|
SYSTEM SPALANIA NISKOTEMPERATUROWEGO W SILNIKU TŁOKOWYM
HUNICZ J. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 160.60 Twoja cena 152,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka System spalania niskotemperaturowego w silniku tłokowym
Monografia wprowadza czytelnika w
zagadnienia zaawansowanych systemów spalania
niskotemperaturowego HCCI (ang. homogeneous charge compression
ignition) w silnikach tłokowych.
HCCI jest to nowa technika spalania umożliwiająca poprawę sprawności
silników oraz znaczące ograniczenie emisji substancji
szkodliwych. W książce najwięcej uwagi poświęcono rozwiązaniu, w
którym wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin oraz
bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Scharakteryzowano zjawiska
wymiany ładunku, tworzenia mieszanki, reformowania paliwa, spalania,
powstawania związków toksycznych oraz zmienności cyklicznej
procesów roboczych. Zawarto opisy badań empirycznych, modeli
matematycznych oraz szczegółowe analizy wyników.
Treści zaprezentowano w aspekcie ich praktycznego wykorzystania do
sterowania procesami roboczymi w rzeczywistych silnikach. Przedstawione
wyniki i rozwiązania mogą być przydatne do zrozumienia i analiz innych
szeroko pojmowanych systemów spalania niskotemperaturowego.
W
monografii tej wiedza jest przedstawiona w sposób ciekawy i
zrozumiały dla czytelnika. Książka może być uznana za cenną pomoc
dydaktyczną dla studentów, doktorantów i
pracowników naukowych, a także za wartościową publikację dla
inżynierów pracujących w jednostkach badawczo-rozwojowych.
Monografia będzie zatem bardzo ciekawą pozycją o nowatorskim podejściu
do zagadnienia.
Prof. dr hab. inż.
Jerzy Merkisz (z recenzji),
Autor
jest autorytetem w sprawach spalania paliw w silnikach, zwłaszcza
zapłonu samoczynnego mieszanki jednorodnej. Wyniki badań dra hab. inż.
Jacka Hunicza są pionierskie nie tylko w skali kraju, lecz także w
skali światowej, a przedstawienie tych wyników w
manuskrypcie i ich krytyczna ocena stanowią cenne źródło
wiedzy.
Prof. dr hab. inż.
Zdzisław Chłopek (z recenzji),
Wykaz
skrótowców i oznaczeń
7
1. Wstęp
11
Bibliografia 13
2. Wprowadzenie do
systemów spalania niskotemperaturowego
15
2.1. Idea spalania
niskotemperaturowego
15
2.2. Systemy spalania
niskotemperaturowego
16
2.3. Korzyści w zakresie sprawności silnika i emisji
zanieczyszczeń
21
2.4. Wyzwania związane z rozwojem systemów spalania
niskotemperaturowego
22
Bibliografia 23
3. Paliwa silnikowe w
kontekście spalania niskotemperaturowego
27
3.1. Dostępne surowce, ścieżki technologiczne i właściwości
paliw 27
3.2. Wymagania stawiane paliwom
32
3.3. Właściwości samozapłonowe paliw
34
Bibliografia
37
4. System spalania HCCI
z wewnętrzną recyrkulacją spalin 41
4.1. Sposoby realizacji spalania
HCCI
41
4.2. Ujemne współotwarcie
zaworów
43
4.3. Obieg rzeczywisty silnika
45
4.4. Zakres pracy silnika HCCI z wewnętrzną recyrkulacją
spalin 47
Bibliografia 49
5. Wymiana ładunku w
silniku o ujemnym współotwarciu
zaworów
51
5.1. Przebieg wymiany
ładunku
51
5.2. Obliczanie wymiany ładunku
54
5.3. Doświadczalna metoda wyznaczania ilości wewnętrznie
recyrkulowanych spalin 56
5.4. Przepływy przez zawory
58
5.5. Charakterystyki wymiany
ładunku
59
5.6. Niejednorodność ładunku
65
Bibliografia 68
6. Dostarczanie paliwa i
przygotowanie mieszanki 71
6.1. Sposoby zasilania silników HCCI w paliwo
71
6.2. Reformowanie paliwa
72
Pojęcie reformowania oraz sposoby
realizacji 72
Teoretyczny opis procesu reformowania
paliwa 73
Badania empiryczne efektów chemicznych reformowania
paliwa 75
Badania modelowe efektów chemicznych
reformowania
82
Efekty termiczne przemiany fazowej i reformowania
paliwa
85
Badania efektów cieplnych wtrysku paliwa w czasie
UWZ 87
6.3. Uwarstwienie mieszanki
92
Bibliografia 94
7. Procesy spalania
niskotemperaturowego
97
7.1. Uproszczony opis spalania paliw
węglowodorowych 97
7.2. Fenomenologiczny opis spalania w silniku
HCCI 99
7.3. Badania empiryczne na podstawie ciśnienia indykowanego w
cylindrze
102
7.4. Uwagi dotyczące modelowania spalania
105
7.5. Cele i metody sterowania
spalaniem
107
7.6. Czynniki wpływające na proces
spalania 109
Reaktywność paliwa 109
Nadmiar powietrza i reformowanie paliwa
111
Fazy rozrządu i współczynnik recyrkulacji spalin
116
Doładowanie silnika
120
Bezpośredni wtrysk paliwa w czasie
UWZ
123
Uwarstwienie ładunku 125
7.7. Spalanie HCCI wspomagane wyładowaniem
iskrowym 126
7.8. Szybkość narastania
ciśnienia 133
Bibliografia 139
8. Emisja toksycznych
składników spalin
143
8.1. Składniki spalin oraz czynniki sprzyjające powstawaniu
związków toksycznych
143
8.2. Mechanizmy powstawania związków toksycznych
144
Tlenki azotu 144
Cząstki stałe 146
Tlenek węgla i niespalone węglowodory 148
8.3. Wpływ warunków pracy na emisję toksycznych
składników spalin
149
8.4. Wpływ parametrów sterujących na emisję toksycznych
składników
spalin 152
Nadmiar powietrza i recyrkulacja spalin
152
Doładowanie
154
Reformowanie paliwa w cylindrze
155
Uwarstwienie ładunku
157
Zapłon iskrowy 161
8.5. Wpływ paliwa na emisję toksycznych składników
spalin 163
Bibliografia
168
9. Sprawność
silników HCCI
171
9.1. Konwersja energii w silniku i źródła strat
171
9.2. Sprawność spalania 172
9.3. Sprawność termodynamiczna
174
9.4. Charakterystyki wybranych strat energetycznych
178
Straty pompowania 178
Straty cieplne 180
Straty związane z bezpośrednim wtryskiem paliwa w czasie
UWZ 183
Straty wynikające z przedmuchów czynnika
roboczego 187
Bibliografia 190
10. Zmienność cykliczna
pracy silnika 191
10.1. Objawy i przyczyny zmienności
cyklicznej 191
10.2. Wskaźniki zmienności cyklicznej 192
10.3. Zmienność cykliczna w silnikach HCCI 193
10.4. Deterministyczny charakter zmienności
cyklicznej
201
10.5. Identyfikacja mechanizmów zmienności
cyklicznej 205
Bibliografia 208
11. Podsumowanie 211
12. Załącznik
215
Bibliografia 225
13. Wykaz rysunków
227
14. Wykaz tabel 235
236 stron,
16.5x23.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|