ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TABLETY I SMARTFONY W SZKOLE UCZENIE SIĘ WSPOMAGANE TECHNOLOGIAMI MOBILNYMI


KOPCIEWICZ L. BOUGSIAA H.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 39.69 Twoja cena  37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Tablety i smartfony w szkole

Uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi


Przedmiotem badań, których wyniki są omawiane w książce, jest uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi.

Badania empiryczne stanowiące podstawę tej pracy były prowadzone w ciągu trzech lat w pomorskich szkołach podstawowych, w których wdrożono technologie mobilne – tablety i smartfony w dwóch modelach integracji technologii: OPD – kiedy technologie mobilne stanowią własność szkoły, a każdy uczeń i uczennica ma dostęp do jednakowych narzędzi cyfrowych oraz BYOD/T – kiedy nauczycielki i nauczyciele wykorzystują zróżnicowane technologie mobilne posiadane przez uczniów i uczennice podczas pracy dydaktycznej.

Książka skomponowana jest z trzech zasadniczych części. Pierwsza część prezentuje teoretyczne podstawy projektu badawczego – nowy kontekst materialny, który staje się podstawą wyłaniania nowych praktyk nauczania i uczenia się, w których funkcjonują nowe narzędzia cyfrowe oraz ideologie – systemy przekonań, które ujawniają się w procesach szkolnej integracji współczesnych technologii, a które wstępnie projektują obraz zmiany zachodzących w uczeniu się.

Część druga jest omówieniem metodologicznych podstaw projektu badawczego – szczegółowej konstrukcji badań empirycznych związanych z poszczególnymi obszarami problemowymi.

Część trzecia stanowi z kolei empiryczne rozwinięcie obszarów problemowych zakreślonych w części teoretycznej. Prezentowane są w niej wyniki badań poświęcone kolejno: wyłanianiu się nowych praktyk nauczania i uczenia się oscylujących wokół biegunów transmisji wiedzy i progresywnych praktyk nauczania. Wyniki tej części badań uzupełnia kwestia schematów technologicznych, która ilustruje procesy integracji technologii mobilnych jako narzędzi uczenia się. W dalszej części przedstawione są wyniki badań poświęcone problemowi efektów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – dostrzeganymi przez badanych i badane zmianami wywołanymi pojawieniem się tabletów i smartfonów na lekcjach. Następnie omówione zostaną wyniki badań empirycznych, w których przedstawiona została perspektywa rodziców jako obserwatorów procesów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – ich obawy, wątpliwości i nadzieje związane z pojawieniem się narzędzi cyfrowych w nauczaniu szkolnym. Problematyka równości płci w nauczaniu wspomaganym technologiami mobilnymi jest kolejnym zagadnieniem, które powijają się w empirycznych odniesieniach. Natomiast ostatnim obszarem problemowym są wyłaniające się praktyki nieformalnego uczenia się, które ukazują potencjały rozwojowe najmłodszego pokolenia w perspektywie całożyciowego uczenia się.

Wstęp        9
Wprowadzenie. Kulturowe konsekwencje obecności technologii informacyjno-komunikacyjnych a instytucjonalna interpretacja uczenia się             11

Rozdział 1
Technologie informacyjno-komunikacyjne w polu stanowisk ideologicznych               21
1.1. Technologiczny determinizm          22
1.2. Społeczny determinizm           22
1.3. Technologiczny utopizm         23
1.4. Technologiczny dystopianizm        24
1.5. Gospodarka oparta na wiedzy – jakie umiejętności liczą się we współczesnym kapitalizmie?                  25
1.6. Rozwój w kulturze posthumanistycznego kapitalizmu?          26
1.7. Technologie cyfrowe w polu ideologii edukacyjnych       31

Rozdział 2
Teoretyczna rama badań empirycznych. Pola problemowe       39
2.1. Nauczyciele i nauczycielki jako przewodnicy po kulturze cyfrowej?  39
2.2. Rodzice jako projektanci uczenia się dzieci i młodzieży w kulturze cyfrowej?               44
2.3. Stechnologizowane dzieciństwo?       49
2.4. „Cyfrowe dzieci” – badania i dane statystyczne na temat dziecięcej aktywności online          51
2.5. Nowe pokolenie           54
2.6. Pola problemowe            61

Rozdział 3
Metodologiczna rama projektu badawczego       79
3.1. Fenomenografia – identyfikowanie znaczenia praktyk uczenia się
w szkolnej i domowej codzienności       81
3.2. Fenomenografia w badaniu codzienności      82
3.3. Obserwacja praktyk nauczania i uczenia się                  86
3.4. Zogniskowane wywiady grupowe       . 87
3.5. Badania ankietowe          88
3.6. Konstrukcja badania empirycznego       89
3.7. Próba badawcza           94
3.8. Czas i warunki przeprowadzenia badań empirycznych          95
3.9. Analiza materiału empirycznego         96
3.10. Problem uogólnień wyników badań jakościowych i status uzyskanych wyników           98

Rozdział 4
Wyniki badań empirycznych     99
4.1. Wyłanianie się nowych praktyk nauczania i uczenia się w klasach szkolnych we wczesnej edukacji w modelu OPD     107
4.2. Roboty we wczesnej edukacji – dobra zabawa czy edukacja STEAM?        133
4.3. Wyłanianie się nowych praktyk nauczania i uczenia się w klasach IV i VII szkoły podstawowej w modelach OPD i BYOT/D        150
4.4. Schematy technologiczne. Teoria Pierre’a Rabardela w badaniu wyłaniających się praktyk uczenia się w szkole           187
4.5. Jakie edukacyjne efekty wnosi implementacja technologii mobilnych w modelach OPD i BYOD/T?           193
4.6. Kształtowanie umiejętności XXI wieku        210
4.7. „Przecież wszyscy mają tablety i smartfony” – czy równość płci w nauczaniu wspomaganym technologiami mobilnymi została już osiągnięta?            239
4.8. Technologie troski – jak rodzice angażują się we współpracę z modernizującą się szkołą?         253
4.9. Technologiczne praktyki nieformalnego uczenia się dzieci i młodzieży          273

Zakończenie                  303
Literatura                    307
Spis schematów, tabel i wykresów           317

322 strony, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022