ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE WYMIARY PROCESU RESOCJALIZACJI NIELETNICH


JEZIERSKA J. SIEMIONOW J.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 39.69 Twoja cena  37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich


Publikacja wpisuje się w aktualną obecnie w polskiej pedagogice problematykę efektywności oddziaływań wychowawczych. Praca resocjalizacyjna z młodzieżą niedostosowaną społecznie ukierunkowana jest na przygotowanie wychowanków na powrót do środowiska otwartego oraz funkcjonowanie w oparciu o obowiązujące normy społeczno-prawne. Cel ten nie może być osiągnięty bez stałych poszukiwań skutecznych rozwiązań, jak również wdrażaniu innowacji pedagogicznych. Autorki poza umocowaniem teoretycznym (opartym o różne nurty psychologiczne istotne z punktu widzenia resocjalizacji) zagadnienia resocjalizacji dzieci i młodzieży, wskazują przykładowe programy pracy, a przede wszystkim zachęcają czytelnika do tworzenia własnych autorskich programów ukierunkowanych na pomoc i wsparcie zarówno dziecka jak i jego rodziny.

Publikacja zawiera również opis Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, zasad jego tworzenia i znaczenia dla przebiegu całego procesu resocjalizacji. Ponadto, czytelnik zostanie zapoznany z różnymi modyfikacjami tych programów w zależności od potrzeb i posiadanych przez dziecko jaki jego rodzinę zasobów. Interesujące jest również to jak tworzenie indywidualnych oraz grupowych programów pracy z wychowankami łączy się z zagadnieniem efektywności procesu resocjalizacji, pozwala projektować poszczególne jego etapy, wskazywać skuteczne działania i na bieżąco je modyfikować.

Wstęp

1. Wybrane teoretyczne podstawy planowania i projektowania pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi
1.1. Psychoanaliza
1.1.1. Klasyczna psychoanaliza Zygmunta Freuda
1.1.1.1. Struktura osobowości w ujęciu Zygmunta Freuda, próba wyjaśnienia przestępczego zachowania nieletnich
1.1.1.2. Stadia rozwoju psychoseksualnego w ujęciu Zygmunta Freuda, czyli przejście od id w stronę superego, a możliwość powstania zachowań
przestępczych
1.1.2. Znaczenie roli ego w strukturze osobowości
1.1.2.1. Ego przestępcze w świetle koncepcji Anny Freud
1.1.2.2. Mechanizmy obronne ego
1.1.3. Współczesna psychoanaliza, czyli teoria relacji z obiektem
1.1.3.1. Wpływ superego na styl przystosowania się
1.1.4. Koncepcja przywiązania Johna Bowlby‘ego
1.1.5. Wykorzystanie terapii psychoanalitycznej na potrzeby procesu resocjalizacji
1.2. Podejście poznawczo-behawioralne
1.2.1. Podejście behawioralne
1.2.1.1. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne
1.2.1.2. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury
1.2.1.3. Koncepcje pogranicza, poznawcze regulatory zachowań społecznych, teoria zlokalizowania kontroli Juliana Rottera oraz teoria wyuczonej bezradności Martina Seligmana
1.2.1.4. Wykorzystanie terapii behawioralnej w procesie resocjalizacji
1.2.2. Podejście poznawcze
1.2.2.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej
1.2.2.2. Nieracjonalne przekonania - zniekształcenia
poznawcze i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka
1.2.2.3. Rozwój moralny w ujęciu teorii poznawczych
1.2.2.4. Wykorzystanie terapii poznawczo-behawioralnej w procesie resocjalizacji
1.3. Możliwość wykorzystania innych koncepcji terapeutycznych w pracy z nieletnimi
1.4. Podsumowanie możliwości wykorzystywania koncepcji psychologicznych w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych

2 . Wybrane metody, techniki i narzędzia psychologiczne wykorzystywane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, czyli podstawowy warsztat pracy
2.1. Diagnoza
2.2. Podstawowy warsztat pracy
2.3. Relacja terapeutyczna i opór w procesie pomagania
2.4. Miękkie umiejętności terapeutyczne
2.4.1. Obserwacja
2.4.2. Efektywne słuchanie i umiejętne zadawanie pytań
2.5.Umiejętne wykorzystanie własnych zasobów
2.6. Oddziaływania grupowe i psychoterapia grupowa
2.7. Podsumowanie

3. Proces resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym
3.1. Proces resocjalizacji nieletnich jako kontinuum działań
3.2. Proces resocjalizacji jako szczególny rodzaj relacji między wychowankiem a wychowawcą
3.3. Aktywizacja zasobów osobistych i społecznych wychowanków w procesie resocjalizacji

4.Diagnoza pozytywna w resocjalizacji - nowe rozwiązania

5. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny w procesie resocjalizacji nieletnich: konstrukcja, zawartość, znaczenie
5.1. Przykłady i propozycje zapisów Indywidualnego Planu Edukacyjno-Terapeutycznego
5.1.1. IPET nr 1
5.1.2. IPET nr 2
5.1.3. IPET nr 3
5.1.4. IPET nr 4
5.2. Ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej
5.2.1. Analiza efektów a ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej
Zakończenie

Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów

178 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022