¶ci dziedzinowe testu
2.1.2. Struktura testu
2.1.3. Przetwarzanie odpowiedzi „Nie wiem”
2.1.4. Agregowanie wyników testu i klasyfikowanie badanych
na tej podstawie
2.1.5. Popularne testy osi±gniêæ: „wielka
trójka” i „wielka pi±tka”
2.1.6. Testy zweryfikowane w analizach psychometrycznych
2.2. Operacjonalizacja za pomoc± samooceny
2.2.1. Subiektywna wiedza finansowa
2.2.2. Poczucie w³asnej skuteczno¶ci w zarz±dzaniu finansami osobistymi
Podsumowanie
ROZDZIA£ 3. Poziom
alfabetyzmu finansowego w Polsce i na ¶wiecie
3.1. Wyniki sonda¿y wykorzystuj±cych „wielk±
trójkê” – porównanie
miêdzynarodowe
3.2. Wyniki badañ OECD
3.3. Wyniki badania S&P Global FinLit
3.4. Badania alfabetyzmu finansowego w Polsce
3.4.1. Badania prowadzone w jednostkach naukowych
3.4.2. Badania prowadzone przez instytucje zwi±zane z rynkiem finansowym
Podsumowanie
ROZDZIA£ 4. Podstawowe
zmienne spo³eczno-demograficzne i ekonomiczne a alfabetyzm finansowy
– przegl±d literatury
4.1. P³eæ a alfabetyzm finansowy
4.1.1. Ró¿nice ze wzglêdu na p³eæ w wynikach
testów alfabetyzmu finansowego – istota i skala
zjawiska
4.1.2. Mo¿liwe przyczyny ró¿nic w poziomie alfabetyzmu
finansowego ze wzglêdu na p³eæ
4.2. Wiek a alfabetyzm finansowy
4.2.1. Ró¿nice ze wzglêdu na wiek w wynikach
testów alfabetyzmu finansowego – istota i skala
zjawiska
4.2.2. Mo¿liwe przyczyny ró¿nic w poziomie alfabetyzmu
finansowego ze wzglêdu na wiek
4.3. Poziom wykszta³cenia a alfabetyzm finansowy
4.4. Dochód a alfabetyzm finansowy
Podsumowanie
ROZDZIA£ 5. Formalna
edukacja finansowa a alfabetyzm finansowy – przegl±d
literatury
5.1. Edukacja finansowa a alfabetyzm finansowy –
usystematyzowanie pojêæ
5.2. Wp³yw edukacji finansowej na poziom alfabetyzmu finansowego
– wyniki indywidualnych badañ
5.2.1. Edukacja finansowa w szko³ach ¶rednich i na studiach
5.2.2. Edukacja finansowa poza szko³±
5.2.3. Badania tre¶ci i form edukacji finansowej
5.3. Przegl±dy badañ skuteczno¶ci edukacji finansowej (narracyjne i
systematyczne)
5.4. Metaanalizy wyników badañ skuteczno¶ci edukacji
finansowej
5.5. Mo¿liwe przyczyny ma³ej skuteczno¶ci edukacji finansowej
5.6. Stan edukacji finansowej w Polsce
5.6.1. Edukacja finansowa w szkole
5.6.2. Edukacja finansowa poza szko³±
Podsumowanie
ROZDZIA£ 6. P³eæ,
wiek, wykszta³cenie i dochód a poziom alfabetyzmu
finansowego doros³ych Polaków – metaanaliza
wyników wcze¶niejszych badañ w³asnych
6.1. Charakterystyka przeprowadzonej metaanalizy
6.1.1. Cel i hipoteza zerowa
6.1.2. Badania uwzglêdnione w metaanalizie
6.2. Model metaanalizy, miara wielko¶ci efektów i
sposób ich zwa¿enia
6.3. Heterogeniczno¶æ efektów
6.4. Wyniki metaanalizy – ³±czna wielko¶æ efektów
6.5. Skrzywienie publikacyjne
6.6. Dyskusja
6.6.1. Poziom alfabetyzmu finansowego doros³ych Polaków
6.6.2. Zmienne spo³eczno-demograficzne, ekonomiczne i formalna edukacja
finansowa a alfabetyzm finansowy doros³ych Polaków
6.7. Wnioski koñcowe, ograniczenia i kierunki przysz³ych badañ
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
SPIS WYKRESÓW, SCHEMATÓW I TABEL
258
stron, B5, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|