|
PROFILE REFLEKSYJNOŚCI I TYPY KARIER PERSPEKTYWA PORADOZNAWCZA
DĘBSKA E. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 39.99 Twoja cena 37,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Profile refleksyjności i typy
karier
Perspektywa
poradoznawcza
Autorka opisuje wzajemne
związki między profilami refleksyjności a typami karier
osób, które profesjonalnie wspierają ludzi w
wyborze drogi edukacyjno-zawodowej.
Bada
pojęcia refleksji i refleksyjności oraz, analizując wyniki badań
jakościowych, konstruuje typologię karier badanych osób.
Wyłania pięć typów karier: kumulatywne,
zrównoważone, urynkowione, adaptacyjne i familijne. Na
podstawie rekonstruowanych przebiegów biografii tworzy
kategorię pojęciową „profil refleksyjności”,
wyodrębnia jej cechy konstytutywne oraz wyróżnia profile
refleksyjności: egzystencjalnej, intrapersonalnej, antycypacyjnej,
racjonalnej i interpersonalnej. Następnie zastanawia się nad znaczeniem
określonych profili refleksyjności dla przebiegu karier profesjonalnych
doradców.
Publikacja zainteresuje poradoznawców,
andragogów, psychologów i socjologów
oraz studentów przygotowujących się do pracy
doradców oraz praktyków zajmujących się
poradnictwem zawodowym lub pracą socjalną.
Wstęp
9
1. O
różnych ujęciach refleksyjności i
refleksji
25
1.1. Refleksja jako cecha biegu życia
człowieka
27
1.2. Refleksyjność jako styl
poznawczy
31
1.3. Refleksja jako
kompetencja
. 41
1.4. Refleksja a refleksyjność – rozróżnienie
pojęć
. 47
2. O
refleksji i refleksyjności we współczesnym
poradoznawstwie
. 50
2.1. O całożyciowym poradnictwie i jego
aplikacjach
. 51
2.1.1. Założenia i cele poradnictwa
całożyciowego
52
2.1.2. Głosy krytyczne wobec całożyciowego
poradnictwa 70
2.1.3. Znaczenie refleksji i refleksyjności w poradnictwie
całożyciowym
. 73
2.2. O orientacji krytycznej w
poradnictwie
77
2.2.1. Krytyczna refleksja nad pracą doradcy w kontekście uwarunkowań
systemowych
79
2.2.2. Obszary władzy doradcy w kontekście
indywidualnym 84
2.3. O orientacji konstruktywistycznej w poradoznawstwie w perspektywie
analizy poradnictwa
kariery
95
2.3.1. Pragmatyczne wykorzystanie podejścia
konstruktywistycznego
99
2.3.2. Refleksyjność w poradnictwie zorientowanym
konstruktywistycznie
105
2.3.3. Krytyczny namysł nad orientacją konstruktywistyczną w
poradnictwie
120
3. Kariera
i różne jej
odsłony
. 123
3.1. Rozumienie pojęcia
„kariera”
. 124
3.2. Wybrane modele, wzory i typy
karier
. 131
3.2.1. Typologie karier
homogenicznych
132
3.2.2. Typologie karier
heterogenicznych
. 138
4.
Założenia metodologiczne badań nad refleksyjnością doradców
zawodowych w konstruowaniu swojej kariery
. 163
4.1. Przyjęta strategia
badawcza
. 164
4.2. Przedmiot badań, cele badań i pytania
badawcze
. 170
4.3. Metoda doboru próby
badanych
. 172
4.4. Procedura prowadzenia
badań
. 176
4.5. Etyczne aspekty prowadzenia
badań
180
5. Refleksyjność
w karierach badanych doradców
184
5.1. Opowiedziane historie
życia
195
1. Joanna – Chcę [...] wzbogacać mój koszyk
kompetencji . 197
2. Wanda – Różne szkolenia są domknięciem i
ukojeniem na
rynku
200
3. Katarzyna – Przygotowując się do pracy, brałam udział w
całej formule warsztatów, bloków, terapii i
studiów
podyplomowych
204
4. Aleksandra – Tak naprawdę myślę o własnym rozwoju, o
nadawaniu życiu
sensu
208
5. Olga – Cieszę się, że mogę pracować i z młodzieżą, i z
osobami dorosłymi. [...] robię, co
lubię
212
6. Zuzanna – Na razie niczego nie chcę
zmieniać
214
7. Teresa – Od zawsze chciałam pracować w przewidywalnym
środowisku
215
8. Wiktoria – Jeśli wiem, że mogę coś zmienić, to zastanawiam
się, jak do tego podejść, ale nie
forsuję
218
9. Renata – Nadal chciałabym się tym zajmować, czym się
zajmuję
. 220
10. Nina – Wybrałam odpowiednią ścieżkę, która
korelowała z tym, co ja
chcę
223
11. Jagoda – Jestem ekspertem [...] praca, którą
dostaję właściwie zawsze, to praca z
bezrobotnymi
225
12. Anna – Myślę, że już jestem prawie u
szczytu
. 227
13. Alicja – Pomyślałam, że warto byłoby mieć doświadczenie
zawodowe w kontekście poszukiwania
pracy
. 231
14. Sylwia – Chcę uczyć i bardzo dobrze mi wychodzi
przekazywanie
wiedzy
232
15. Krzysztof – Moja pozycja na rynku to kwestia zdobytych
doświadczeń
. 235
16. Marta – Potrzebny doradca zawodowy, więc skończyłam
studia podyplomowe z
doradztwa
237
17. Paulina – Mam dużą świadomość siebie i podążam za swoją
intuicją
. 239
18. Piotr – Moja droga zawodowa to zbiór
przypadków, które staram się wykorzystać na swoje
potrzeby
. 242
19. Iwona – Moje życie zawodowe było zawsze związane ze
szkołą
246
20. Aniela – Miałam już wtedy dwoje dzieci [...], teraz cały
czas się
rozwijam
. 248
21. Łucja – Mąż dostał ofertę [...] samego go nie puszczę,
rodzina to
rodzina
. 250
22. Tamara – Jak się pojawiały dzieci [...], to moje plany
też troszkę się
zmieniały
253
23. Urszula – Mój mąż wtedy pływał [...] chcę mieć
dla niego więcej
czasu
. 256
5.2. Typologia karier osób biorących udział w
badaniach
261
5.2.1. Kariery
kumulatywne
. 262
5.2.2. Kariery
zrównoważone
264
5.2.3. Kariery
urynkowione
. 267
5.2.4. Kariery
adaptacyjne
269
5.2.5. Kariery
familijne
. 271
5.3. Profile refleksyjności osób biorących udział w
badaniach . 275
5.3.1. Profil refleksyjności
egzystencjalnej
. 275
5.3.2. Profil refleksyjności
intrapersonalnej
284
5.3.3. Profil refleksyjności
antycypacyjnej
. 290
5.3.4. Profil refleksyjności
racjonalnej
297
5.3.5. Profil refleksyjności
interpersonalnej
302
5.4. Znaczenie profili refleksyjności dla przebiegu karier edukacyjnych
i
zawodowych
. 310
6. Podsumowanie
wyników badań oraz propozycje kolejnych eksploracji 315
Bibliografia
329
Netografia
. 354
Aneks: Charakterystyki badanych
osób
357
Spis tabel i
schematów
363
Abstract: Reflexivity Profiles and Career Types.
The Counseling
Perspective
. 364
Abstrakt: Profile refleksyjności i typy karier.
Perspektywa
poradoznawcza
364
Indeks
nazwisk
. 365
372
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|