|
TRYUMF AMATORA O SPOŁECZNOŚCIOWYCH PRAKTYKACH TEKSTUALNYCH W ŚWIECIE MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
GAJEWSKI K. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 48.60 Twoja cena 46,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tryumf amatora
O
społecznościowych praktykach tekstualnych w świecie mediów
elektronicznych
Publikacja podejmuje
tematykę mediów komputerowych, ujmując ją z perspektywy
literaturoznawstwa i antropologii kultury. Analizuje sfałszowane
wiadomości, memy internetowe, autorstwo haseł wikipedii, funkcje kont w
portalach społecznościowych, praktyki strumieniowania życia –
przy jednoczesnym silnym metodologicznym umocowaniu w tradycyjnym
literaturoznawstwie.
Szereg zjawisk tekstualnych wiąże się tu z praktykami uczestnictwa za
pośrednictwem mediów komputerowych połączonych w globalną
sieć. Z tekstami społecznościowymi obcujemy na co dzień w mediach
komputerowych, i choć sieć nie jest wysypiskiem internetowych śmieci,
to jednak odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie z zawartych w niej
informacji wymaga refleksji, ostrożności i krytycznego myślenia.
Podziękowania
9
Wstęp . 11
1. Antropologia
mediów w perspektywie badań literackich
20
1.1. Teoria oralności/piśmienności i szkoła z Toronto . 20
1.2. Teoria nowych mediów i Platon . 34
1.3. Komunikacja, medium, nośnik . 47
1.4. Gest foniczny i pragmatyka napisu 61
1.5. Antropologia słowa 72
1.6. Klasyfikacja mediów a remediacja . 81
2. Technologie . 92
2.1. Kultura uczestnictwa w dziejach sztucznej inteligencji .
92
2.1.1. Niejawna kultura uczestnictwa 96
2.1.2. Ludzki komputer 98
2.1.3. Inteligencja zbiorowa . 104
2.2. Narodziny wizualności w mediach komputerowych 109
2.2.1. Wizualność, komputery, nowe media 109
2.2.2. Grafi ka komputerowa . 117
2.2.3. Grafi czny interfejs użytkownika . 120
2.2.4. „Co medium przywraca z tego, co zanikło
wcześniej?” 128
2.3. Kwestia interfejsu. Od HTML do galaktyki Zuckerberga 131
2.3.1. Warstwowa budowa sieci 132
2.3.2. Od jednostronnej do dwustronnej komunikacji 134
2.3.3. Nowa warstwa sieci: Facebook . 137
2.3.4. Wiele twarzy fejsbukizacji . 140
2.3.5. W kierunku globalnej wioski . 144
3. Gatunki
148
3.1. Z genologii tekstu społecznościowego 148
3.2. No comment. Z poetyki komentarza elektronicznego 155
3.2.1. Komentarz w świecie posttypografi cznym . 161
3.2.2. Studium przypadku 165
Aprobata 168
Pytanie/dezyderat . 168
Amplifi kacja/dialog 169
Korekta 171
Polemika . 171
Dezaprobata 172
Impresja 174
Pasożytnictwo 175
3.2.3. Podsumowanie . 176
3.3. Mem internetowy jako gatunek wypowiedzi 177
3.3.1. Formuła językowa 180
3.3.2. Obraz statyczny 182
3.3.3. Klip audio . 189
3.3.4. Klip wideo 190
3.3.5. Gest . 195
3.4. Wstęp do hermeneutyki wiadomości sfałszowanej . 199
3.4.1. Z historii i genologii wiadomości sfałszowanych . 205
3.4.2. Wiadomości sfałszowane w świecie komunikacji
elektronicznej 219
3.4.3. Próba systematyki i morfologii wiadomości
sfałszowanych 223
3.4.4. Wykrywanie i remedia . 225
4. Teksty
230
4.1. Samopublikowanie w świecie kultury uczestnictwa . 231
4.1.1. Specyfi ka samopublikowania w nauce 233
4.1.2. Formy samopublikowania w nauce . 236
4.1.3. Formy elektronicznego samopublikowania 237
Strony domowe 237
Blogi naukowe . 240
Portale społecznościowe 241
4.2. Wikipedia jako przedmiot badań literackich 245
4.2.1. Etymologia . 246
4.2.2. Geneza idei wiki 249
4.2.3. Problemy wikipedystyki 253
Badania autorstwa i produkcji treści . 255
Nierównomierność geografi czna . 262
Uprzedzenie genderowe . 266
Badania międzykulturowe . 269
4.3. Kto pisze Wikipedię? Hipoteza Aarona Swartza 270
4.3.1. Czym jest wikitekst? . 270
4.3.2. Autorstwo i dynamika ewolucji wikitekstu.Przypadek
Intertekstualności . 275
4.3.3. Metafory opisujące funkcjonowanie Wikipedii 281
4.3.4. Rytualny model komunikacyjny . 284
4.3.5. Hipoteza Aarona Swartza: Gang Pięciuset versus Anonimowa
Horda 288
4.3.6. Problemy wiążące się z weryfikacją hipotezy Swartza 294
4.3.7. Podwójne oblicze wikitekstu . 295
4.3.8. Zwięzły niczym hasło Wikipedii . 300
4.3.9. Zaangażowani, okazjonalni i boty 302
Autor główny . 302
Drugi autor 306
4.3.10. Pułapki w atrybucji autorstwa: kopiuj-wklej i
parafraza . 307
4.3.11. Konkluzje. Rytualny vs. antagonistyczny model
komunikacji . 311
5. Gry
314
5.1. Praktyki strumieniowania życia jako partyzantka
semiologiczna . 314
5.1.1. Strumień życia. Z dziejów metafory
interfejsu . 317
Strumień życia jako nowa metafora interfejsu . 317
Strumień życia jako narzędzie do projektowania życia . 319
Strumień życia jako środek komunikacji 321
5.1.2. Wizualne strumieniowanie życia jako partyzantka
semiologiczna . 322
Emancypacyjny potencjał strumieniowania życia. Od nadzoru do
podzoru . 325
Refleksjonizm, równozór i
McZór . 329
Magiczne korzenie nadzoru 334
5.2. Gra wirtualnych tożsamości. Zjawisko kont alternatywnych w mediach
społecznościowych 336
5.2.1. Konto alternatywne . 338
5.2.2. Strona domowa 339
5.2.3. Profi l użytkownika 342
5.2.4. Pacynka w krainie Wiki 344
5.2.5. Facebook i Faceopera. Polityki tożsamości 348
5.2.6. Faceopera. Narracyjne działania subwersywne 349
5.3. Nauka oddolna: płaskoziemianie jako wspólnota
interpretacyjna 356
5.3.1. Krótka historia Płaskiej Ziemi . 362
5.3.2. Płaskoziemcy i ich dyskurs . 366
5.3.3. „NIE interesują nas już debaty” 368
5.3.4. Witamy na Youtubewersytecie! Wprowadzenie do retoryki Płaskiej
Ziemi 373
5.3.5. Z Johannesburga do Sao Paolo przez Londyn 378
5.3.6. Wnioski . 380
6. Co
o tym wszystkim sądzić?
383
Bibliografia 389
Źródła drukowane 389
Źródła elektroniczne 402
Nota edytorska 414
Indeks nazwisk . 416
Spis ilustracji 426
Ilustracje . 427
436
stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|