Lokalne partnerstwo na rzecz wody
Model ochrony zasobów wodnych w
formule bezpieczeństwa Unii Europejskiej
Wydawnictwo PWN
przedstawia kolejną publikację poświęconą jednemu z ważniejszych
zagadnień – wyzwań XXI w. Chodzi o działania związane z
ochroną zasobów wodnych – tym samym ochroną
środowiska naturalnego dla obecnych i przyszłych pokoleń.
W książce Lokalne partnerstwo na rzecz wody – model ochrony
zasobów wodnych w formule bezpieczeństwa Unii Europejskiej
Czytelnik będzie mógł przekonać, w jaki sposób na
naszym kontynencie można skonstruować system ochrony zasobów
wody.
Retencja wody jest jednym z instrumentów kształtowania
Europejskiego Zielonego Ładu. Nie ma jednak wyznaczonego konkretnego
preferowanego modelu retencji. Publikacja Lokalne partnerstwo na rzecz
wody przedstawia właśnie taki model.
Warto zauważyć, że do tej pory nie powstała praca (zarówno
książka, jak i poważny artykuł), który zawierałby model
ochrony zasobów wody, jej retencji, możliwy do zastosowania
w całej UE – publikacja ta wychodzi temu naprzeciw.
Czytelnik będzie w niej
mógł znaleźć informacje na temat:
- uwarunkowań
retencji wody w Polsce (np. ekonomiczne skutki suszy),
- zastosowania
metody LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody,
- lokalnego
partnerstwa na rzecz wody (np. plan przeciwdziałania niedoborom wody),
- uniwersalnego,
europejskiego modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody,
- polskiego
modelu zarządzania retencją wody w systemie zarządzania kryzysowego,
- wdrożenia w
Polsce powszechnego systemu zaopatrzenia rolnictwa w wodę do produkcji
rolnej.
Co warto podkreślić, w książce Lokalne partnerstwo na rzecz wody
Czytelnik znajdzie wiele przykładów umożliwiających
zrozumienie prezentowanych treści i zastosowanie ich w praktyce.
Publikację tę kierujemy do inżynierów środowiska,
hydrologów, administracji na szczeblu
wojewódzkim, samorządowym, ekspertów
samorządowych, konsultantów ds. zarządzania kryzysowego,
ochrony środowiska naturalnego, rolnictwa, gospodarki wodnej czy
ekonomii. Książka może być również przydatna studentom
studiów poświęconym bezpieczeństwu, inżynierii i ochrony
środowiska i innym w zakresie projektowania rozwiązań łączących wiele
dyscyplin wiedzy.
Przedmowa
Wprowadzenie
1.
Uwarunkowania
retencji wody w Polsce
1.1. Środowisko naturalne Polski: sytuacja problemowa
1.2. Ekonomiczne skutki suszy dla podmiotów społecznych
1.3. Wyzwania polityczne związane z ekonomicznymi skutkami suszy
Konkluzje
2.
Metoda LEADER w
planowaniu strategii ochrony zasobów wody
2.1. Zastosowanie metody LEADER w tworzeniu i realizacji lokalnej
strategii rozwoju - studium przypadku
2.1.1. Lokalna Grupa Dziatania (LAG) w zapewnianiu ochrony
zasobów wody
2.1.2. Źródła finansowania Lokalnych Grup Działania w
ochronie zasobów wody
2.1.3. Implementacja podejść LEADER I, LEADER II, LEADER+ -
zastosowanie koncepcji działania w ochronie zasobów wody
2.1.4. Prawne formy funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania "Kraina
Mlekiem Płynąca"
2.1.5. Lokalna Grupa Działania "Kraina Mlekiem Płynąca" - proces budowy
partnerstwa lokalnego oraz oddolnej inicjatywy LEADER na przykładzie
gminy Mały Płock w województwie podlaskim
2.2. Możliwość zastosowania metody LEADER w procesie tworzenia
lokalnego partnerstwa na rzecz wody - założenia teoretyczne
2.2.1. Oddolność
2.2.2. Terytorialność
2.2.3. Integralność
2.2.4. Partnerstwo
2.2.5. Innowacyjność
2.2.6. Decentralizacja zarządzania i finansowania
2.2.7. Sieciocentryczność i współpraca
Konkluzje
3.
Lokalne partnerstwo
na rzecz wody
3.1. Obecny stan planowania, przeciwdziałania skutkom suszy, niedoborom
wody na przykładzie Polski, środkowoeuropejskiego państwa Unii
Europejskiej
3.1.1. Formuła rozwiązań oraz działań
3.2. Polska koncepcja lokalnego partnerstwa na rzecz wody
3.3. Pilotażowy projekt wsparcia dla tworzenia lokalnych partnerstw na
rzecz wody
3.3.1. Projekt pilotażowy w wybranych województwach Polski
3.3.1.1. Województwo małopolskie
3.3.1.2. Województwo lubuskie
3.3.1.3. Województwo kujawsko-pomorskie
3.3.1.4. Województwo podlaskie
3.3.1.5. Województwo lubelskie
3.3.1.6. Województwo łódzkie
3.3.1.7. Województwo opolskie
3.3.1.8. Województwo śląskie
3.3.1.9. Województwo świętokrzyskie
3.3.1.10. Województwo warmińsko-mazurskie
3.3.2. Współpraca na rzecz retencji wody na poziomie
ogólnokrajowym
Konkluzje
4.
Uniwersalny,
europejski model lokalnego partnerstwa na rzecz wody
4.1. Podejście do budowy modelu
4.2. Podstawy normatywne modelu
4.2.1. Woda w strategii Europejskiego Zielonego Ładu
4.2.2. Dyrektywa wodna
4.3. Teoretyczne założenia normatywne modelu
4.4. Teoretyczne założenia organizacyjne modelu
4.5. Proponowany model lokalnego partnerstwa na rzecz wody
Konkluzje
5.
Polski model
zarządzania retencją i ochroną zasobów wody w systemie
zarządzania kryzysowego jako studium przypadku państwa członkowskiego
Unii Europejskiej
5.1. Założenia modelu
5.2. Założenia organizacyjne
5.3. Założenia normatywne
5.4. Założenia techniczne
5.5. Partnerstwo na rzecz wody
5.6. Uwarunkowania terytorialne funkcjonowania modelu
5.6.1. Rola samorządu lokalnego w modelu lokalnego partnerstwa na rzecz
wody
5.6.2. Rozwiązania funkcjonalne w modelu podsystemu retencji i ochrony
zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego na poziomie
gminy, powiatu, województwa, państwa
5.6.2.1. Poziom gminy
5.6.2.2. Poziom powiatu
5.6.2.3. Poziom województwa / regionu
5.6.2.4. Poziom państwa
5.6.2.5. Poziom Unii Europejskiej
5.6.3. Finansowanie podsystemu retencji wody, przeciwdziałania suszy
5.6.4. Budowa retencji na obszarach wiejskich w Polsce
5.6.5. Budowa retencji na obszarach zurbanizowanych w Polsce
5.6.6. Zastosowanie retencji wody według założeń modelu
5.6.6.1. Wariant I - przeciwdziałanie zagrożeniom powodziowym
5.6.6.2. Wariant II - przeciwdziałanie suszy
5.6.6.3. Wariant III - lokalne skażenia środowiska
5.6.6.4. Wariant IV-ochrona przeciwpożarowa Konkluzje
Zakończenie
Bibliografia
Załącznik 1
252 strony, Format:
15.0x23.5cm, oprawa miękka