|
PARADYGMATY POLSKIEJ PSYCHOLOGII LAT 80. XX WIEKU PERSPEKTYWA RECENZENTA
TERELAK J.F. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 73.45 Twoja cena 69,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Paradygmaty polskiej psychologii lat 80. XX wieku
Perspektywa recenzenta
Książka zawiera charakterystykę
monografii naukowych i podręczników wydanych przez
renomowane w latach 80. XX wieku wydawnictwa, dokonaną z perspektywy
recenzenta. Będąc przeglądem głównych
paradygmatów naukowych charakterystycznych dla powojennego
okresu rozwoju polskiej psychologii, jest zarazem dokumentem historii
nauki polskiej tamtych czasów. Autor nawiązuje w niej do
bardzo dynamicznego okresu rozwoju psychologii i nauk pokrewnych, gdyż
był to czas bardzo znamienny nie tylko dla polskiej psychologii
naukowej (był początkiem dominowania nowego paradygmatu psychologii
poznawczej oraz był związany ze zmianą pokoleniową
wykładowców na polskich uniwersytetach).
Książka składa się z czterech rozdziałów –
uwzględniających różne paradygmaty, jakie funkcjonowały
wówczas w środowisku naukowym i dydaktycznym uczelni
wyższych: I. Paradygmat „Mistrza” –
przedstawiający sylwetki niektórych ówczesnych
uczonych; II. Paradygmaty dydaktyczne – uwzględniają ce
dorobek teoretyczny i wydawniczy podręczników akademickich i
monografii naukowych; III. Paradygmaty nauk pokrewnych psychologii
– obejmujące wydawnictwa naukowe z dziedziny filozofii,
socjologii, pedagogiki, medycyny, które wchodziły w zakres
kształcenia psychologów i współpracy w ramach
psychologii stosowanej; IV. Paradygmaty interdyscyplinarne –
przedstawiające monografie z dziedziny filozofii, pedagogiki,
socjologii, medycyny, ergonomii itp., w których
psychologowie są współautorami.
Adresatami publikacji są przede wszystkim psychologowie akademiccy i
studenci tego kierunku, ale także innych dyscyplin naukowych, jak np.:
pedagogika, socjologia, filozofia, medycyna.
Do
kogo jest skierowana ta publikacja? Myślę, że przede wszystkim do
psychologów, gdyż dla osób spoza środowiska
psychologicznego będzie raczej ciekawostka z historii rodzimej
psychologii. Dla starszych wiekiem psychologów może jednak
stanowić ważny i wzruszający powrót do intelektualnych
korzeni – przypomnienie sobie „starych dobrych
czasów”. Dla psychologów młodszych
wiekiem jej lektura może natomiast okazać się całkiem cenną lekcję,
nieco studzącą narcystyczne nastawienie intelektualne czasów
obecnych.
prof. dr hab. Bogdan
Zawadzki ,
Psychologia
lat 80. rozwijała się w Polsce bardzo dynamicznie, pomimo wielu
istniejących ograniczeń typu dostępu do literatury, możliwości
szerokiej i pełnej komunikacji z innymi ośrodkami zagranicznymi.
(…) recenzje ukazujących się wówczas książek
naukowych (…) stanowią niewątpliwe źródło
historyczne – a przecież historia pozwala zachować tożsamość
myśli i wysiłków intelektualnych osób kreujących
naszą rodzimą kulturę psychologiczną.
dr hab. Henryk
Gasiul, prof. UKSW
Prawie
półwieczna perspektywa, uwidoczniona poprzez niebanalne
recenzje Autora, z jakiej spoglądamy na książki publikowane przez
renomowane polskie wydawnictwa naukowe (…), czyni z
prezentowanego zbioru atrakcyjne źródło wiedzy dla
specjalistów zajmujących się historią psychologii.
prof. dr hab. Tadeusz
Marek,
PRZEDMOWA
WSTĘP
1. PARADYGMAT "MISTRZA"
1.1. Ludzie nauki
1.2. Cierpią, bo więcej czują
1.3. Psychologiczna szkoła warszawska
1.4. Mikrodefekty rozwojowe
1.5. Metody poznawania psychiki
1.6. Paradygmat interpersonalny
1.7. Psychologia "Mistrza" w obrazach
1.8. Aleksandra Łurii teoria i terapia
1.9. Tyflopedagogika
1.10. Pochwała neurotyzmu
2. PARADYGMATY
DYDAKTYCZNE
2.1. Psychologia akademicka
2.2. Logika rozwoju psychologii
2.3. Temperament a ludzkie działanie
2.4. Psychozabawa na poważnie
2.5. Formalne i treściowe aspekty zachowania człowieka
2.6. Informacyjna teoria osobowości
2.7. Decydent i ryzyko
2.8. Normalne nienormalności
2.9. Sposoby pomiaru autoekspresji
2.10. Psychologia prospołeczna
2.11. Psychologia dla lekarzy
2.12. Struktura myślenia
2.13. Ontogeneza racjonalna
2.14. Psychologia aktywności
2.15. Psychopatologia nastolatków
2.16. Psychologia dla nauczycieli
2.17. Psychologia kosmiczna
3. PARADYGMATY NAUK
POKREWNYCH PSYCHOLOGII
3.1. Granice adaptacji
3.2. Seks - osobowość - kultura
3.3. Makrodefekty rozwojowe a pedagogika
3.4. O pedagogice prawie wszystko
3.5. Człowiek myślący
3.6. Filogeneza człowieka
3.7. Małoletni alkoholicy
3.8. O psychiatrii samokrytycznie
3.9. Homo faber
4. PARADYGMAT
INTERDYSCYPLINARNOŚCI
4.1. Osobowość żołnierza
4.2. Wszystko o homo sapiens
4.3. Erotyka czy idylla?
4.4. Nie bójmy się cywilizacji
4.5. Człowiek cywilizacji technicznej
4.6. Czynnik ludzki w pracy
4.7. Nieletni pracownicy umysłowi
4.8. Contra spem spero
WYKAZ CYTOWANYCH ŹRÓDEŁ
148 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|