|
CZYTANIE IKONY W KRĘGU LITERATURY TEATRU I FILMU
MIKICIUK E. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 79.35 Twoja cena 75,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Czytanie ikony
W
kręgu literatury, teatru i filmu
Książkę
Czytanie ikony. W kręgu literatury, teatru i filmu poświęcam malarstwu
ikonowemu i jego podwójnej lekturze. Sytuując ikonę
pośród innych sztuk i badając ich wzajemne relacje, z jednej
strony podejmuję próbę odczytania języka ikony, odkrywania
zawartej w niej prawdy, jej najgłębszego sensu religijnego, z drugiej
zaś poddaję interpretacji wybrane dzieła literackie, teatralne i
filmowe, których twórcy na różne
sposoby czytają ikonę, czynią ją ważnym tematem (motywem) utworu lub
też odwołują się do estetyki, a co za tym idzie – bardziej
lub mniej świadomie także do teologii malarstwa ikonowego.
W
pierwszym rozdziale książki, zatytułowanym Literackie odczytania i
почитания ikony, przedmiot mojej analizy stanowią utwory prozatorskie,
„wychylone” ku ikonie, wskazujące drogę ku ikonowej
rzeczywistości przemienionej albo nawet ją odsłaniające (powieści i
opowiadania Fiodora Dostojewskiego) czy też będące swoistymi
„ikonopisami” (powieść Mistrz niewidzialnej strony
Andrzeja Turczyńskiego). Kolejny rozdział, noszący tytuł Teatralna
percepcja ikony, w swej pierwszej części pomyślany został jako
refleksja na temat obecności ikony Chrystusa w teatrze. W tym
fragmencie książki odnoszę się do spektakli takich
twórców teatralnych, jak Jerzy Grotowski, Janusz
Opryński czy Romeo Castellucci. (…) W następnym podrozdziale
koncentruję się na spektaklu Żywot protopopa Awwakuma Ośrodka Praktyk
Teatralnych „Gardzienice”, inspirowanym malarstwem
ikonowym, by jednocześnie podjąć refleksję na temat rozłamu
(„raskołu”) „rosyjskiej duszy”,
jej – jak to ujmuje teatralna wizja Włodzimierza
Staniewskiego – schizmatyckiej antyświatowości i
antycielesności. W ostatnim rozdziale książki Twórcy filmowi
wobec sztuki ikony interpretacji poddane zostają dwa filmy: Andriej
Rublow Andrieja Tarkowskiego oraz Meteory Spirosa Stathoulopoulosa,
które w istotny sposób odnoszą się do sztuki
ikony i poddają święty obraz twórczej interpretacji, czyniąc
go kluczem do duchowego świata bohaterów.
Z
Wprowadzenia
Wprowadzenie
• 7
„Pisanie” i „czytanie” ikony
jako pozna(wa)nie Pierwowzoru • 7
Ikona w interpretacji twórców literatury, teatru
i filmu • 30
Rozdział 1. Literackie
odczytania i почитания ikony
• 35
„Zstąpienie do otchłani”. Fiodor Dostojewski jako
ikono p i s a r z • 35
Powieść-dysputa o malarstwie ikonowym oraz literacka ikona z żywotem.
Mistrz niewidzialnej strony Andrzeja Turczyńskiego • 83
Rozdział 2. Teatralna
percepcja ikony • 129
„Maska” Boga-Człowieka. Teatr wobec ikony Jezusa
Chrystusa • 129
„Ożywione” ikony i „dusza
rosyjska”. Gardzienicki Żywot protopopa Awwakuma •
171
Rozdział 3. Twórcy
filmowi wobec sztuki ikony •
211
„Pójdziemy do Trójcy!” Ikona
w Andrieju Rublowie Andrieja Tarkowskiego (od scenariusza do wizji
filmowej) • 211
Ikona i eros. Meteory Spirosa Stathoulopoulosa • 251
Zakończenie • 293
Bibliografia • 301
Spis ilustracji • 327
328
stron, A5, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|