ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 160.60 152,57   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SYSTEM SPALANIA NISKOTEMPERATUROWEGO W SILNIKU TŁOKOWYM


HUNICZ J.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 160.60 Twoja cena  152,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

System spalania niskotemperaturowego w silniku tłokowym


Monografia wprowadza czytelnika w zagadnienia zaawansowanych systemów spalania niskotemperaturowego HCCI (ang. homogeneous charge compression ignition) w silnikach tłokowych.

HCCI jest to nowa technika spalania umożliwiająca poprawę sprawności silników oraz znaczące ograniczenie emisji substancji szkodliwych. W książce najwięcej uwagi poświęcono rozwiązaniu, w którym wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin oraz bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Scharakteryzowano zjawiska wymiany ładunku, tworzenia mieszanki, reformowania paliwa, spalania, powstawania związków toksycznych oraz zmienności cyklicznej procesów roboczych. Zawarto opisy badań empirycznych, modeli matematycznych oraz szczegółowe analizy wyników. Treści zaprezentowano w aspekcie ich praktycznego wykorzystania do sterowania procesami roboczymi w rzeczywistych silnikach. Przedstawione wyniki i rozwiązania mogą być przydatne do zrozumienia i analiz innych szeroko pojmowanych systemów spalania niskotemperaturowego.

W monografii tej wiedza jest przedstawiona w sposób ciekawy i zrozumiały dla czytelnika. Książka może być uznana za cenną pomoc dydaktyczną dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych, a także za wartościową publikację dla inżynierów pracujących w jednostkach badawczo-rozwojowych. Monografia będzie zatem bardzo ciekawą pozycją o nowatorskim podejściu do zagadnienia.

Prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz (z recenzji),

Autor jest autorytetem w sprawach spalania paliw w silnikach, zwłaszcza zapłonu samoczynnego mieszanki jednorodnej. Wyniki badań dra hab. inż. Jacka Hunicza są pionierskie nie tylko w skali kraju, lecz także w skali światowej, a przedstawienie tych wyników w manuskrypcie i ich krytyczna ocena stanowią cenne źródło wiedzy.

Prof. dr hab. inż. Zdzisław Chłopek (z recenzji),

Wykaz skrótowców i oznaczeń      7

1. Wstęp       11
Bibliografia       13

2. Wprowadzenie do systemów spalania niskotemperaturowego          15
2.1. Idea spalania niskotemperaturowego        15
2.2. Systemy spalania niskotemperaturowego         16
2.3. Korzyści w zakresie sprawności silnika i emisji zanieczyszczeń       21
2.4. Wyzwania związane z rozwojem systemów spalania niskotemperaturowego       22
Bibliografia     23

3. Paliwa silnikowe w kontekście spalania niskotemperaturowego        27
3.1. Dostępne surowce, ścieżki technologiczne i właściwości paliw       27
3.2. Wymagania stawiane paliwom       32
3.3. Właściwości samozapłonowe paliw      34
 Bibliografia       37

4. System spalania HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin   41
4.1. Sposoby realizacji spalania HCCI         41
4.2. Ujemne współotwarcie zaworów         43
4.3. Obieg rzeczywisty silnika      45
4.4. Zakres pracy silnika HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin       47
 Bibliografia     49

5. Wymiana ładunku w silniku o ujemnym współotwarciu zaworów        51
5.1. Przebieg wymiany ładunku         51
5.2. Obliczanie wymiany ładunku      54
5.3. Doświadczalna metoda wyznaczania ilości wewnętrznie recyrkulowanych spalin     56
5.4. Przepływy przez zawory          58
5.5. Charakterystyki wymiany ładunku         59
5.6. Niejednorodność ładunku        65
 Bibliografia      68

6. Dostarczanie paliwa i przygotowanie mieszanki     71
6.1. Sposoby zasilania silników HCCI w paliwo      71
6.2. Reformowanie paliwa        72
Pojęcie reformowania oraz sposoby realizacji       72
Teoretyczny opis procesu reformowania paliwa     73
Badania empiryczne efektów chemicznych reformowania paliwa   75
Badania modelowe efektów chemicznych reformowania         82
Efekty termiczne przemiany fazowej i reformowania paliwa         85
Badania efektów cieplnych wtrysku paliwa w czasie UWZ      87
6.3. Uwarstwienie mieszanki       92
 Bibliografia      94

7. Procesy spalania niskotemperaturowego         97
7.1. Uproszczony opis spalania paliw węglowodorowych      97
7.2. Fenomenologiczny opis spalania w silniku HCCI       99
7.3. Badania empiryczne na podstawie ciśnienia indykowanego w cylindrze        102
7.4. Uwagi dotyczące modelowania spalania      105
7.5. Cele i metody sterowania spalaniem         107
7.6. Czynniki wpływające na proces spalania     109
Reaktywność paliwa      109
Nadmiar powietrza i reformowanie paliwa        111
Fazy rozrządu i współczynnik recyrkulacji spalin   116
Doładowanie silnika       120
Bezpośredni wtrysk paliwa w czasie UWZ        123
Uwarstwienie ładunku     125
7.7. Spalanie HCCI wspomagane wyładowaniem iskrowym      126
7.8. Szybkość narastania ciśnienia       133
 Bibliografia       139

8. Emisja toksycznych składników spalin          143
8.1. Składniki spalin oraz czynniki sprzyjające powstawaniu związków toksycznych       143
8.2. Mechanizmy powstawania związków toksycznych    144
Tlenki azotu      144
Cząstki stałe      146
Tlenek węgla i niespalone węglowodory   148
8.3. Wpływ warunków pracy na emisję toksycznych składników spalin       149
8.4. Wpływ parametrów sterujących na emisję toksycznych składników spalin        152
Nadmiar powietrza i recyrkulacja spalin     152
Doładowanie        154
Reformowanie paliwa w cylindrze      155
Uwarstwienie ładunku       157
Zapłon iskrowy     161
8.5. Wpływ paliwa na emisję toksycznych składników spalin        163
 Bibliografia       168

9. Sprawność silników HCCI       171
9.1. Konwersja energii w silniku i źródła strat     171
9.2. Sprawność spalania     172
9.3. Sprawność termodynamiczna       174
9.4. Charakterystyki wybranych strat energetycznych    178
Straty pompowania     178
Straty cieplne   180
Straty związane z bezpośrednim wtryskiem paliwa w czasie UWZ     183
Straty wynikające z przedmuchów czynnika roboczego       187
 Bibliografia      190

10. Zmienność cykliczna pracy silnika     191
10.1. Objawy i przyczyny zmienności cyklicznej      191
10.2. Wskaźniki zmienności cyklicznej     192
10.3. Zmienność cykliczna w silnikach HCCI    193
10.4. Deterministyczny charakter zmienności cyklicznej         201
10.5. Identyfikacja mechanizmów zmienności cyklicznej      205
 Bibliografia   208

11. Podsumowanie    211
12. Załącznik        215
Bibliografia    225
13. Wykaz rysunków       227
14. Wykaz tabel        235

236 stron, 16.5x23.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022