|
TABLETY I SMARTFONY W SZKOLE UCZENIE SIĘ WSPOMAGANE TECHNOLOGIAMI MOBILNYMI
KOPCIEWICZ L. BOUGSIAA H. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 39.69 Twoja cena 37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tablety i smartfony w szkole
Uczenie się wspomagane
technologiami mobilnymi
Przedmiotem badań,
których wyniki są omawiane w książce, jest uczenie się
wspomagane technologiami mobilnymi.
Badania empiryczne stanowiące podstawę tej pracy były prowadzone w
ciągu trzech lat w pomorskich szkołach podstawowych, w
których wdrożono technologie mobilne – tablety i
smartfony w dwóch modelach integracji technologii: OPD
– kiedy technologie mobilne stanowią własność szkoły, a każdy
uczeń i uczennica ma dostęp do jednakowych narzędzi cyfrowych oraz
BYOD/T – kiedy nauczycielki i nauczyciele wykorzystują
zróżnicowane technologie mobilne posiadane przez
uczniów i uczennice podczas pracy dydaktycznej.
Książka skomponowana jest z trzech zasadniczych części. Pierwsza część
prezentuje teoretyczne podstawy projektu badawczego – nowy
kontekst materialny, który staje się podstawą wyłaniania
nowych praktyk nauczania i uczenia się, w których
funkcjonują nowe narzędzia cyfrowe oraz ideologie – systemy
przekonań, które ujawniają się w procesach szkolnej
integracji współczesnych technologii, a które
wstępnie projektują obraz zmiany zachodzących w uczeniu się.
Część druga jest omówieniem metodologicznych podstaw
projektu badawczego – szczegółowej konstrukcji
badań empirycznych związanych z poszczególnymi obszarami
problemowymi.
Część trzecia stanowi z kolei empiryczne rozwinięcie
obszarów problemowych zakreślonych w części teoretycznej.
Prezentowane są w niej wyniki badań poświęcone kolejno: wyłanianiu się
nowych praktyk nauczania i uczenia się oscylujących wokół
biegunów transmisji wiedzy i progresywnych praktyk
nauczania. Wyniki tej części badań uzupełnia kwestia
schematów technologicznych, która ilustruje
procesy integracji technologii mobilnych jako narzędzi uczenia się. W
dalszej części przedstawione są wyniki badań poświęcone problemowi
efektów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi
– dostrzeganymi przez badanych i badane zmianami wywołanymi
pojawieniem się tabletów i smartfonów na
lekcjach. Następnie omówione zostaną wyniki badań
empirycznych, w których przedstawiona została perspektywa
rodziców jako obserwatorów procesów
uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – ich obawy,
wątpliwości i nadzieje związane z pojawieniem się narzędzi cyfrowych w
nauczaniu szkolnym. Problematyka równości płci w nauczaniu
wspomaganym technologiami mobilnymi jest kolejnym zagadnieniem,
które powijają się w empirycznych odniesieniach. Natomiast
ostatnim obszarem problemowym są wyłaniające się praktyki nieformalnego
uczenia się, które ukazują potencjały rozwojowe najmłodszego
pokolenia w perspektywie całożyciowego uczenia się.
Wstęp
9
Wprowadzenie. Kulturowe konsekwencje obecności technologii
informacyjno-komunikacyjnych a instytucjonalna interpretacja uczenia
się
11
Rozdział 1
Technologie
informacyjno-komunikacyjne w polu stanowisk ideologicznych
21
1.1. Technologiczny
determinizm
22
1.2. Społeczny
determinizm
22
1.3. Technologiczny
utopizm
23
1.4. Technologiczny
dystopianizm
24
1.5. Gospodarka oparta na wiedzy – jakie umiejętności liczą
się we współczesnym
kapitalizmie?
25
1.6. Rozwój w kulturze posthumanistycznego
kapitalizmu?
26
1.7. Technologie cyfrowe w polu ideologii
edukacyjnych
31
Rozdział 2
Teoretyczna
rama badań empirycznych. Pola problemowe
39
2.1. Nauczyciele i nauczycielki jako przewodnicy po kulturze
cyfrowej? 39
2.2. Rodzice jako projektanci uczenia się dzieci i młodzieży w kulturze
cyfrowej?
44
2.3. Stechnologizowane
dzieciństwo? 49
2.4. „Cyfrowe dzieci” – badania i dane
statystyczne na temat dziecięcej aktywności
online
51
2.5. Nowe
pokolenie
54
2.6. Pola
problemowe
61
Rozdział 3
Metodologiczna
rama projektu badawczego
79
3.1. Fenomenografia – identyfikowanie znaczenia praktyk
uczenia się
w szkolnej i domowej
codzienności
81
3.2. Fenomenografia w badaniu
codzienności 82
3.3. Obserwacja praktyk nauczania i uczenia
się
86
3.4. Zogniskowane wywiady
grupowe . 87
3.5. Badania
ankietowe
88
3.6. Konstrukcja badania
empirycznego
89
3.7. Próba
badawcza
94
3.8. Czas i warunki przeprowadzenia badań
empirycznych
95
3.9. Analiza materiału
empirycznego
96
3.10. Problem uogólnień wyników badań
jakościowych i status uzyskanych
wyników
98
Rozdział 4
Wyniki
badań empirycznych
99
4.1. Wyłanianie się nowych praktyk nauczania i uczenia się w klasach
szkolnych we wczesnej edukacji w modelu
OPD 107
4.2. Roboty we wczesnej edukacji – dobra zabawa czy edukacja
STEAM?
133
4.3. Wyłanianie się nowych praktyk nauczania i uczenia się w klasach IV
i VII szkoły podstawowej w modelach OPD i
BYOT/D
150
4.4. Schematy technologiczne. Teoria Pierre’a Rabardela w
badaniu wyłaniających się praktyk uczenia się w
szkole
187
4.5. Jakie edukacyjne efekty wnosi implementacja technologii mobilnych
w modelach OPD i BYOD/T?
193
4.6. Kształtowanie umiejętności XXI
wieku 210
4.7. „Przecież wszyscy mają tablety i smartfony”
– czy równość płci w nauczaniu wspomaganym
technologiami mobilnymi została już
osiągnięta?
239
4.8. Technologie troski – jak rodzice angażują się we
współpracę z modernizującą się
szkołą?
253
4.9. Technologiczne praktyki nieformalnego uczenia się dzieci i
młodzieży
273
Zakończenie
303
Literatura
307
Spis schematów, tabel i
wykresów
317
322
strony, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|