Podróż do świata uczuć
Program edukacyjny i terapeutyczny dla dzieci
Trudno przecenić
znaczenie uczuć w życiu człowieka. Znamy zdolne i inteligentne dzieci,
które nie osiągają oczekiwanych sukcesów. Niemało
dzieci cierpi z powodu odrzucenia i różnych form przemocy
rówieśniczej, pełnienia roli kozła ofiarnego w grupie. Jak
im pomóc w przezwyciężaniu trudności, korzystaniu z własnych
zasobów, osiąganiu satysfakcji i sukcesów w
życiu? Czy można skutecznie pomóc im już teraz?
Program pt.
Podróż do świata uczuć jest narzędziem do pracy edukacyjnej
i terapeutycznej z dziećmi w obszarze rozwoju emocjonalnego i
społecznego. Uczestnictwo w zajęciach pomoże dzieciom rozwinąć pełniej
swój potencjał i cieszyć się życiem i dobrymi relacjami z
innymi.
W publikacji można
znaleźć:
- scenariusze zajęć,
- bajki i opowieści w tym ich wersje dźwiękowe,
- karty pracy "Kartki z pamiętnika",
- elementy diagnozy ericksonowskiej,
- strategie i metody pracy z dziećmi,
- opisy przypadków ilustrujące wybrane zagadnienia,
- analizę procesu indywidualnego i grupowego,
- zagadnienia dotyczące rozwoju emocjonalnego dzieci i
znaczenia inteligencji emocjonalnej w rozwoju.
Wstęp
Część
teoretyczna
Rozdział 1.
Podstawy
teoretyczne programu
1.1. Rozwój emocjonalny – wybrane zagadnienia
1.1.1. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w rozwoju dziecka
1.2. Diagnoza ericksonowska
1.2.1. Kategorie diagnostyczne
1.2.2. Zjawiska transowe
1.2.3. Refleksja systemowa
1.2.3.1. Refleksja systemowa dotycząca rodziny
1.2.3.2. Refleksja systemowa dotycząca grupy rówieśniczej
1.2.4. Zasoby
1.2.4.1. Zasoby indywidualne
1.2.4.2. Zasoby dotyczące relacji
1.3. Strategie i metody
1.3.1. Spożytkowanie dynamiki procesu grupowego
1.3.2. Metafora w procesie dojrzewania i rozwoju
1.3.2.1. Bajki i opowieści
1.3.2.2. Metafora artystyczna: rysunek, lepienie z plasteliny
1.3.2.3. Rytuały
Część
praktyczna
Rozdział 2.
Wprowadzenie
do programu
2.1. Opis programu
2.2. Cele
2.3. Motywacja
2.4. Zawarcie kontraktu
Rozdział 3.
Scenariusze
zajęć
3.1. Znanymi ścieżkami. Uczucia – wprowadzenie
3.2. W zamku odważnych rycerzy – o lęku
3.3. Przyjazne lustro – o wstydzie
3.4. Ognista droga do spokoju – o złości, część I
3.5. Powstrzymanie pędzącego zwierzęcia – złość, część II
3.6. Radosne fruwanie – o smutku
3.7. W ziarnie jest wszystko, co jest potrzebne do wzrostu i rozwoju
– o radości
3.8. Puchatego wystarczy dla wszystkich – o koleżeństwie i
przyjaźni
3.9. Kolorowe koło uczuć – podsumowanie zajęć
3.10. Z lotu ptaka – o rozstaniu
Rozdział 4.
Bajki i
opowieści
4.1. Źrebak wyrusza w świat
4.2. Zębolandia
4.3. Narada
4.4. Opowieści starego dębu
4.5. Ognisty stóg
4.6. Czarny koń
4.7. Miseczka światła
4.8. Ziarno
4.9. Bajka o ciepłym i puchatym
4.10. Słoneczna polana
4.11. Opowieść o orle
Rozdział 5.
Praktyczne
zastosowania programu do pracy z dziećmi
5.1. Opis procesu indywidualnego na tle procesu grupowego –
opis przypadku
5.2. Wykorzystanie elementów programu do pracy indywidualnej
z dzieckiem
5.3. Wywiady – wykorzystanie programu w pracy z dziećmi
5.3.1. Rozmowa z nauczycielką nauczania początkowego, logopedką
5.3.1. Rozmowa z psychologiem psychoterapeutą
Rozdział 6.
Pamiętnik
uczuć
Podsumowanie
Bibliografia
188 stron, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka