ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

W KRZYWYM ZWIERCIADLE IRONII I AUTOIRONII O KOBIETACH I MʯCZYZNACH NIE WPROST


MILANOWICZ A. BOKUS B.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 42.10 Twoja cena  40,00 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

W krzywym zwierciadle ironii i autoironii

O kobietach i mê¿czyznach nie wprost


Autorki opisuj± trzy eksperymenty z udzia³em kobiet i mê¿czyzn, przeprowadzone w celu sprawdzenia, w jaki sposób p³eæ, samoocena i lêk wp³ywaj± na generowanie i postrzeganie ironii werbalnej oraz autoironii, a tak¿e tworzenie obrazu JA w tym procesie.

Z badañ wynika, ¿e wypowied¼ ironiczna (krytyka przez pochwa³ê lub pochwa³a przez krytykê) funkcjonuje nie tylko na dwóch poziomach jêzykowych: dos³ownym i zamierzonym, lecz tak¿e w perspektywie dwóch p³ci. Ironia, chocia¿ etymologicznie „ona” (forma gramatycznie ¿eñska), jest raczej domen± mê¿czyzn. S± oni bardziej ironiczni ni¿ kobiety i stosuj± ironiê czêsto na granicy ¿artu.

W przypadku kobiet ironia przybiera odcieñ z³o¶liwo¶ci. Osoby o wy¿szej samoocenie i ni¿szym poziomie lêku czê¶ciej pos³uguj± siê autoironi±. Autorki monografii zwracaj± szczególn± uwagê na rolê emocji w przetwarzaniu ironii i pos³ugiwaniu siê ni±. Na podstawie przeprowadzonych badañ proponuj± koncepcjê ironii jako obronnego mechanizmu autoregulacji.

Zaproszenie do lektury               11
Wprowadzenie                . 15

CZÊ¦Æ I IRONIA: T£O TEORETYCZNE
1. Ironia w wymiarze jêzykowym i jej miejsce w komunikacji   . 23
1.1. Jak rozpoznaæ ironiê?            . 25
1.2. Ironia w ¶wietle badañ nad humorem        30
1.3. Cele komunikacyjne ironii           31
1.4. Spo³eczny wymiar ironii: relacje, status i uk³ad uczestników  34
2. Ironia jako sposób konceptualizacji rzeczywisto¶ci w wymiarze interakcyjnym                37
2.1. Ironia a Goffmanowski rytua³ interakcyjny      . 37
2.2. (Auto)ironia jako mechanizm autoprezentacji     . 38
2.3. Ironia jako przywo³anie echem w reakcji na niespe³nione oczekiwania                . 39
2.4. Ironia jako gra pozorów           . 41
2.5. Ironia, czyli powiedzenie (nie)prawdy        42
2.6. Ironia na dwa g³osy: pomiêdzy inter- i kontekstualizacj±  . 43
3. Mechanizmy przetwarzania ironii          . 44
4. Ironia z perspektywy ró¿nic indywidualnych       . 47
4.1. Afekt w ironii oraz wp³yw ironii na postawy      47
4.2. Ironia a lêk               . 49
4.3. Ironia a samoocena             50
4.4. Ironia a p³eæ               50
5. Komunikowanie stereotypów w przetwarzaniu jêzyka niedos³ownego 55

CZÊ¦Æ II WPROWADZENIE DO CZʦCI EMPIRYCZNEJ
1. Uzasadnienie podjêtej tematyki           61
1.1. Badania nad rozumieniem ironii sytuacyjnej przez dzieci  . 61
1.2. Badania nad znaczeniem p³ci w uk³adzie komunikacyjnym  62
1.3. Badania nad percepcj± ironii przez osoby doros³e    . 63
2. Badanie pilota¿owe: percepcja ironii, afekt i IQ      . 65
2.1. Za³o¿enia badania pilota¿owego i pytania badawcze    65
2.2. Wybór i opracowanie narzêdzi badawczych      . 66
2.3. Opis badania pilota¿owego           67
2.3.1. Osoby badane            . 67
2.3.2. Procedura badania           . 67
2.4. Wyniki badania pilota¿owego          68
2.5. Dyskusja dotycz±ca badania pilota¿owego      . 70
3. Cel monografi i               . 73
4. Podstawowe pytania badawcze           74
5. Narzêdzia badawcze              77
5.1. Inwentarz Stanu i Cechy Lêku (STAI)       . 77
5.1.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru lêku    . 77
5.1.2. Za³o¿enia dotycz±ce pomiaru lêku       78
5.2. Skala Samooceny Rosenberga (SES)        80
5.2.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru samooceny  . 80
5.2.2. Za³o¿enia dotycz±ce pomiaru samooceny     81
5.3. Inwentarz do Oceny P³ci Psychologicznej (IPP)     81
5.3.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru p³ci psychologicznej            . 82
5.3.2. Za³o¿enia dotycz±ce pomiaru p³ci psychologicznej  . 83
5.4. Test Tworzenia i Percepcji Ironii (TTPI)       83
5.4.1. Uzasadnienie konstrukcji Testu Tworzenia i Percepcji Ironii               84
5.4.2. Za³o¿enia dotycz±ce Testu Tworzenia i Percepcji Ironii 85
5.5. Zadanie Wstêpne Toruj±ce (priming) – aktywizacja stereotypu p³ci                 . 86
5.5.1. Uzasadnienie wprowadzenia Zadania Wstêpnego Toruj±cego             . 88
5.5.2. Za³o¿enia dotycz±ce torowania        89
6. Schemat badania i rozk³ad wyników charakteryzuj±cych próbê badawcz±                 92
6.1. Procedura badania             92
6.2. Charakterystyka badanej próby         . 93
6.2.1. Wyniki testów STAI, SES i IPP a p³eæ osób badanych  96
6.2.2. P³eæ psychologiczna a poziom samooceny i lêku   99
6.3. Wyniki dotycz±ce wyboru przymiotników w Zadaniu Wstêpnym Toruj±cym              104
6.4. W kierunku odpowiedzi na g³ówne pytanie badawcze pracy  110

CZÊ¦Æ III WYNIKI BADANIA TESTEM TWORZENIA I PERCEPCJI IRONII
1. Badanie 1: Tworzenie ironii            113
1.1. Jak kobiety i mê¿czy¼ni odpowiadaj± na ironiê − opis Zadania Tworzenia i Percepcji Ironii          . 113
1.2. Za³o¿enia konstrukcji Zadania 1         . 114
1.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 1      . 116
1.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotycz±cych Badania 1 . 116
1.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu 1       . 119
1.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 1       . 123
1.6.1. P³eæ osób badanych a rodzaj reakcji na ironiê    123
1.6.2. Samoocena, lêk i p³eæ psychologiczna a reakcja na ironiê 128
1.6.3. P³eæ, samoocena, lêk i p³eæ psychologiczna a ¶miech  130
2. Badanie 2: W krzywym zwierciadle autoironii       133
2.1. Miêdzy autodeprecjacj± i autoafi rmacj±: jak kobiety i mê¿czy¼ni stosuj± autoironiê – opis Zadania Autoironii      133
2.2. Za³o¿enia konstrukcji Zadania 2         . 134
2.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 2      . 135
2.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotycz±cych Badania 2  136
2.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu 2       . 137
2.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 2       . 140
2.6.1. Samoocena a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 140
2.6.2. Poziom lêku a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 141
2.6.3. Samoocena i lêk a autoafi rmacja i autodeprecjacja  . 142
2.6.4. Torowanie a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji 143
2.6.5. P³eæ osób badanych a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji              . 143
2.6.6. P³eæ psychologiczna a stosowanie autoafi rmacji i autodeprecjacji              . 145
2.6.7. P³eæ osób badanych a odwo³ywanie siê do wygl±du  . 146
2.6.8. P³eæ osób badanych, ich samoocena i poziom lêku a uzasadnienia wyboru komentarza autoironicznego   . 146
2.6.9. Uzasadnienia dotycz±ce wyboru komentarza autoironicznego i nieironicznego          . 152
3. Badanie 3: Gallus domesticus – ironia jako bodziec emotogenny  155
3.1. Jakie emocje wywo³uje ironia w¶ród kobiet i mê¿czyzn – opis Zadania Aktywizacji Stereotypu P³ci w Ironii     . 155
3.2. Za³o¿enia konstrukcji Zadania 3         . 156
3.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 3      . 157
3.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotycz±cych Badania 3 . 159
3.5. Analiza danych w Badaniu 3          . 162
3.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 3       . 169
3.6.1. P³eæ osób badanych a znak afektywny i tre¶æ emocji odczuwanych przy odbiorze ironicznej pochwa³y   169
3.6.2. Samoocena a emocje odczuwane przy odbiorze ironii  173
3.6.3. Poziom lêku a emocje odczuwane przy odbiorze ironii 174
3.6.4. P³eæ, samoocena i lêk a locus przyczynowo¶ci motywacji nadawcy ironii           . 176
3.6.5. Rodzaj torowania a walencja emocji do¶wiadczanych przez odbiorców ironii          179
3.6.6. P³eæ osób badanych a walencja emocji odczuwanych przy komentarzu wprost         . 181
3.6.7. Walencja intencji przypisywanych nadawcy ironii a walencja i tre¶æ emocji do¶wiadczanych przez odbiorców ironii               181
3.6.8. P³eæ psychologiczna a odczuwane emocje, pobudzenie emocji, tre¶æ emocji oraz walencja intencji przypisywanych nadawcy pochwa³y ironicznej       184
3.6.9. Samoocena a humor w odbiorze ironii     . 189
3.6.10. P³eæ a pobudzenie emocji do¶wiadczanych w procesie odbioru pochwa³y ironicznej        . 190
4. Podsumowanie wyników             191
4.1. Wp³yw torowania wstêpnego na stosowanie ironii i autoironii 191
4.2. Wp³yw samooceny na stosowanie ironii i autoironii    191
4.3. Wp³yw lêku na stosowanie ironii i autoironii      192
4.4. Wp³yw p³ci psychologicznej na stosowanie ironii i autoironii  192
4.5. Wp³yw p³ci na stosowanie ironii i autoironii oraz na do¶wiadczanie emocji w procesie odbioru ironii       . 193

CZÊ¦Æ IV DYSKUSJA
1. Tworzenie ironii a p³eæ (dyskusja dotycz±ca wyników Badania 1)  199
2. Autoironia a p³eæ (dyskusja dotycz±ca wyników Badania 2)   207
3. Wymiary afektu w ironii a p³eæ (dyskusja dotycz±ca wyników Badania 3)                 . 214
4. Uwagi koñcowe               . 221
4.1. Czy ironiê mo¿na przypisywaæ jedynie cz³owiekowi?    221
4.2. Czy ironia jest symulowan± nieautentyczno¶ci±?     221
4.3. Czy ironia ma p³eæ?             222

CZÊ¦Æ V FINIS CORONAT

1. Podsumowanie wyników przeprowadzonych badañ     . 227
2. Ograniczenia badania             . 231
3. Nowatorstwo i znaczenie przeprowadzonych badañ     . 233

Bibliografia                 238
Za³±czniki                 . 260
Indeks nazwisk                275
Spis tabel                 . 281
Spis rysunków                . 285
About the book                287

290 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022