|
W KRZYWYM ZWIERCIADLE IRONII I AUTOIRONII O KOBIETACH I MʯCZYZNACH NIE WPROST
MILANOWICZ A. BOKUS B. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 42.10 Twoja cena 40,00 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka W krzywym zwierciadle ironii i
autoironii
O kobietach i mê¿czyznach nie
wprost
Autorki opisuj± trzy
eksperymenty z udzia³em kobiet i mê¿czyzn, przeprowadzone w celu
sprawdzenia, w jaki sposób p³eæ, samoocena i lêk wp³ywaj± na
generowanie i postrzeganie ironii werbalnej oraz autoironii, a tak¿e
tworzenie obrazu JA w tym procesie.
Z badañ wynika, ¿e wypowied¼ ironiczna (krytyka przez pochwa³ê lub
pochwa³a przez krytykê) funkcjonuje nie tylko na dwóch
poziomach jêzykowych: dos³ownym i zamierzonym, lecz tak¿e w
perspektywie dwóch p³ci. Ironia, chocia¿ etymologicznie
„ona” (forma gramatycznie ¿eñska), jest raczej
domen± mê¿czyzn. S± oni bardziej ironiczni ni¿ kobiety i stosuj± ironiê
czêsto na granicy ¿artu.
W przypadku kobiet ironia przybiera odcieñ z³o¶liwo¶ci. Osoby o wy¿szej
samoocenie i ni¿szym poziomie lêku czê¶ciej pos³uguj± siê autoironi±.
Autorki monografii zwracaj± szczególn± uwagê na rolê emocji
w przetwarzaniu ironii i pos³ugiwaniu siê ni±. Na podstawie
przeprowadzonych badañ proponuj± koncepcjê ironii jako obronnego
mechanizmu autoregulacji.
Zaproszenie
do lektury
11
Wprowadzenie
. 15
CZÊ¦Æ I IRONIA:
T£O TEORETYCZNE
1. Ironia w wymiarze jêzykowym i jej miejsce w
komunikacji . 23
1.1. Jak rozpoznaæ
ironiê?
. 25
1.2. Ironia w ¶wietle badañ nad
humorem
30
1.3. Cele komunikacyjne
ironii
31
1.4. Spo³eczny wymiar ironii: relacje, status i uk³ad
uczestników 34
2. Ironia jako sposób konceptualizacji rzeczywisto¶ci w
wymiarze
interakcyjnym
37
2.1. Ironia a Goffmanowski rytua³
interakcyjny . 37
2.2. (Auto)ironia jako mechanizm
autoprezentacji . 38
2.3. Ironia jako przywo³anie echem w reakcji na niespe³nione
oczekiwania
. 39
2.4. Ironia jako gra
pozorów
. 41
2.5. Ironia, czyli powiedzenie
(nie)prawdy
42
2.6. Ironia na dwa g³osy: pomiêdzy inter- i kontekstualizacj±
. 43
3. Mechanizmy przetwarzania
ironii
. 44
4. Ironia z perspektywy ró¿nic
indywidualnych
. 47
4.1. Afekt w ironii oraz wp³yw ironii na
postawy 47
4.2. Ironia a
lêk
. 49
4.3. Ironia a
samoocena
50
4.4. Ironia a
p³eæ
50
5. Komunikowanie stereotypów w przetwarzaniu jêzyka
niedos³ownego 55
CZÊ¦Æ II WPROWADZENIE
DO CZʦCI EMPIRYCZNEJ
1. Uzasadnienie podjêtej
tematyki
61
1.1. Badania nad rozumieniem ironii sytuacyjnej przez dzieci
. 61
1.2. Badania nad znaczeniem p³ci w uk³adzie komunikacyjnym 62
1.3. Badania nad percepcj± ironii przez osoby
doros³e . 63
2. Badanie pilota¿owe: percepcja ironii, afekt i
IQ . 65
2.1. Za³o¿enia badania pilota¿owego i pytania
badawcze 65
2.2. Wybór i opracowanie narzêdzi
badawczych . 66
2.3. Opis badania
pilota¿owego
67
2.3.1. Osoby
badane
. 67
2.3.2. Procedura
badania
. 67
2.4. Wyniki badania
pilota¿owego
68
2.5. Dyskusja dotycz±ca badania
pilota¿owego . 70
3. Cel monografi
i
. 73
4. Podstawowe pytania
badawcze
74
5. Narzêdzia
badawcze
77
5.1. Inwentarz Stanu i Cechy Lêku
(STAI) . 77
5.1.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru
lêku . 77
5.1.2. Za³o¿enia dotycz±ce pomiaru
lêku 78
5.2. Skala Samooceny Rosenberga
(SES)
80
5.2.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru samooceny . 80
5.2.2. Za³o¿enia dotycz±ce pomiaru
samooceny 81
5.3. Inwentarz do Oceny P³ci Psychologicznej
(IPP) 81
5.3.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru p³ci
psychologicznej
. 82
5.3.2. Za³o¿enia dotycz±ce pomiaru p³ci psychologicznej . 83
5.4. Test Tworzenia i Percepcji Ironii
(TTPI) 83
5.4.1. Uzasadnienie konstrukcji Testu Tworzenia i Percepcji
Ironii
84
5.4.2. Za³o¿enia dotycz±ce Testu Tworzenia i Percepcji Ironii 85
5.5. Zadanie Wstêpne Toruj±ce (priming) – aktywizacja
stereotypu
p³ci
. 86
5.5.1. Uzasadnienie wprowadzenia Zadania Wstêpnego
Toruj±cego
. 88
5.5.2. Za³o¿enia dotycz±ce
torowania
89
6. Schemat badania i rozk³ad wyników charakteryzuj±cych
próbê
badawcz±
92
6.1. Procedura
badania
92
6.2. Charakterystyka badanej
próby
. 93
6.2.1. Wyniki testów STAI, SES i IPP a p³eæ osób
badanych 96
6.2.2. P³eæ psychologiczna a poziom samooceny i
lêku 99
6.3. Wyniki dotycz±ce wyboru przymiotników w Zadaniu
Wstêpnym
Toruj±cym
104
6.4. W kierunku odpowiedzi na g³ówne pytanie badawcze
pracy 110
CZÊ¦Æ III WYNIKI
BADANIA TESTEM TWORZENIA I PERCEPCJI IRONII
1. Badanie 1: Tworzenie
ironii
113
1.1. Jak kobiety i mê¿czy¼ni odpowiadaj± na ironiê − opis
Zadania Tworzenia i Percepcji
Ironii
. 113
1.2. Za³o¿enia konstrukcji Zadania
1
. 114
1.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania
1 . 116
1.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotycz±cych Badania 1 . 116
1.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu
1 . 119
1.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania
1 . 123
1.6.1. P³eæ osób badanych a rodzaj reakcji na
ironiê 123
1.6.2. Samoocena, lêk i p³eæ psychologiczna a reakcja na ironiê 128
1.6.3. P³eæ, samoocena, lêk i p³eæ psychologiczna a ¶miech 130
2. Badanie 2: W krzywym zwierciadle
autoironii
133
2.1. Miêdzy autodeprecjacj± i autoafi rmacj±: jak kobiety i mê¿czy¼ni
stosuj± autoironiê – opis Zadania
Autoironii 133
2.2. Za³o¿enia konstrukcji Zadania
2
. 134
2.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania
2 . 135
2.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotycz±cych Badania
2 136
2.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu
2 . 137
2.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania
2 . 140
2.6.1. Samoocena a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 140
2.6.2. Poziom lêku a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 141
2.6.3. Samoocena i lêk a autoafi rmacja i autodeprecjacja .
142
2.6.4. Torowanie a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 143
2.6.5. P³eæ osób badanych a stosowanie autoafi rmacji i
autodeprecjacji
. 143
2.6.6. P³eæ psychologiczna a stosowanie autoafi rmacji i
autodeprecjacji
. 145
2.6.7. P³eæ osób badanych a odwo³ywanie siê do
wygl±du . 146
2.6.8. P³eæ osób badanych, ich samoocena i poziom lêku a
uzasadnienia wyboru komentarza autoironicznego . 146
2.6.9. Uzasadnienia dotycz±ce wyboru komentarza autoironicznego i
nieironicznego
. 152
3. Badanie 3: Gallus domesticus – ironia jako bodziec
emotogenny 155
3.1. Jakie emocje wywo³uje ironia w¶ród kobiet i mê¿czyzn
– opis Zadania Aktywizacji Stereotypu P³ci w
Ironii . 155
3.2. Za³o¿enia konstrukcji Zadania
3
. 156
3.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania
3 . 157
3.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotycz±cych Badania 3 . 159
3.5. Analiza danych w Badaniu
3
. 162
3.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania
3 . 169
3.6.1. P³eæ osób badanych a znak afektywny i tre¶æ emocji
odczuwanych przy odbiorze ironicznej pochwa³y 169
3.6.2. Samoocena a emocje odczuwane przy odbiorze ironii 173
3.6.3. Poziom lêku a emocje odczuwane przy odbiorze ironii 174
3.6.4. P³eæ, samoocena i lêk a locus przyczynowo¶ci motywacji nadawcy
ironii
. 176
3.6.5. Rodzaj torowania a walencja emocji do¶wiadczanych przez
odbiorców
ironii
179
3.6.6. P³eæ osób badanych a walencja emocji odczuwanych przy
komentarzu
wprost
. 181
3.6.7. Walencja intencji przypisywanych nadawcy ironii a walencja i
tre¶æ emocji do¶wiadczanych przez odbiorców
ironii
181
3.6.8. P³eæ psychologiczna a odczuwane emocje, pobudzenie emocji, tre¶æ
emocji oraz walencja intencji przypisywanych nadawcy pochwa³y
ironicznej
184
3.6.9. Samoocena a humor w odbiorze
ironii . 189
3.6.10. P³eæ a pobudzenie emocji do¶wiadczanych w procesie odbioru
pochwa³y
ironicznej
. 190
4. Podsumowanie
wyników
191
4.1. Wp³yw torowania wstêpnego na stosowanie ironii i autoironii 191
4.2. Wp³yw samooceny na stosowanie ironii i
autoironii 191
4.3. Wp³yw lêku na stosowanie ironii i
autoironii 192
4.4. Wp³yw p³ci psychologicznej na stosowanie ironii i
autoironii 192
4.5. Wp³yw p³ci na stosowanie ironii i autoironii oraz na do¶wiadczanie
emocji w procesie odbioru
ironii . 193
CZÊ¦Æ IV DYSKUSJA
1. Tworzenie ironii a p³eæ (dyskusja dotycz±ca wyników
Badania 1) 199
2. Autoironia a p³eæ (dyskusja dotycz±ca wyników Badania
2) 207
3. Wymiary afektu w ironii a p³eæ (dyskusja dotycz±ca
wyników Badania
3)
. 214
4. Uwagi
koñcowe
. 221
4.1. Czy ironiê mo¿na przypisywaæ jedynie
cz³owiekowi? 221
4.2. Czy ironia jest symulowan±
nieautentyczno¶ci±? 221
4.3. Czy ironia ma
p³eæ?
222
CZÊ¦Æ V FINIS
CORONAT
1. Podsumowanie wyników przeprowadzonych
badañ . 227
2. Ograniczenia
badania
. 231
3. Nowatorstwo i znaczenie przeprowadzonych
badañ . 233
Bibliografia
238
Za³±czniki
. 260
Indeks
nazwisk
275
Spis
tabel
. 281
Spis
rysunków
. 285
About the
book
287
290 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|