|
TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE WYMIARY PROCESU RESOCJALIZACJI NIELETNICH
JEZIERSKA J. SIEMIONOW J. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 39.69 Twoja cena 37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Teoretyczne i praktyczne
wymiary procesu resocjalizacji nieletnich
Publikacja
wpisuje się w aktualną obecnie w polskiej pedagogice problematykę
efektywności oddziaływań wychowawczych. Praca resocjalizacyjna z
młodzieżą niedostosowaną społecznie ukierunkowana jest na przygotowanie
wychowanków na powrót do środowiska otwartego
oraz funkcjonowanie w oparciu o obowiązujące normy społeczno-prawne.
Cel ten nie może być osiągnięty bez stałych poszukiwań skutecznych
rozwiązań, jak również wdrażaniu innowacji pedagogicznych.
Autorki poza umocowaniem teoretycznym (opartym o różne nurty
psychologiczne istotne z punktu widzenia resocjalizacji) zagadnienia
resocjalizacji dzieci i młodzieży, wskazują przykładowe programy pracy,
a przede wszystkim zachęcają czytelnika do tworzenia własnych
autorskich programów ukierunkowanych na pomoc i wsparcie
zarówno dziecka jak i jego rodziny.
Publikacja zawiera również opis Indywidualnego Programu
Edukacyjno-Terapeutycznego, zasad jego tworzenia i znaczenia dla
przebiegu całego procesu resocjalizacji. Ponadto, czytelnik zostanie
zapoznany z różnymi modyfikacjami tych programów
w zależności od potrzeb i posiadanych przez dziecko jaki jego rodzinę
zasobów. Interesujące jest również to jak
tworzenie indywidualnych oraz grupowych programów pracy z
wychowankami łączy się z zagadnieniem efektywności procesu
resocjalizacji, pozwala projektować poszczególne jego etapy,
wskazywać skuteczne działania i na bieżąco je modyfikować.
Wstęp
1. Wybrane
teoretyczne podstawy planowania i projektowania pracy resocjalizacyjnej
z nieletnimi
1.1. Psychoanaliza
1.1.1. Klasyczna psychoanaliza Zygmunta Freuda
1.1.1.1. Struktura osobowości w ujęciu Zygmunta Freuda,
próba wyjaśnienia przestępczego zachowania nieletnich
1.1.1.2. Stadia rozwoju psychoseksualnego w ujęciu Zygmunta Freuda,
czyli przejście od id w stronę superego, a możliwość powstania zachowań
przestępczych
1.1.2. Znaczenie roli ego w strukturze osobowości
1.1.2.1. Ego przestępcze w świetle koncepcji Anny Freud
1.1.2.2. Mechanizmy obronne ego
1.1.3. Współczesna psychoanaliza, czyli teoria relacji z
obiektem
1.1.3.1. Wpływ superego na styl przystosowania się
1.1.4. Koncepcja przywiązania Johna Bowlby‘ego
1.1.5. Wykorzystanie terapii psychoanalitycznej na potrzeby procesu
resocjalizacji
1.2. Podejście poznawczo-behawioralne
1.2.1. Podejście behawioralne
1.2.1.1. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne
1.2.1.2. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury
1.2.1.3. Koncepcje pogranicza, poznawcze regulatory zachowań
społecznych, teoria zlokalizowania kontroli Juliana Rottera oraz teoria
wyuczonej bezradności Martina Seligmana
1.2.1.4. Wykorzystanie terapii behawioralnej w procesie resocjalizacji
1.2.2. Podejście poznawcze
1.2.2.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej
1.2.2.2. Nieracjonalne przekonania - zniekształcenia
poznawcze i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka
1.2.2.3. Rozwój moralny w ujęciu teorii poznawczych
1.2.2.4. Wykorzystanie terapii poznawczo-behawioralnej w procesie
resocjalizacji
1.3. Możliwość wykorzystania innych koncepcji terapeutycznych w pracy z
nieletnimi
1.4. Podsumowanie możliwości wykorzystywania koncepcji psychologicznych
w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych
2 . Wybrane
metody, techniki i narzędzia psychologiczne wykorzystywane w pracy
resocjalizacyjnej z nieletnimi, czyli podstawowy warsztat pracy
2.1. Diagnoza
2.2. Podstawowy warsztat pracy
2.3. Relacja terapeutyczna i opór w procesie pomagania
2.4. Miękkie umiejętności terapeutyczne
2.4.1. Obserwacja
2.4.2. Efektywne słuchanie i umiejętne zadawanie pytań
2.5.Umiejętne wykorzystanie własnych zasobów
2.6. Oddziaływania grupowe i psychoterapia grupowa
2.7. Podsumowanie
3. Proces
resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym
3.1. Proces resocjalizacji nieletnich jako kontinuum działań
3.2. Proces resocjalizacji jako szczególny rodzaj relacji
między wychowankiem a wychowawcą
3.3. Aktywizacja zasobów osobistych i społecznych
wychowanków w procesie resocjalizacji
4.Diagnoza
pozytywna w resocjalizacji - nowe rozwiązania
5. Indywidualny
Program Edukacyjno-Terapeutyczny w procesie resocjalizacji nieletnich:
konstrukcja, zawartość, znaczenie
5.1. Przykłady i propozycje zapisów Indywidualnego Planu
Edukacyjno-Terapeutycznego
5.1.1. IPET nr 1
5.1.2. IPET nr 2
5.1.3. IPET nr 3
5.1.4. IPET nr 4
5.2. Ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej
5.2.1. Analiza efektów a ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów
178
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|