|
O RZECZACH PIĘKNYCH RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE NA PRZESTRZENI WIEKÓW
BENDER A. WRZEŚNIAK M. RED. wydawnictwo: KUL , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 59.19 Twoja cena 56,23 zł + 5% vat - dodaj do koszyka O rzeczach pięknych
Rzemiosło artystyczne na przestrzeni
wieków
Rzemiosło
artystyczne jest od początku powstania historii sztuki jako nauki
akademickiej niedocenianym, żeby nie powiedzieć deprecjonowanym
obszarem badań. Idzie za tym potoczna opinia o drugorzędności dociekań
nad rzemiosłem artystycznym w stosunku do przyjętych za ważne rozważań
nad malarstwem, architekturą i rzeźbą. Paradoksalnie, jakby na
przekór temu stanowisku, także historycy sztuki, ale tym
razem w roli dyrektorów i kustoszy czołowych
muzeów świata [...]. kupują za gigantyczne sumy do swoich
zbiorów arcydzieła rzemiosła artystycznego, wielokrotnie
przepłacając ich materialną wartość. [...] Bez przedmiotów
rzemiosła artystycznego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie
większości muzeów. Gdyby je z muzeów wycofać,
chodzilibyśmy po opustoszałych przestrzeniach, opustoszałych
nie tylko materialnie, ale przede wszystkim mentalnie. One bowiem jako
element codziennego życia, ale też celebry stanowią podstawę, na
której budować możemy wiedzę o nas samych i o naszej
przeszłości. [...] W rzeczywistości drugiej dekady XXI wieku nasza
dyscyplina jawi się jako ta, która porusza najbardziej
uniwersalne i prymarne sfery ludzkich potrzeb i aktywności. Dotyczy to
generalnie wszystkich epok i kultur. Nasza dyscyplina, wolna od
uprzedzeń, wolna od podziałów na „..lepsze" i
„..gorsze", „ważne'" i „drugorzędne",
może przekraczać ramy tradycyjnie pojmowanych sztuk:
malarstwa, architektury, rzeźby, docierając do dzieł, w
których kwestie estetyczne nie są pierwszoplanowe.
Sprostanie tym oczekiwaniom nakłada na nas wymóg przyjęcia
integralnej, multidyscyplinarnej postawy badawczej, opartej na
wykorzystaniu różnorodnych, nowoczesnych metod i podejść
badawczych. Pozwoli to uchwycić i wyjaśnić złożoność oraz bogactwo
relacji, jakie tworzą przedmioty „rzemiosła artystycznego" ze
swoim otoczeniem.
Z tekstu prof. Ewy
Letkiewicz „Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła
artystycznego?"
WSTĘP
Słowo wstępne (Agnieszka BENDER, Małgorzata WRZEŚNIAK) · 7
Ewa LETKIEWICZ
Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego? · 11
CZĘŚĆ 1 ZŁOTNICTWO
Tomasz MARKOWSKI
Złotnictwo Leszna i Wschowy na przykładzie wybranych dzieł · 21
Agnieszka SMOŁUCHA-SŁADKOWSKA
Technika wykonywania i funkcjonowanie medali reprezentacyjnych w Italii
w XV wieku · 33
Małgorzata KIERCZUK-MACIESZKO
Argenteria z fundacji opata Łętowskiego · 45
Izabela KAMIŃSKA
Srebrne naczynia stołowe w XVII i XVIII wieku inspirowane łowiectwem ·
63
Dominik MAIŃSKI
Numizmatyka i medalierstwo w kręgu rzemiosła artystycznego · 81
CZĘŚĆ 2 JUBILERSTWO
Agata LIPCZIK
Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie · 93
Małgorzata WRZEŚNIAK
Ukryte treści biżuterii Alessandra Dariego · 105
CZĘŚĆ 3 CERAMIKA
Wojciech KOWALSKI
Josiah Wedgwood i początki fajansu delikatnego na przykładzie
obiektów z polskich zbiorów prywatnych · 121
Bożena KOSTUCH
Porcelanowy serwis projektu Stanisława Witkiewicza wyprodukowany w
Sèvres. Przyczynek do historii stylu zakopiańskiego · 149
Magdalena ŚNIEGULSKA-GOMUŁA
Historia wytwórni w Ćmielowie i kolekcja ceramiki
ćmielowskiej Muzeum Narodowego w Kielcach · 159
CZĘŚĆ 4 MEBLARSTWO
Witalij BOHATYREWICZ
Kolekcje mebli w zbiorach muzeów Grodna i obwodu
grodzieńskiego · 177
Monika CHOWANIAK
Geneza barokowej sekretery: czynniki rozstrzygające o formie
XVIII-wiecznego mebla · 189
Karolina WOLSKA
Inspiracje i wzorce w projektach meblarskich Karola Tichego · 199
Anna FELIKS
Niepowtarzalne projekty a masowa produkcja mebli w dwudziestoleciu
międzywojennym w Polsce · 207
Marcin MUSIAŁ
Projekty mebli Krystyny Tołłoczko-Różyskiej w zbiorach
Muzeum Architektury we Wrocławiu · 221
CZĘŚĆ 5 TKANINY
Przemysław FARYŚ
Ocena komfortu sensorycznego zabytkowych tkanin odzieżowych —
możliwości i ograniczenia · 233
Justyna BORNIŃSKA
W kwestii wzorów XVII-wiecznych włoskich tkanin jedwabnych
— przykłady z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie · 239
Karolina STANILEWICZ
Technika wykonania i wzornictwo XVII- i XVIII-wiecznych tkanin
europejskich na przykładzie zespołu szat liturgicznych dawnej kolegiaty
w Łowiczu · 251
Mariola SZTORC
„Ubierajmy się lepiej, nie drożej”. Przepisy na
własnoręczne stworzenie modnej kreacji oraz dodatków na
podstawie polskiej prasy kobiecej z okresu dwudziestolecia
międzywojennego · 265
Joanna i Aneta WACŁAWEK
Stemple do batiku wytwarzane na Jawie · 273
CZĘŚĆ 6 RYNEK DZIEŁ SZTUKI
Magdalena BIAŁONOWSKA
Polonica w dziedzinie rzemiosła artystycznego na międzynarodowym rynku
dzieł sztuki po drugiej wojnie światowej — wybrane przykłady
i zagadnienia · 287
Piotr CHABIERA
Wywóz dzieł sztuki z Polski — rewindykacja.
Wybrane przykłady rzemiosła artystycznego · 299
CZĘŚĆ 7 VARIA
Krzysztof PRZYLICKI
Luksusowe dewocjonalia
z warsztatów franciszkańskich w Ziemi Świętej. Zarys
problematyki · 313
Marta KRÓL
Bursztynowa Komnata jako XVIII-wieczne arcydzieło gdańskiego
bursztynnictwa · 321
Magdalena PIECYK
Ningyō – czyli krótka historia japońskich lalek ·
331
INFORMACJE O AUTORACH · 347
ALBUM ILUSTRACJI · 353
INDEKS OSOBOWY · 419
TABLE OF CONTENTS · 431
438 stron, B5
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|