Odczyty w Castel Gandolfo
Pierwszy tom z
trzyczęściowej serii prac prof. Krzysztofa Maurina –
wybitnego fizyka, twórcy polskiej szkoły fizyki
matematycznej, a zarazem filozofa i myśliciela – zawiera trzy
artykuły wcześniej opublikowane w czasopismach naukowych:
- Matematyka jako język i
sztuka
- Logos (język) i jego rola
kosmotwórcza
- Tradycja i postęp w nauce,
filozofii, religii (zgodnie z zamysłem Autora podzielony w tym wydaniu
na trzy części).
W kolejnych tomach znajdą się teksty napisane przez Autora do książek,
których nie zdążył wydać, wybrane i przygotowane do druku
przez uczniów i przyjaciół Profesora.
Wykłady monograficzne Krzysztofa Maurina, prowadzone od wczesnych lat
sześćdziesiątych do przełomu XX i XXI wieku, stopniowo zmieniały
charakter. Początkowo dotyczyły różnych działów
matematyki, pełniąc funkcję edukacyjną dla jego uczniów i
młodych współpracowników. Później
obejmowały znacznie szerszą tematykę, uwzględniając teologię i
filozofię, uprawiane przez Autora we własnym oryginalnym stylu.
Związane z nimi seminarium „Układy Otwarte” odbywa
się do dzisiaj.
Krzysztof Maurin pozostawił liczne teksty swoich wystąpień (kompletne
lub tylko w postaci bardziej lub mniej rozproszonych notatek)
– także takich, które nigdy nie zostały
wygłoszone. Wybór tych materiałów ukaże się,
zgodnie z zamierzeniem Autora, w trzech tomach.
OD
WYDAWCÓW 11
PRZEDMOWA 13
1.
MATEMATYKA
JAKO JEZYK I SZTUKA 17
1.1. Samotnosc matematyka
17
1.2. Matematyka jako jezyk i
pismo
. 18
1.3. Potęga
słowa
. 20
1.4. Matematyka jako proces i konstrukcja
symboliczna 20
1.5. Matematyka jako
sztuka
. 23
1.6. Twórczosc
matematyczna
24
1.7. Nieprzetłumaczalnosc
sztuk
. 25
1.8. Pola wektorowe na powierzchniach. Twierdzenie
Poincarégo–Hopfa 26
1.9. O teorii funkcji analitycznych (Riemann – Weierstrass
– Poincaré) 31
1.10. O społeczności
matematyków
35
2.
LOGOS
(JEZYK) I JEGO ROLA KOSMOTWÓRCZA
38
2.1. Wstęp – O mistycznej roli
jezyka
38
2.2. Logos – Symbol –
Reprezentacja
39
2.3. Jezyk a
rzeczywistosc
40
2.4. Poznanie symboliczne a
diaboliczne
43
2.5. Milczenie – cisza. Cimcum (kabała
lurianska)
. 49
2.6. Jezyk jako zywa
istota
50
2.7. Mowa wydarzen – etyka
sytuacyjna
51
2.8. Wac – Logos. Jadznia –
Ofiara
. 52
2.9. Mythos – Logos –
Sophia
55
2.10. Obecnosc
Mythosu
56
2.11. Mówiacy i śpiewajacy
człowiek
. 58
2.12. Twórczość – zycie twórcze.
Dzieło
. 60
2.13. Budowanie przestrzeni
reprezentacji
60
2.14. Zapomniany
jezyk
64
2.15. Analogia – homomorfizm –
reprezentacja
. 67
2.16. Reprezentacja.
Działanie
69
2.17. Dzieło sztuki jako przestrzeń
reprezentacji
72
2.18. Rozkład reprezentacji na reprezentacje
nieprzywiedlne 72
2.19. Twierdzenie o dwoistosci. Analiza i synteza
Fouriera . 74
2.20. Rezonans – analiza harmoniczna –
reprezentacja grup 76
2.21. Koneksje w wiązce
wektorowej
. 79
2.22. Wielka Triada (Niebo – Ziemia –
Człowiek) .
84
2.23. Kosmotwórcza rola jezyka. Matematyka jako imaginacja
aktywna
(Corbin)
84
2.24. Aktywność poznania
(matematycznego)
85
2.25. Dyskusja po
referacie
90
3.
TRADYCJA
W NAUCE, FILOZOFII, RELIGII 95
3.1.
Przedmowa
95
3.2.
Wstęp
. 98
3.3. O triadycznym charakterze rzeczywistości
(kosmotheandria) . 100
3.4. O życiu idei
matematycznych
103
3.5. Tradycja w
nauce
104
3.6. Tradycja w filozofii
(platonizm)
106
3.7. Sukcesja
apostolska
. 107
3.8.
Jezyk
. 107
3.9. Kabała
chrześcijanska
108
3.10. Płaszcz jako symbol
Tradycji
109
3.11. O zmierzchu
Tradycji
111
3.12. Tradycja a
Historia
. 112
3.13. Kompleks Chama –
redukcjonizm
. 117
3.14. Historia a historyzm
(historycyzm)
121
3.15. Gnosis a
gnostycyzm
123
3.16. Matematyczna analogia
Tradycji
125
4. RELIGIA POSTĘPU JAKO SEKULARYZACJA ESCHATOLOGII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ 128
4.1.
Wstęp
. 128
4.2. Basń o duszy
wieloryba
. 129
4.3. Kiedy mozna mówic o
postępie?
131
4.4. Czas cykliczny a świadomosc
historyczna
. 133
4.5. O religii Zaratustry i jej znaczeniu dla
nas
134
4.6. Joachima z Fiore doktryna o trzech epokach i jej
następstwa 140
4.7. Pojawienie sie religii postępu w oświeceniu.
Lessing . 144
4.8. Smutna basn Huxleya o religii
postępu
147
5.
TRADYCJA I ANTROPOGENEZA JAKO ŻYCIE SYNA CZŁOWIECZEGO 149
5.1.
Wstęp
. 149
5.2. Potrzeba
angelologii
. 150
5.3. Człowiek ogólny, Antropos, Adam
Kadmon
154
5.4. Człowiek Kosmiczny i Człowiek Najwyższy. Antropozofia i kosmozofia
kabały
. 154
5.5. Kreacja.
Kosmogeneza
158
5.6. Kosmogonia póznej kabały – kosmogonia
Lurii 160
5.7. Kabała
chrzescijanska
162
5.8. Syn
Człowieczy
. 164
5.9. Inwolucja. Ewolucja.
Antropogeneza
167
5.10.
Zakończenie
. 170
176
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka