ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUWIDMA RZECZY I MIEJSCA NAWIEDZONE


MENDEL M. RED.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 51.00 Twoja cena  48,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Eduwidma

Rzeczy i miejsca nawiedzone


Książka zachęca do refleksji nad tematem obecności i nieobeności oraz powiązanymi z nim zagadnieniami: życia, nie-życia, ludzi, nie-ludzi, miejsc, nie-miejsc, rzeczy i przedmiotów. Dla autorów, zainspirowanych filozofią Jacques’a Derridy, kuszące okazało się rozpatrywanie tych kwestii z perspektywy edukacyjnej.  Z książki wyłania się obraz pedagogiki społecznej uwzględniającej edukacyjne wymiary różnorodnych postaci obecności, istot-nych dla podmiotowych formacji i reprezentacji tożsamości, procesów wychowania, uczenia się i nauczania. Tytułowe kategorie – eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone – zostały nakreślone  w poszczególnych rozdziałach tak, by przybliżyć różne odmiany  myśli społeczno-edukacyjnej, która nie ignoruje tego, co nie jest specyficznie ludzkie.

Teksty zebrane w tomie, poza uwspólniającym je zainteresowaniem edukacyjnością widm, nie mają jednak spójnej logiki orientującej odczytanie ich wszystkich en bloque jako wypowiedzi antropocentrycznych lub nieantropocentrycznych. Nie ma w nich napięcia,  które mogłoby kierować w jedną czy drugą stronę i uczynić autorów arbitrami w sprawach, z których nierozstrzygalności czynią oni atut o znaczeniu kluczowym dla edukacji. Lektura książki może prowadzić do wniosku, że myśl pedagogiczna zyskuje, gdy – utrzymując zainteresowanie człowiekiem – nie jest obojętna na widma, lecz  zauważa, że „widmują” nie tylko ludzie, a swój sens wiąże z wrażliwością na rzeczy i miejsca, także te nawiedzone.

SŁOWO OD REDAKTORKI

Eduwidmontologia – przyczynki           10
Maria Mendel

SCENA

Materialność widma. Esej z pedagogiki nieantropocentrycznej         32
Maksymilian Chutorański

ŻYCIE, NIE-ŻYCIE, OBECNOŚĆ I EDUKACJA

Śmierć, przedmioty i ich ślady: wyjście rzeczy z antropocienia         50
Andrzej Marzec
Życie i nie-życie jako postaci obecności. Ku pedagogice zorientowanej na „potrzebę łagodzenia faktu odejścia”                80
Agnieszka Skotnicka
Upcycling a edukacyjna wartość widma                126
Michalina B. Hładun

MIEJSCA NAWIEDZONE:

MIASTO PEDAGOGICZNE I JEGO WIDMONTOLOGIE

Miejskie widma. Wokół gdańskich profili tożsamościowych AD 2018      150
Maria Mendel
Widma wśród stoczniowych dźwigów               184
Dominik Krzymiński
Muzeum Emigracji w perspektywie widmontologicznej          218
Jarosław Rutkowski
Eduwidma: paradoksalna materialność miejsca pedagogicznego       249
Maria Mendel

EDUWIDMOWANIA ASPEKTY PSYCHOSPOŁECZNE

Krypty pracy/nie-pracy, widmowanie bezrobocia i inne uobecnienia społecznej zbędności. Perspektywa społeczno-edukacyjna     262
Mateusz Rutkowski
Widmontologiczne ujęcie kategorii wstydowiny a syndrom Dorosłych Dzieci Alkoholików              285
Martyna Pilas

EPIZOD (ZAMIAST EPILOGU)

Pedagogika społeczna „po człowieku”               302
Maria Mendel

SUPLEMENT

Eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone. Esej recenzyjny          314
Rafał Włodarczyk

Bibliografia           329

350 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022