ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.10 40,00   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZABURZENIA MOWY WE WCZESNEJ FAZIE CHOROBY ALZHEIMERA


POTOCKA-PIROSZ K.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 42.10 Twoja cena  40,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zaburzenia mowy we wczesnej fazie choroby Alzheimera.

Studium przypadków


Opis zachowań językowych osób we wczesnej fazie choroby Alzheimera umożliwiający weryfikację hipotezy, że zaburzenia mowy w tej chorobie są patologicznym nasileniem zmian w mowie zdrowych osób w podeszłym wieku.

W części teoretycznej autorka omawia stan badań nad zmianami mowy wynikającymi z fizjologicznego procesu starzenia oraz nad zaburzeniami związanymi z chorobą Alzheimera, przedstawia diagnozę różnicową choroby Alzheimera i schorzeń o podobnym obrazie klinicznym oraz opisuje narzędzia, które można wykorzystać w diagnozie logopedycznej tej grupy chorych. W drugiej części prezentuje analizę obszernego materiału językowego uzyskanego w grupie badawczej osób z chorobą Alzheimera i w dwóch grupach kontrolnych.

Autorka jako jedna z pierwszych w Polsce porównuje wykonanie różnorodnych zadań z zakresu rozumienia mowy, ekspresji, czytania i pisania przez osoby chore, zdrowe osoby starsze i zdrowe osoby młode oraz zwraca uwagę na konieczność włączenia logopedy w proces diagnozy i terapii zaburzeń mowy osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Uzupełnieniem publikacji jest załącznik zawierający transkrypcję nagrań wypowiedzi osób z grupy badawczej i dwóch grup kontrolnych.

Książka adresowana do badaczy i studentów z dziedziny językoznawstwa stosowanego, logopedii i neuropsychologii, a także opiekunów osób z chorobą Alzheimera.

Wstęp                9

CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE           13

1. Choroba Alzheimera                   15
1.1. Choroba Alzheimera a otępienie alzheimerowskie        15
1.2. Epidemiologia                     . 16
1.3. Rozpoznanie                      17
1.4. Charakterystyka choroby Alzheimera            . 22
1.5. Warianty choroby Alzheimera               . 25
1.6. Profilaktyka i terapia                   28

2. Mowa w chorobie Alzheimera              . 29
2.1. Mowa a język                     . 29
2.2. Mowa w procesie fizjologicznego starzenia się         . 31
2.3. Zaburzenia mowy w chorobie Alzheimera           39
2.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy             51
2.4.1. Afazja                     . 51
2.4.2. Afazja pierwotna postępująca            . 53
2.4.3. Otępienie naczyniopochodne/naczyniowe        55
2.4.4. Otępienie czołowo-skroniowe/choroba (zespół) Picka   . 56
2.4.5. Choroba Parkinsona                57
2.4.6. Otępienie z ciałami Lewy’ego            . 58
2.4.7. Choroba Huntingtona               . 59
2.4.8. Choroba Creutzfeldta-Jakoba            . 60
2.4.9. Stwardnienie hipokampa              . 60
2.4.10. Depresja                    . 61
2.4.11. Schizofazja                   . 62

3. Przegląd narzędzi do badania zaburzeń mowy w chorobie Alzheimera                       64

CZĘŚĆ II. ZACHOWANIA JĘZYKOWE OSÓB Z CHOROBĄ ALZHEIMERA                      83

1. Wprowadzenie do badań                 85
1.1. Perspektywy badawcze                  85
1.2. Stosowane metody badawcze               . 86
1.2.1. Metoda testowa                 . 87
1.2.2. Metoda wywiadu/rozmowy             . 89
1.2.3. Metoda ankietowa                . 90
1.3. Schemat i warunki badania                . 91
1.4. Charakterystyka grupy badawczej              92
1.5. Charakterystyka grup kontrolnych             . 98
1.6. Pytania badawcze                    100

2. Analiza materiału językowego              . 102
2.1. Uwagi do analizy materiału                . 102
2.2. Rozumienie                      . 103
2.2.1. Wskazywanie obrazków              . 103
2.2.2. Wskazywanie części ciała              . 104
2.2.3. Rozumienie poleceń                105
2.2.4. Rozumienie złożonego materiału językowego      . 106
2.2.5. Rozumienie metafor                109
2.2.6. Rozumienie nonsensów na obrazkach         . 113
2.2.7. Umiejętność klasyfikacji przedmiotów         . 116
2.3. Ekspresja                       . 122
2.3.1. Realizacja ciągów zautomatyzowanych         122
2.3.2. Powtarzanie wyrazów i zdań             123
2.3.3. Aktualizacja nazwy                . 126
2.3.4. Fluencja słowna                 . 144
2.3.5. Narracja (obrazek)                . 150
2.3.6. Narracja (historyjka obrazkowa)           . 157
2.4. Czytanie                       . 164
2.4.1. Rozróżnianie liter, wyrazów, rozpoznawanie wyrazów, wskazywanie desygnatów              164
2.4.2. Głośne czytanie wyrazów i zdań           . 165
2.4.3. Czytanie ze zrozumieniem              168
2.5. Pisanie                        . 170
2.5.1. Pisanie danych osobowych, ciągów zautomatyzowanych, dyktowanych liter, liczb, wyrazów, nazw desygnatów   . 170
2.5.2. Pisanie zdań                   173
2.5.3. Narracja pisemna                 176

Podsumowanie                       . 181
1. Wartość poznawcza i praktyczna badań            181
2. Odpowiedzi na pytania badawcze              183
3. Rola logopedy w diagnozie i terapii osób z chorobą Alzheimera  . 188

Bibliografia                         193

Załączniki                         . 209
Załącznik 1. Materiał językowy osób z grupy badawczej i grup kontrolnych                      209
Załącznik 2. Ankieta dla członków rodziny/opiekunów na temat badanej osoby                     . 300

Summary                          302
Indeks osób                         305

310 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022