|
DYDAKTYKA AKADEMICKA NOWE KONTEKSTY NOWE DO¦WIADCZENIA
MACIEJOWSKA I. SAJDAK-BURSKA A. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 50.95 Twoja cena 48,40 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Dydaktyka akademicka
- nowe konteksty, nowe do¶wiadczenia
Czasy
pandemii pokaza³y nam, w jakim stopniu posiadane kompetencje
dydaktyczne pozwalaj± nauczycielom akademickim na funkcjonowanie w
sytuacji odbiegaj±cej od codziennej rutyny, a jednocze¶nie jak ogromny
wysi³ek podjê³a kadra uczelni, by sprostaæ temu wyzwaniu. Tym bardziej
potrzebna wydaje siê prezentowana w tej ksi±¿ce wymiana
pomys³ów i inspiracji dydaktycznych, a tak¿e dyskurs
po¶wiêcony kompleksowym programom budowania kompetencji dydaktycznych u
doktorantów i tak zwanej m³odej kadry oraz ich doskonaleniu
u nauczycieli akademickich mog±cych poszczyciæ siê ju¿ wiêkszym sta¿em
pracy.
Oddajemy
do Pañstwa r±k zbiór artyku³ów napisanych przez
nauczycieli akademickich – praktyków i osoby
zajmuj±ce siê naukowo dydaktyk± akademick±, metodyk± nauczania
zdalnego, dydaktykami przedmiotowymi oraz naukowców
badaj±cych i wspieraj±cych rozwój kadry akademickiej.
W¶ród autorów znajdziemy wyk³adowców
ró¿nych kierunków – od chemii poprzez
filologie a¿ po archeologiê – którzy dziel± siê
przyk³adami dobrych praktyk.
Redaktorki tomu
Iwona Maciejowska,
Anna Sajdak-Burska
Wprowadzenie 9
AKTYWIZOWANIE STUDENTEK I
STUDENTÓW
Ma³gorzata Herman
Praktyczne przyk³ady aktywno¶ci i form aktywizacji studentów
chemii 15
Joanna Dêbowska-Ludwin
Zastosowanie Project Based Learning w nauczaniu archeologii –
studium przypadku 23
Dagmara Soko³owska
Badania na ma³± skalê w edukacji – dwa wymiary odkrywania
przez dociekanie 35
Wioleta J. Karna, Kamila Noworól
Design thinking jako metoda kszta³cenia w zakresie rozwoju kompetencji
studenta 47
Karolina Wawer
Design thinking w praktyce polonistycznej 59
Anna Grygoruk
Odwrócony egzamin jako metoda aktywizowania
studentów 77
£ukasz Hajduk
Zdalna i stacjonarna mo¿liwo¶æ wdra¿ania modelu pisania magisterskich
prac wdro¿eniowych w naukach humanistycznych i spo³ecznych 91
DO¦WIADCZENIA EDUKACJI
ZDALNEJ
Monika Czy¿ewska, Olga Mastela, Ma³gorzata Winiarska-Brodowska
W stronê refleksyjnej praktyki i dialogicznej informacji zwrotnej w
synchronicznym i asynchronicznym nauczaniu (zdalnym).
Inspiracje dydaktyczne z Aarhus University 107
Wojciech Szymla, Anna K. Stanis³awska-Mischke
Rola uprzednich do¶wiadczeñ nauczyciela akademickiego a efektywno¶æ
zdalnej dydaktyki w trakcie pandemii COVID-19. Studium przypadku 119
Ma³gorzata Lasota, Grzegorz Kasparek, Patryk Obajtek, Anna Jagusiak,
Martyna Pacanowska
Wzbudzanie zainteresowania studentów tematyk± zajêæ z
wykorzystaniem technik aktywizuj±cych podczas zajêæ on-line 131
Anna Wierciak
U¿ycie cyfrowych opowie¶ci w nauczaniu na poziomie akademickim na
przyk³adzie lektoratu jêzyka angielskiego 145
Aeddan Shaw, El¿bieta Zienkiewicz
Introducing the flipsaw classroom 153
Artur Gunia
Blog jako narzêdzie aktywizacji i motywowania studentów
– przyk³ad wykorzystania w dydaktyce zdalnej 161
Brygida Ku¼niak
Akademicka netykieta. Gar¶æ uwag opartych na regu³ach protoko³u
dyplomatycznego 179
Aleksandra Lis, Iwona Maciejowska
Zdalne nauczanie w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie
doktorantów Uniwersytetu Jagielloñskiego. Implikacje na
przysz³o¶æ 187
WSPARCIE KADRY
AKADEMICKIEJ OBECNEJ I PRZYSZ£EJ
Iwona Maciejowska, Katarzyna Ziêba, Bartosz Trzewik, Nataša
Brouwer, ªtefania Grecea, Bob Pirok, Jocelyne Vreede, Matti
Niemelä, Johanna Kärkkäinen
Rozwój zawodowy nauczycieli akademickich na wydzia³ach
¶cis³ych, przyrodniczych, technicznych i in¿ynieryjnych. Potrzeby i
oczekiwania 201
Anna K. Stanis³awska-Mischke, Aneta Powro¼nik
Krótkie szkolenia czy „du¿e” programy
szkoleniowe dla nauczycieli akademickich? Do¶wiadczenia projektu UEK
Hub. Uniwersytecki hub dydaktyczny 217
Joanna Markowska, Jacek Markowski, Monika Brz±ka³a, Marta Dzimiñska,
Artur Majchrzak, Sylwia Bia³y, Dominika Ho³odziuk
Model szkoleñ w zakresie podnoszenia kompetencji cyfrowo-pedagogicznych
nauczycieli akademickich na Uniwersytecie Przyrodnicznym we Wroc³awiu w
czasie pandemii 229
Anna Wach, Joanna Furmañczyk
Wsparcie rozwoju kompetencji do nauczania on-line w Uniwersytecie
Ekonomicznym w Poznaniu 247
Anna Sajdak-Burska
Zagrajmy w pokera… czyli Student Centered Learning w
praktyce kszta³cenia kadry akademickiej 259
Iwona Maciejowska
Ewaluacja efektów uczenia siê jako jeden z
tematów rozwoju kompetencji dydaktycznych
doktorantów 273
284 strony,
17.0x24.0cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|