|
EDUWIDMA RZECZY I MIEJSCA NAWIEDZONE
MENDEL M. RED. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 51.00 Twoja cena 48,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Eduwidma
Rzeczy i miejsca nawiedzone
Książka zachęca do
refleksji nad tematem obecności i nieobeności oraz powiązanymi z nim
zagadnieniami: życia, nie-życia, ludzi, nie-ludzi, miejsc, nie-miejsc,
rzeczy i przedmiotów. Dla autorów,
zainspirowanych filozofią Jacques’a Derridy, kuszące okazało
się rozpatrywanie tych kwestii z perspektywy edukacyjnej. Z
książki wyłania się obraz pedagogiki społecznej uwzględniającej
edukacyjne wymiary różnorodnych postaci obecności,
istot-nych dla podmiotowych formacji i reprezentacji tożsamości,
procesów wychowania, uczenia się i nauczania. Tytułowe
kategorie – eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone –
zostały nakreślone w poszczególnych rozdziałach
tak, by przybliżyć różne odmiany myśli
społeczno-edukacyjnej, która nie ignoruje tego, co nie jest
specyficznie ludzkie.
Teksty zebrane w tomie, poza uwspólniającym je
zainteresowaniem edukacyjnością widm, nie mają jednak
spójnej logiki orientującej odczytanie ich wszystkich en
bloque jako wypowiedzi antropocentrycznych lub nieantropocentrycznych.
Nie ma w nich napięcia, które mogłoby kierować w
jedną czy drugą stronę i uczynić autorów arbitrami w
sprawach, z których nierozstrzygalności czynią oni atut o
znaczeniu kluczowym dla edukacji. Lektura książki może prowadzić do
wniosku, że myśl pedagogiczna zyskuje, gdy – utrzymując
zainteresowanie człowiekiem – nie jest obojętna na widma,
lecz zauważa, że „widmują” nie tylko
ludzie, a swój sens wiąże z wrażliwością na rzeczy i
miejsca, także te nawiedzone.
SŁOWO
OD REDAKTORKI
Eduwidmontologia – przyczynki
10
Maria Mendel
SCENA
Materialność widma. Esej z pedagogiki
nieantropocentrycznej
32
Maksymilian Chutorański
ŻYCIE,
NIE-ŻYCIE, OBECNOŚĆ I EDUKACJA
Śmierć, przedmioty i ich ślady: wyjście rzeczy z
antropocienia
50
Andrzej Marzec
Życie i nie-życie jako postaci obecności. Ku pedagogice zorientowanej
na „potrzebę łagodzenia faktu
odejścia”
80
Agnieszka Skotnicka
Upcycling a edukacyjna wartość
widma
126
Michalina B. Hładun
MIEJSCA
NAWIEDZONE:
MIASTO
PEDAGOGICZNE I JEGO WIDMONTOLOGIE
Miejskie widma. Wokół gdańskich profili tożsamościowych AD
2018 150
Maria Mendel
Widma wśród stoczniowych
dźwigów
184
Dominik Krzymiński
Muzeum Emigracji w perspektywie
widmontologicznej
218
Jarosław Rutkowski
Eduwidma: paradoksalna materialność miejsca
pedagogicznego 249
Maria Mendel
EDUWIDMOWANIA
ASPEKTY PSYCHOSPOŁECZNE
Krypty pracy/nie-pracy, widmowanie bezrobocia i inne uobecnienia
społecznej zbędności. Perspektywa społeczno-edukacyjna
262
Mateusz Rutkowski
Widmontologiczne ujęcie kategorii wstydowiny a syndrom Dorosłych Dzieci
Alkoholików
285
Martyna Pilas
EPIZOD
(ZAMIAST EPILOGU)
Pedagogika społeczna „po
człowieku”
302
Maria Mendel
SUPLEMENT
Eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone. Esej
recenzyjny
314
Rafał Włodarczyk
Bibliografia 329
350
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|