|

WSPARCIE UDZIELANE PRZEDSIĘBIORCOM W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ COVID–19 ROZLICZENIA I KONTROLA
MILITZ M. RED. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 189.00 Twoja cena 179,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wsparcie udzielane
przedsiębiorcom w związku z pandemią COVID–19
Rozliczenia
i kontrola
Pandemia
i zamknięcie polskiej gospodarki sprawiło, że wielu
przedsiębiorców z dnia na dzień straciło źródło
przychodów, co w dalszej perspektywie wiąże się z ryzykiem
zawieszenia lub likwidacji działalności, a także zwolnieniami
pracowników. Czasowym rozwiązaniem dla
przedsiębiorców, mającym przeciwdziałać negatywnym
konsekwencjom lockdownu było udzielenie im wsparcia w ramach tzw. tarcz
antykryzysowych czy tarcz finansowych Polskiego Funduszu Rozwoju.
W
książce dokładnej analizie poddano poszczególne prawne
regulacje dotyczące:
•
statusu przedsiębiorstwa,
•
założeń programowych tarczy finansowej adresowanej do małych i średnich
firm,
•
preferencji podatkowych udzielanych w związku z pandemią,
•
przesłanek i warunków, które przedsiębiorca musi
spełnić, by uzyskać dofinansowanie przyznawane przez
starostów oraz dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych,
•
znaczenia tarczy finansowej PFR 2.0.
Beneficjenci oferowanych form pomocy muszą być przygotowani na to, że
wcześniej czy później mogą zostać objęci kontrolą
realizowaną przez podmioty finansujące czy też organy państwowe.
Niniejszy poradnik będzie
przydatnym narzędziem w toku prowadzonej kontroli.
Szczegółowo wskazano w nim, jak przygotować się do kontroli,
m.in.:
•
jakie dokumenty przedsiębiorca winien posiadać,
•
jak długo je przechowywać,
•
jakimi dowodami może się posłużyć w trakcie kontroli, by potwierdzić
poprawność skorzystania z różnych form wsparcia.
Publikacja przeznaczona jest dla doradców podatkowych,
adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje
również sędziów sądów
administracyjnych, pracowników organów
administracji skarbowej, a także służby prawne oraz księgowe
przedsiębiorców korzystających z pomocy państwa.
Wykaz
skrótów | str. 11
Przedmowa | str. 15
Wstęp | str. 17
Grzegorz Karwatowicz
Określenie
statusu przedsiębiorstwa |
str. 19
1. Wstęp | str. 19
2. Przepisy właściwe dla ustalenia statusu przedsiębiorstwa | str. 20
3. Wykładnia przepisów | str. 21
4. Limity i pułapy właściwe dla określenia statusu przedsiębiorstwa |
str. 23
5. Dane stanowiące podstawę kwalifikacji | str. 25
6. Przedsiębiorstwa samodzielne | str. 29
7. Przedsiębiorstwa partnerskie | str. 30
8. Przedsiębiorstwa powiązane | str. 32
9. Ustalenie właściwych dla przedsiębiorstwa danych | str. 34
Angelika Dahms, Piotr Świstak
Założenia
programu „Tarcza finansowa polskiego funduszu rozwoju dla
małych i średnich firm”
| str. 35
1. Normatywne podstawy obowiązywania programu | str. 35
2. Warunki udziału w programie | str. 39
2.1. Status beneficjenta | str. 39
2.2. Pozostałe warunki udziału w programie | str. 44
3. Subwencja PFR jako pomoc publiczna (zasady szczególne i
odstępstwa) | str. 49
3.1. Podstawowe prawne uwarunkowania pomocy publicznej | str. 49
3.1.1. Generalny zakaz pomocy publicznej | str. 49
3.1.2. Dozwolona pomoc publiczna | str. 50
3.2. Limit pomocy publicznej wynikający z Tymczasowych ram | str. 52
3.3. COVID-19 a pomoc publiczna | str. 52
3.4. Informacje o udzielonej pomocy w systemach SHRIMP/SUDOP | str. 57
4. Wydatkowanie, koszty kwalifikowane | str. 58
5. Warunki zwrotu subwencji wynikające z programu PFR (dla
poszczególnych kategorii MŚP) | str. 63
5.1. Mikroprzedsiębiorca | str. 63
5.2. Mały i średni przedsiębiorca | str. 66
5.3. Spłata nieumorzonej części subwencji | str. 68
5.4. Opóźnienie w spłacie | str. 68
5.5. Wcześniejsza spłata subwencji finansowej | str. 68
5.6. Egzekucja z subwencji, zajęcie na podstawie sądowego lub
administracyjnego tytułu wykonawczego | str. 69
5.7. Dodatkowe obowiązki beneficjenta | str. 69
6. Skutki podatkowe uzyskania i umorzenia subwencji | str. 73
6.1. Skutki w podatku dochodowym | str. 73
6.2. Skutki w VAT | str. 78
6.3. Skutki w PCC | str. 81
7. Kontrola wykorzystania środków z programu | str. 83
7.1. Podstawy prawne kontroli | str. 83
7.2. Sprawozdawczość | str. 84
7.3. Sposób kontroli | str. 86
7.4. Skutki naruszenia warunków programu | str. 90
7.4.1. Uzyskanie subwencji niezgodnie z warunkami programu | str. 90
7.4.2. Niedopełnienie formalności po uzyskaniu subwencji | str. 91
7.4.3. Inne przypadki niewykonania lub nienależytego wykonania umowy
subwencji | str. 92
7.4.4. Odsetki w przypadku opóźnień w spłacie subwencji |
str. 94
7.4.5. Odsetki w przypadku podjęcia przez PFR decyzji o zwrocie
subwencji | str. 94
7.4.6. Odpowiedzialność karna | str. 96
7.4.7. Sankcje ze specustawy o COVID-19 | str. 98
Sylwia Lubelczyk, Marta Surmacz
Preferencje
podatkowe udzielane w związku z epidemią COVID-19
| str. 100
1. Szczególne warunki potrzebne do uzyskania
niektórych preferencyjnych rozwiązań podatkowych i sposoby
udokumentowania ich spełnienia w celu zminimalizowania ryzyka
podatkowego | str. 100
1.1. Poniesienie negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu
COVID-19 jako warunek skorzystania z niektórych
preferencyjnych rozwiązań podatkowych | str. 100
1.1.1. Przesłanka finansowa: przejawy poniesienia negatywnych
konsekwencji ekonomicznych | str. 101
1.1.2. Przesłanka przyczynowo-skutkowa: związek pomiędzy poniesieniem
negatywnych konsekwencji ekonomicznych a COVID-19 | str. 119
1.2. Spadek o co najmniej 50% uzyskanych w 2020 r.
przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w
porównaniu do przychodów uzyskanych z tego tytułu
w 2019 r. – jako warunek skorzystania z niektórych
specjalnych preferencji podatkowych przewidzianych w związku z COVID-19
| str. 122
2. Wybrane preferencje podatkowe wprowadzone w związku z COVID-19 i
kwestie praktyczne wynikające z ich stosowania | str. 126
2.1. Prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych
nabytych w celu produkcji towarów związanych z
przeciwdziałaniem COVID-19 | str. 126
2.2. Preferencje podatkowe związane z COVID-19 w zakresie ulgi na złe
długi | str. 129
2.3. Rozwiązania w zakresie najmu związane z COVID-19 i ich skutki dla
rozliczeń na gruncie podatkowym | str. 135
2.3.1. Skutki podatkowe związane z wygaśnięciem i reaktywowaniem
zobowiązań z umów najmu w centrach handlowych w okresie
obowiązywania zakazu prowadzenia w nich działalności | str. 135
2.3.2. Skutki podatkowe obniżenia (zwolnienia) najemcy czynszu w
związku z COVID-19 w zakresie przychodu najemcy z tytułu nieodpłatnych
(częściowo odpłatnych) świadczeń | str. 140
2.4. Preferencje podatkowe w związku z COVID-19 w zakresie podatku od
przychodów z budynków (tzw. podatku minimalnego)
| str. 143
2.5. Wsteczne odliczenie straty podatkowej poniesionej w 2020 r. w
rozliczeniu za 2019 r. | str. 145
2.5.1. Uwagi wstępne | str. 145
2.5.2. Zmiany wprowadzone w związku z COVID-19 | str. 145
2.5.3. Wsteczne odliczenie straty w podatku dochodowym od
osób fizycznych | str. 149
2.5.4. Wsteczne odliczenie straty w podatku dochodowym od
osób prawnych | str. 151
2.6. Przekazanie darowizn na cele związane ze zwalczaniem COVID-19 a
odliczenie w podatkach dochodowych | str. 152
2.6.1. Warunki skorzystania z prawa do odliczenia | str. 152
2.6.2. Przesłanka podmiotowa | str. 153
2.6.3. Przesłanka przedmiotowa | str. 154
2.6.4. Mechanizm i wysokość odliczenia | str. 155
2.6.5. Przekazanie darowizny za pośrednictwem innego podmiotu | str. 157
2.6.6. Dokumentowanie wartości przekazanej darowizny | str. 159
2.7. Stawka 0% VAT dla darowizn przekazanych na cele związane ze
zwalczaniem COVID-19 | str. 161
2.7.1. Uwagi wstępne | str. 161
2.7.2. Warunki odliczenia | str. 161
2.7.3. Pisemna umowa | str. 164
3. Preferencje w podatku od nieruchomości i ulgi podatkowe z Ordynacji
podatkowej udzielone w związku z COVID-19 jako pomoc publiczna | str.
167
3.1. Uwagi wprowadzające | str. 167
3.2. Specjalne COVID-owe preferencje w podatku od nieruchomości | str.
170
3.3. Ulgi w spłacie należności podatkowych, o których mowa w
art. 67a § 1 pkt 1 i 2 o.p., udzielone w związku z COVID-19 |
str. 171
4. Okres przechowywania dokumentacji | str. 177
Marta Surmacz
Przyznawane
przez starostów dofinansowanie realizowane przez powiatowe
urzędy pracy | str. 179
1. Wprowadzenie | str. 179
2. Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń
pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia
społeczne dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich
przedsiębiorców | str. 180
2.1. Warunki otrzymania dofinansowania | str. 180
2.2. Wysokość dofinansowania | str. 181
2.3. Wniosek o dofinansowanie | str. 182
2.4. Obowiązki przedsiębiorcy | str. 183
2.5. Zwrot środków i kontrola wykorzystania otrzymanego
dofinansowania | str. 184
3. Dofinansowanie części kosztów działalności gospodarczej
przedsiębiorców będących osobami fizycznymi
niezatrudniających pracowników | str. 187
3.1. Warunki uzyskania dofinansowania | str. 187
3.2. Wysokość dofinansowania | str. 188
3.3. Wniosek o dofinansowanie | str. 189
3.4. Obowiązki przedsiębiorcy | str. 189
3.5. Kontrola wykorzystania otrzymanego dofinansowania | str. 190
4. Pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców | str.
192
4.1. Warunki otrzymania dofinansowania | str. 192
4.2. Wysokość pożyczki i warunki jej umorzenia | str. 193
4.3. Przychody i koszty podatkowe z tytułu otrzymanej pożyczki | str.
194
4.4. Przeznaczenie pożyczki i kontrola jej wykorzystania | str. 194
5. Jednorazowa dotacja z Funduszu Pracy dla mikro- i małych
przedsiębiorców | str. 197
5.1. Warunki otrzymania dofinansowania | str. 197
5.2. Wniosek o udzielenie dotacji | str. 198
5.3. Wysokość dotacji i przypadki jej zwrotu | str. 199
5.4. Przeznaczenie dotacji i kontrola jej wykorzystania | str. 199
Ines Borkowska
Dofinansowanie
z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych realizowane przez
wojewódzkie urzędy pracy
| str. 202
1. Wprowadzenie | str. 202
2. Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP
na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych
przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy (art. 15g
u.COVID-19) | str. 203
2.1. Podmioty uprawione do złożenia wniosku o przyznanie świadczeń z
FGŚP | str. 203
2.2. Osoby, na które może zostać przyznane dofinansowanie |
str. 207
2.3. Przestój ekonomiczny | str. 208
2.4. Obniżenie wymiaru czasu pracy | str. 211
2.5. Porozumienie o przestoju ekonomicznym lub obniżeniu czasu pracy |
str. 214
2.6. Spadek obrotów gospodarczych jako warunek
dofinansowania | str. 218
2.7. Pozostałe przesłanki uzyskania dofinansowania | str. 219
2.8. Wniosek o dofinansowanie | str. 221
2.9. Okres dofinansowania | str. 231
2.10. Zasady rozliczenia otrzymanych środków po upływie
okresu dofinansowania | str. 233
2.11. Zwrot środków pobranych z FGŚP za pośrednictwem WUP |
str. 237
2.12. Wykaz pracowników, którym przekazano pomoc
otrzymaną z FGŚPza każdy miesiąc, w którym zostało przyznane
dofinansowanie | str. 237
2.13. Rozliczenie z WUP | str. 240
2.14. Charakter dofinansowania z art. 15g u.COVID-19 | str. 245
3. Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy pracowników
nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym ani obniżonym wymiarem
czasu pracy – art. 15gg u.COVID-19 | str. 246
3.1. Odesłanie do art. 15g u.COVID-19 | str. 246
3.2. Warunki uzyskania dofinansowania | str. 246
3.3. Wysokość dofinansowania | str. 246
3.4. Procedura postępowania w sprawie przyznania dofinansowania | str.
247
3.5. Okres trwania dofinansowania | str. 248
3.6. Rozliczenie z WUP | str. 249
Angelika Dahms, Piotr Świstak
Tarcza
finansowa 2.0 | str. 253
1. Uwagi wprowadzające | str. 253
2. Warunki programu | str. 254
2.1. Rodzaj prowadzonej działalności | str. 254
2.2. Warunki dotyczące stanu zatrudnienia | str. 256
2.3. Warunki dotyczące sytuacji finansowej | str. 256
3. Szczegółowe warunki dla mikroprzedsiębiorców |
str. 257
4. Szczegółowe warunki dla MŚP | str. 258
5. Warunki umorzenia subwencji | str. 260
5.1. Mikroprzedsiębiorcy | str. 260
5.2. Mali i średni przedsiębiorcy | str. 260
Bibliografia | str. 261
Autorzy | str. 263
264
strony, Format: 17.0x25.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|