ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PODATKI W BRANŻY FMCG I E-COMMERCE


ŁUCZAK S. RED.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 118.80 Twoja cena  112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podatki w branży FMCG i e-commerce


Publikacja omawia kwestie podatkowe związane z szeroko pojętym sektorem FMCG (Fast Moving Consumer Goods), oferującym głównie produkty szybkozbywalne, zaspokajające podstawowe potrzeby konsumenta takie jak żywność, napoje, kosmetyki i środki czystości.

Ze względu na dynamikę tej branży oraz jej powszechność i różnorodność, w polskim prawie trudno o proste i jednoznaczne regulacje, które pozbawiłyby przedsiębiorców wątpliwości dotyczących zasad opodatkowania w sektorze FMCG.

W książce przedstawiono m.in. kwestie dotyczące:

  • opodatkowania handlu FMCG na gruncie VAT,
  • opodatkowania handlu e-commerce,
  • opodatkowania akcji promocyjnych,
  • obciążeń fiskalnych w branży FMCG.

Autorzy analizują, m.in. zmiany wynikające z wprowadzenia:

  • opłaty cukrowej,
  • opłaty od napojów alkoholowych o pojemności nieprzekraczającej 300 ml – tzw. małpek,
  • nowej matrycy stawek VAT,
  • wiążących informacji stawkowych (WIS),
  • kas rejestrujących on-line,
  • e-paragonów.

W opracowaniu zawarto również omówienie praktycznych problemów z ich właściwym przyporządkowaniem na przykładzie case study, z uwzględnieniem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i polskich sądów administracyjnych.

Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla specjalistów zajmującym się prawem podatkowym (doradców podatkowych, biegłych rewidentów, księgowych, adwokatów, radców prawnych, pracowników administracji skarbowej) oraz przedsiębiorców działających w sektorze FMCG.

Wykaz skrótów  9
Wstęp . 11

Rozdział I. Opodatkowanie handlu FMCG na gruncie podatku od towarów i usług  15
1. Stawki VAT  15
1.1. Regulacje w prawie polskim  15
1.2. Regulacje w prawie unijnym  16
1.3. Przyporządkowanie właściwej stawki VAT . 17
2. Podatek VAT a Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług . 20
2.1. Uwagi ogólne  20
2.2. Dostawa towarów a świadczenie usług  23
2.3. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej . 25
2.4. Podejście sądów administracyjnych i organów podatkowych . 28
2.4.1. Orzecznictwo sądów administracyjnych . 28
2.4.2. Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów  31
2.5. Case study . 34
3. Nowa matryca VAT  38
3.1. PKWiU a nomenklatura scalona. 38
3.2. Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)  41
4. Kasy rejestrujące online oraz e-paragony . 43
4.1. Kasy rejestrujące online  43
4.2. E-paragony . 46

Rozdział II. Opodatkowanie handlu e-commerce . 47
1. Uwagi ogólne . 47
2. Opodatkowanie e-sklepu prowadzonego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej . 50
3. Opodatkowanie e-sklepu prowadzonego w formie spółki komandytowej, spółki jawnej, spółki cywilnej lub jednoosobowej działalności gospodarczej . 52
3.1. Dopuszczalne formy opodatkowania . 52
3.2. Opodatkowanie według skali  53
3.3. Opodatkowanie liniowe . 54
3.4. Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych  55
3.5. Opodatkowanie według karty podatkowej . 57
3.6. Wybór i zmiana formy opodatkowania . 59
4. Rozliczanie sprzedaży w Polsce na gruncie podatku dochodowego i podatku od towarów i usług  61
4.1. Sprzedaż towaru a rozpoznanie przychodu. 61
4.2. Sprzedaż towaru a rozpoznanie kosztów uzyskania przychodu . 64
4.3. Sprzedaż towaru a rozpoznanie VAT należnego  65
4.3.1. Zasada ogólna  65
4.3.2. Metoda kasowa  68
4.4. Zwrot towaru a rozpoznanie przychodu i VAT należnego . 69
4.5. Nieodebranie zamówienia a rozpoznanie przychodu i VAT należnego  71
5. Sprzedaż wysyłkowa w świetle ustawy o podatku od towarów i usług . 72
5.1. Uwagi ogólne  72
5.2. Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju  73
5.2.1. Definicja sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju  73
5.2.2. Przesłanki warunkujące wystąpienie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju . 74
5.2.3. Miejsce świadczenia – zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej  76
5.2.4. Sprzedaż wysyłkowa do dwóch lub więcej państw członkowskich . 81
5.3. Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju . 82
5.4. Wyłączenia od sprzedaży wysyłkowej  82
5.5. Dokumentacja sprzedaży wysyłkowej  83
5.5.1. Faktury . 83
5.5.2. Inne dokumenty dokumentujące sprzedaż wysyłkową  84
5.5.3. Brak dokumentów potwierdzających dostarczenie towarów do nabywcy w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju . 85
5.5.4. Kasa rejestrująca . 86
6. Opodatkowanie dropshippingu . 88
6.1. Uwagi ogólne  88
6.2. Sprzedaż we własnym imieniu  88
6.2.1. Podatek dochodowy . 89
6.2.2. Podatek od towarów i usług  89
6.3. Pośrednictwo sprzedaży . 93
6.3.1. Podatek dochodowy . 93
6.3.2. Podatek od towarów i usług  95
6.4. Dokumentowanie sprzedaży w ramach dropshippingu  99
6.4.1. Dokumentowanie transakcji przy sprzedaży we własnym imieniu . 99
6.4.2. Dokumentowanie transakcji przy pośrednictwie w sprzedaży . 100
6.4.3. Dokumentowanie transakcji przy użyciu kasy rejestrującej . 101

Rozdział III. Akcje promocyjne . 103
1. Opodatkowanie rabatów i usług wzajemnych . 103
1.1. Uwagi ogólne  103
1.2. Rabaty sprzedażowe i posprzedażowe (retro-rabaty) . 105
1.2.1. Rabat sprzedażowy . 105
1.2.2. Rabat posprzedażowy  106
1.2.3. Korekta zbiorcza 108
1.3. Rabat a wynagrodzenie za usługę . 110
1.3.1. Uwagi ogólne . 110
1.3.2. Zobowiązania kupującego wynagradzane rabatem . 112
1.3.3. Rabaty pośrednie  114
1.4. Rabaty pracownicze  117

Rozdział IV. Obciążenia fiskalne w branży FMCG . 121
1. Uwagi ogólne . 121
2. Opłata za reklamę napojów alkoholowych . 121
2.1. Uwagi ogólne  121
2.2. Pojęcie reklamy i promocji napojów alkoholowych . 122
2.3. Wysokość opłaty  125
2.4. Czynności niepodlegające opłacie  127
2.5. Brak uiszczenia opłaty  128
3. Opłata recyklingowa  129
4. Opłata cukrowa . 132
5. Opłata od napojów alkoholowych o pojemności nieprzekraczającej 300 ml – tzw. małpek . 134
6. Podatek od sprzedaży detalicznej  136

Bibliografia. 141
Wykaz orzeczeń sądów  143
Wykaz pism urzędowych . 145
O Autorach . 149

152 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022