Wspomaganie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu
Poradnik dla rodziców i
terapeutów
Wydanie 2 zawiera nowe spojrzenie
na autyzm. Treści zapewniają głęboką perspektywę, która
dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i
członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą
niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Treści
mogą stać się postulatem niezbędnych zmian w naszym postrzeganiu
osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy przez wsparcie i
akceptację.
W poradniku przedstawiono m.in.:
- metody
wsparcia terapeutycznego, które są stosowane i akceptowane
przez profesjonalnych terapeutów zajmujących się tematem
rozwoju w spektrum autyzmu;
- znaczenie
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny;
- analizy
indywidualnych przypadków (np. zaburzenia przystosowania
społecznego, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym).
Publikacja skierowana jest do pedagogów,
psychologów, terapeutów-rewalidatorów,
psychologów-terapeutów, rodziców i
opiekunów dzieci autystycznych, studentów
pedagogiki specjalnej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz
ośrodków interwencji.
Wstęp
Podziękowanie
Rozdział 1.
Autyzm
dziecięcy – charakterystyka odmienności rozwojowych
1.1. Kryteria diagnostyczne autyzmu w obowiązujących w świecie
klasyfikacjach zaburzeń psychicznych
1.2. Charakterystyka stanów ze spektrum autyzmu oparta na
kryteriach diagnostycznych ICD-10. Triada autystyczna
1.3. Objawy mogące świadczyć o rozwoju dziecka w spektrum autyzmu.
Pierwsze lata życia
1.4. Charakterystyka odmienności rozwojowych w zespole Aspergera, jako
jednego ze stanów w autyzmie, oparta na kryteriach
diagnostycznych zawartych w ICD-10
1.5. Objawy mogące świadczyć o istnieniu odmienności rozwojowych
charakterystycznych dla zespołu Aspergera u dziecka w kolejnych
okresach rozwojowych
Rozdział 2.
Wczesne
wspomaganie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Zasady pracy oraz
metody terapeutyczne dostosowane do odmienności rozwojowych
2.1. Specyfika wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny
2.2. Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla skuteczności
oddziaływań terapeutycznych względem dzieci w spektrum autyzmu
2.3. Zasady postępowania terapeutycznego względem dzieci rozwijających
się ze spektrum autyzmu w zależności od istniejących dysfunkcji
rozwojowych
2.4. Przegląd metod terapeutycznych stosowanych w terapii
osób z odmiennościami rozwojowymi w spektrum autyzmu
Rozdział 3.
Analiza
indywidualnych przypadków
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
174 strony, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka