E-sport
Prawne
aspekty
Sport
elektroniczny staje się ogromną branżą, której znaczenie
zaczyna być dostrzegane nie tylko przez producentów gier,
ale także przez rządy państw oraz organizacje międzynarodowe.
W publikacji
omówiono najważniejsze kwestie związane z e-sportem, a także
regulacje prawne, które mogą znaleźć zastosowanie przy
rozwiązaniu praktycznych problemów związanych z tą dziedziną.
Autorzy szczegółowo zaprezentowali m.in. następujące
zagadnienia:
- dobra osobiste
e-sportowców,
- prawnoautorską ochronę
transmisji wydarzeń e-sportowych,
- sponsoring w e-sporcie,
- e-doping,
- hazard w sporcie
elektronicznym.
W opracowaniu omówiono również rozwiązania prawne
przyjęte w tej dziedzinie m.in. w Korei Południowej, Francji i Stanach
Zjednoczonych.
Publikacja jest przeznaczona dla menedżerów profesjonalnych
drużyn, zawodników i osób, które chcą
działać w obszarze e-sportu, a także dla prawników
zainteresowanych tą problematyką.
Wstęp
11
Rozdział I
Czy
e-sport jest sportem? (Marta
Ludyga)
15
1.
Wprowadzenie
. 15
2. Gry
komputerowe
22
3. E-sport jako element
edukacji
. 26
4.
E-sportowcy
. 29
5. E-sport na tle obowiązującego
prawa
. 32
6. Organizacje i działania
międzynarodowe
. 35
7. Przyszłość
e-sportu
. 38
8.
Zakończenie
. 41
Rozdział II
Organizacja
e-sportowa (Mikołaj
Brzozowski)
. 42
1.
Wprowadzenie
. 42
2. Pojęcie organizacji
e-sportowej
43
3. Charakter prawny organizacji
e-sportowej
46
4. Organizacja e-sportowa w
praktyce
51
5. Ligi
e-sportowe
56
6.
Zakończenie
. 60
Rozdział III
Dobra
osobiste e-sportowców
(Dominik Gabor) . 62
1.
Wstęp
62
2. Dobra osobiste w kodeksie
cywilnym
. 66
3. Prawo do
pseudonimu
68
4. Wizerunek i prawo do
wizerunku
79
5. Right of
publicity
. 91
6. Wyspa
Guernsey
. 93
7. Ochrona dóbr
osobistych
94
8. Sprawy
sądowe
98
9.
Zakończenie
. 105
Rozdział IV
Prawnoautorska
ochrona transmisji wydarzeń e-sportowych oraz nagrań typu Let`s Play
(Paweł
Jędrysiak)
. 107
1.
Wstęp
107
2. Wydarzenie
sportowe
. 108
3. Transmisja wydarzenia
sportowego
111
3.1. Ochrona transmisji wydarzenia sportowego jako
utworu
112
3.2. Ochrona transmisji wydarzenia sportowego jako
nadania
. 113
3.3. Ochrona transmisji wydarzenia sportowego jako
wideogramu
. 115
4. Widowisko
e-sportowe
. 117
4.1.
Wstęp
. 117
4.2. Elementy gry komputerowej chronione prawem 117
4.3. Prawny status gry
komputerowej
. 120
4.4. Prawnoautorska ochrona widowisk e-sportowych . 124
5. Transmisja widowiska
e-sportowego
126
5.1. Ochrona transmisji widowiska e-sportowego jako
utworu
126
5.2. Ochrona transmisji widowiska e-sportowego jako
nadania
. 128
5.3. Ochrona transmisji widowiska e-sportowego jako
wideogramu
. 129
6. Umowy licencyjne dotyczące transmisji widowisk
e-sportowych
130
7. Prawnoautorska ochrona nagrań typu Let`s
play . 132
7.1. Czym jest Let`s
Play?
133
7.2. Prawnoautorski status nagrań typu Let`s
Play 133
7.3. Prawnoautorska ochrona nagrań typu Let`s Play a prawo
cytatu
. 134
8.
Podsumowanie
135
Rozdział V
Umowa
sponsoringu w e-sporcie
(Jakub Sobczyk) 137
1.
Wprowadzenie
. 137
2. Charakterystyka umowy
sponsoringu
139
3. Strony umowy
sponsoringu
. 145
4. Przedmiot umowy
sponsoringu
151
5. Treść umowy
sponsoringu
161
6.
Podsumowanie
167
Rozdział VI
Analiza
regulaminów turniejów e-sportowych
(Sandra
Słowik)
170
1.
Wprowadzenie
. 170
2. Turnieje e-sportowe offline oraz
online
. 173
3. Charakter prawny regulaminów turniejów
e-sportowych 174
4. Regulaminy turniejów e-sportowych jako wzorce umowne
–
uwagi
. 177
4.1. Podmioty uprawnione do posługiwania się regulaminem turnieju
e-sportowego jako wzorcem
umownym
. 177
4.2. Przesłanki związania uczestnika regulaminem turnieju
e-sportowego
179
4.3. Wymagania co do treści regulaminu turnieju
e-sportowego
183
5. Wybrane zagadnienia, które powinny zostać uregulowane w
postanowieniach regulaminów turniejów
e-sportowych
. 184
5.1.
Organizator
185
5.2. Ograniczenia
wiekowe
186
5.3. Uczciwa i kulturalna
gra
189
5.4. Transmisja turnieju oraz prawo własności
intelektualnej
193
5.5.
Wizerunek
194
5.6.
Bezpieczeństwo
198
5.7.
Nagrody
. 200
5.8. Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych
osobowych
203
5.9.
Inne
204
6.
Podsumowanie
205
Rozdział VII
Oszustwa
w e-sporcie – e-doping (Patrycja
Rok) . 207
1.
Wprowadzenie
. 207
2. Doping farmakologiczny w
e-sporcie
. 211
3. Doping technologiczny w
e-sporcie
. 218
4. E-doping a prawo własności
intelektualnej
230
5. Match-fixing w
e-sporcie
235
6. Ataki
online
. 241
7. Próby zapobiegania oszustwom oraz kary za ich
stosowanie
244
8. Kwestie prawne dotyczące oszustw, przed którymi stoi
branża
e-sportowa
. 251
9.
Podsumowanie
253
Rozdział VIII
Hazard
w e-sporcie. Wybrane zagadnienia
(Jakub Wyczik) . 254
1.
Wprowadzenie
. 254
2. Zagadnienia
terminologiczne
257
3. Historia hazardu w
e-sporcie
261
4. Obstawianie wyników rozgrywek e-sportowych a polski
porządek
prawny
. 274
5. Skin gambling i wirtualne przedmioty w świetle ustawy o grach
hazardowych
. 283
6.
Zakończenie
. 294
Rozdział IX
E-sport
w Korei Południowej
(Katarzyna Grzybczyk) 296
1.
Wprowadzenie
. 296
2. Organizacje e-sportowe w
Korei
. 302
3. Aspekty
prawne
303
4. Ustawa o promocji
e-sportu
. 305
5. Shutdown
law
. 307
6. Problemy z
uczciwością
. 308
7. Zasady dobrostanu
gracza
. 315
8. Gracze – celebryci i
ofiary
. 318
9.
Zakończenie
. 320
Rozdział X
Analiza
prawna regulacji e-sportowych we Francji
(Karina
Kunc-Urbańczyk)
321
1.
Wstęp
321
2. Przebieg procesu ustawodawczego pierwszej europejskiej regulacji
e-sportowej
. 323
3. Analiza wprowadzonych rozwiązań prawnych, funkcjonujących obecnie we
Francji
332
3.1. Wyłączenie e-sportu spod generalnego zakazu gier
hazardowych
. 332
3.1.1. Stosunek e-sportu do regulacji
antyhazardowych
. 332
3.1.2. Propozycje rozwiązania
problemu 341
3.1.3. Kształt przyjętej
regulacji
344
3.2. Szczególny typ umowy o pracę dla profesjonalnych
gamerów
348
3.2.1. Formy zatrudnienia we
Francji
. 348
3.2.2. Założenia nowego szczególnego typu umowy o pracę na
czas
określony
. 351
3.3. Ochrona małoletnich przed zagrożeniami wynikającymi z
e-sportu
354
3.3.1. Zatrudnianie dzieci w branży e-sportowej .
354
3.3.2. Ochrona zarobków
małoletnich
359
3.3.3. Wysokość nagród jako czynnik potencjalnie
demoralizujący
. 360
3.3.4. Ochrona dzieci przed nieodpowiednimi
treściami
361
3.4. Podmiot reprezentujący branżę i nadzorujący jej
rozwój
364
3.4.1. Problemy z samoregulacją – propozycja
rozwiązania
364
3.4.2. Nadzieje na federację
e-sportową
. 366
4. Propozycje zmian ustawodawczych oczekujące na
realizację
367
4.1. Prawna regulacja transmisji z wydarzeń
e-sportowych
368
4.1.1. Zagadnienia
prawnoautorskie
368
4.1.2. Reklama
ukryta
370
4.1.3. Ograniczenia godzin transmisji wydarzeń
e-sportowych
372
4.1.4. Krótkie sprawozdania z wydarzeń
e-sportowych
375
4.2. Polityka
wizowa
376
4.2.1. Zezwolenia na udział w
turniejach
376
4.2.2. Wizy długoterminowe i polityka transferowa 377
4.3. Zagadnienia
podatkowe
. 379
4.3.1. Opodatkowanie honorariów i nagród
podatkiem
VAT
379
4.3.2. Status podatkowy „datków” od
fanów 380
4.3.3. Zredukowana stawka VAT na wejściówki dla
widzów
381
4.4. Dalsze problemy wynikające ze wzrostu popularności
zawodów
e-sportowych
. 384
5. Warte naśladowania aspekty francuskiego podejścia do sportu
elektronicznego
386
5.1. Unikanie rozstrzygania, czy e-sport to
sport . 387
5.2. Regulacja a casu ad casum zamiast prób holistycznego
uregulowania
zagadnienia 393
5.3. Odpowiednie przygotowanie
merytoryczne 395
5.4. Dostrzeżenie korzyści, jakie e-sport może przynieść Skarbowi
Państwa
398
6.
Podsumowanie
403
408
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka