|
CHARAKTERYSTYKA GENOLOGICZNA TELEWIZYJNEGO MAGAZYNU SPORTOWEGO NA ŻYWO W PERSPEKTYWIE KOMUNIKATYWISTYCZNEJ
SIEKIERA R. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 59.29 Twoja cena 56,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Charakterystyka genologiczna
telewizyjnego magazynu sportowego „na żywo” w
perspektywie komunikatywistycznej
Autor
podejmuje zadanie przyjrzenia się wypowiedziom medialnym
reprezentującym gatunek, który można określić jako
telewizyjny magazyn sportowy „na żywo”. Przyjętą tu
perspektywą, niestosowaną dotąd w genologii, jest gramatyka
komunikacyjna, rozwijana przez Aleksego Awdiejewa i Grażynę Habrajską,
nawiązująca m.in. do prac takich autorów, jak Michael
Alexander Kirkwood Halliday, John Austin, John Searle oraz, w mniejszym
zakresie, Dan Sperber i Deirdre Wilson. Istotą zastosowanego podejścia
jest przekonanie, że każdy tekst potencjalnie może być potraktowany
zarówno jako ciąg mikroaktów mowy, jak i
całościowy komunikat, będący makroaktem realizującym określony wzorzec
gatunkowy. Gatunek zaś jest w tym ujęciu rozumiany jako
uogólniony, standardowy scenariusz, według
którego poszczególne teksty są komponowane przez
nadawców oraz interpretowane przez odbiorców.
Ze
Wstępu
Wstęp
7
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE 13
Rozdział 1. Gatunek
– przegląd stanowisk teoretycznych 15
1.1. Kognitywizm w genologii 23
1.2. O nieoznaczoności gatunkowej tekstów 33
1.3. Podejścia pragmatyczne w genologii 35
1.4. Akt mowy a gatunek 40
1.5. Komunikatywizm w genologii 42
Rozdział 2. Gatunek
jako standardowy scenariusz 53
2.1. Scenariusz gatunkowy jako obiekt badawczy 58
2.2. Scenariusz genologiczny telewizyjnego magazynu sportowego
„na żywo” 64
2.2.1. Sekwencja scen w telewizyjnym magazynie sportowym „na
żywo” 64
2.2.2. Kolejność elementów strukturalnych 77
2.2.3. Uczestnicy telewizyjnego magazynu sportowego „na
żywo” 102
2.2.4. Warunki uruchamiające skrypt 105
2.2.5. Rezultat scenariusza 109
CZĘŚĆ II. POZIOMY KOMUNIKACYJNE
GATUNKU 111
Rozdział 3. Poziom
ideacyjny scenariusza genologicznego 113
3.1. Operatory ideacyjne 119
3.1.1. Tytuły 120
3.1.2. Tytuły materiałów dodatkowych 121
3.1.3. Zmiana tematu 123
3.1.4. Zajawki zawartości wydania 126
3.1.5. Prezentacja uczestników 127
3.1.6. Aktualizacja czasowa scenariusza 129
3.1.7. Operatory sensu indeksalnego 130
3.2. Struktura sensu ideacyjnego w scenariuszu genologicznym 133
3.3. Kompresja i kondensacja sensu ideacyjnego 141
3.3.1. Kompresja i kondensacja na poziomie scenariusza genologicznego
144
Rozdział 4. Poziom
interakcyjny scenariusza genologicznego
149
4.1. Typy kontaktów językowych w gramatyce komunikacyjnej a
scenariusz genologiczny 151
4.1.1. Typy kontaktów językowych między uczestnikami
programu 153
4.1.2. Typy kontaktów językowych między uczestnikami
programu a widzami 166
4.2. Układ interakcyjny telewizyjnego magazynu sportowego „na
żywo” 169
4.2.1. Diada interakcyjna 170
4.3. Operatory interakcyjne 175
4.3.1. Operatory interakcyjne w telewizyjnych magazynach sportowych
„na żywo” 178
4.4. Strategie interakcyjne w telewizyjnym magazynie sportowym
„na żywo” 190
4.4.1. Strategie informacyjno-weryfikacyjne 193
4.4.2. Strategie aksjologiczno-emotywne 196
4.4.3. Strategie behawioralne 198
Rozdział 5. Poziom
organizacji dyskursu w scenariuszu genologicznym
203
5.1. Operatory organizacji przekazu informacyjnego w telewizyjnym
magazynie sportowym „na żywo” 203
5.1.1. Operatory dyskursu 204
5.1.2. Operatory metatekstowe 209
5.1.3. Operatory organizacji treści 213
5.2. Stylistyczny aspekt poziomu organizacji dyskursu 217
W ramach podsumowania 221
Literatura 233
246
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|