ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 39.99 37,99   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PROFILE REFLEKSYJNOŚCI I TYPY KARIER PERSPEKTYWA PORADOZNAWCZA


DĘBSKA E.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 39.99 Twoja cena  37,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Profile refleksyjności i typy karier

Perspektywa poradoznawcza


Autorka opisuje wzajemne związki między profilami refleksyjności a typami karier osób, które profesjonalnie wspierają ludzi w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej.

Bada pojęcia refleksji i refleksyjności oraz, analizując wyniki badań jakościowych, konstruuje typologię karier badanych osób. Wyłania pięć typów karier: kumulatywne, zrównoważone, urynkowione, adaptacyjne i familijne. Na podstawie rekonstruowanych przebiegów biografii tworzy kategorię pojęciową „profil refleksyjności”, wyodrębnia jej cechy konstytutywne oraz wyróżnia profile refleksyjności: egzystencjalnej, intrapersonalnej, antycypacyjnej, racjonalnej i interpersonalnej. Następnie zastanawia się nad znaczeniem określonych profili refleksyjności dla przebiegu karier profesjonalnych doradców.

Publikacja zainteresuje poradoznawców, andragogów, psychologów i socjologów oraz studentów przygotowujących się do pracy doradców oraz praktyków zajmujących się poradnictwem zawodowym lub pracą socjalną.

Wstęp          9

1. O różnych ujęciach refleksyjności i refleksji         25
1.1. Refleksja jako cecha biegu życia człowieka           27
1.2. Refleksyjność jako styl poznawczy              31
1.3. Refleksja jako kompetencja                . 41
1.4. Refleksja a refleksyjność – rozróżnienie pojęć         . 47

2. O refleksji i refleksyjności we współczesnym poradoznawstwie                    . 50
2.1. O całożyciowym poradnictwie i jego aplikacjach        . 51
2.1.1. Założenia i cele poradnictwa całożyciowego       52
2.1.2. Głosy krytyczne wobec całożyciowego poradnictwa    70
2.1.3. Znaczenie refleksji i refleksyjności w poradnictwie całożyciowym                  . 73
2.2. O orientacji krytycznej w poradnictwie            77
2.2.1. Krytyczna refleksja nad pracą doradcy w kontekście uwarunkowań systemowych             79
2.2.2. Obszary władzy doradcy w kontekście indywidualnym   84
2.3. O orientacji konstruktywistycznej w poradoznawstwie w perspektywie analizy poradnictwa kariery          95
2.3.1. Pragmatyczne wykorzystanie podejścia konstruktywistycznego               99
2.3.2. Refleksyjność w poradnictwie zorientowanym konstruktywistycznie                105
2.3.3. Krytyczny namysł nad orientacją konstruktywistyczną w poradnictwie                  120

3. Kariera i różne jej odsłony                . 123
3.1. Rozumienie pojęcia „kariera”               . 124
3.2. Wybrane modele, wzory i typy karier            . 131
3.2.1. Typologie karier homogenicznych           132
3.2.2. Typologie karier heterogenicznych          . 138

4. Założenia metodologiczne badań nad refleksyjnością doradców zawodowych w konstruowaniu swojej kariery  . 163
4.1. Przyjęta strategia badawcza                . 164
4.2. Przedmiot badań, cele badań i pytania badawcze        . 170
4.3. Metoda doboru próby badanych              . 172
4.4. Procedura prowadzenia badań               . 176
4.5. Etyczne aspekty prowadzenia badań             180

5. Refleksyjność w karierach badanych doradców       184
5.1. Opowiedziane historie życia                195
1. Joanna – Chcę [...] wzbogacać mój koszyk kompetencji    . 197
2. Wanda – Różne szkolenia są domknięciem i ukojeniem na rynku                      200
3. Katarzyna – Przygotowując się do pracy, brałam udział w całej formule warsztatów, bloków, terapii i studiów podyplomowych                   204
4. Aleksandra – Tak naprawdę myślę o własnym rozwoju, o nadawaniu życiu sensu                208
5. Olga – Cieszę się, że mogę pracować i z młodzieżą, i z osobami dorosłymi. [...] robię, co lubię              212
6. Zuzanna – Na razie niczego nie chcę zmieniać        214
7. Teresa – Od zawsze chciałam pracować w przewidywalnym środowisku                     215
8. Wiktoria – Jeśli wiem, że mogę coś zmienić, to zastanawiam się, jak do tego podejść, ale nie forsuję           218
9. Renata – Nadal chciałabym się tym zajmować, czym się zajmuję                      . 220
10. Nina – Wybrałam odpowiednią ścieżkę, która korelowała z tym, co ja chcę                   223
11. Jagoda – Jestem ekspertem [...] praca, którą dostaję właściwie zawsze, to praca z bezrobotnymi             225
12. Anna – Myślę, że już jestem prawie u szczytu        . 227
13. Alicja – Pomyślałam, że warto byłoby mieć doświadczenie zawodowe w kontekście poszukiwania pracy        . 231
14. Sylwia – Chcę uczyć i bardzo dobrze mi wychodzi przekazywanie wiedzy                 232
15. Krzysztof – Moja pozycja na rynku to kwestia zdobytych doświadczeń                    . 235
16. Marta – Potrzebny doradca zawodowy, więc skończyłam studia podyplomowe z doradztwa               237
17. Paulina – Mam dużą świadomość siebie i podążam za swoją intuicją                      . 239
18. Piotr – Moja droga zawodowa to zbiór przypadków, które staram się wykorzystać na swoje potrzeby         . 242
19. Iwona – Moje życie zawodowe było zawsze związane ze szkołą                      246
20. Aniela – Miałam już wtedy dwoje dzieci [...], teraz cały czas się rozwijam                    . 248
21. Łucja – Mąż dostał ofertę [...] samego go nie puszczę, rodzina to rodzina                     . 250
22. Tamara – Jak się pojawiały dzieci [...], to moje plany też troszkę się zmieniały                253
23. Urszula – Mój mąż wtedy pływał [...] chcę mieć dla niego więcej czasu                    . 256
5.2. Typologia karier osób biorących udział w badaniach       261
5.2.1. Kariery kumulatywne               . 262
5.2.2. Kariery zrównoważone               264
5.2.3. Kariery urynkowione               . 267
5.2.4. Kariery adaptacyjne                269
5.2.5. Kariery familijne                 . 271
5.3. Profile refleksyjności osób biorących udział w badaniach     . 275
5.3.1. Profil refleksyjności egzystencjalnej          . 275
5.3.2. Profil refleksyjności intrapersonalnej          284
5.3.3. Profil refleksyjności antycypacyjnej          . 290
5.3.4. Profil refleksyjności racjonalnej            297
5.3.5. Profil refleksyjności interpersonalnej          302
5.4. Znaczenie profili refleksyjności dla przebiegu karier edukacyjnych i zawodowych                     . 310

6. Podsumowanie wyników badań oraz propozycje kolejnych eksploracji 315

Bibliografia                         329
Netografia                         . 354
Aneks: Charakterystyki badanych osób            357
Spis tabel i schematów                    363
Abstract: Reflexivity Profiles and Career Types.
The Counseling Perspective            . 364
Abstrakt: Profile refleksyjności i typy karier.
Perspektywa poradoznawcza            364
Indeks nazwisk                       . 365

372 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022