ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MULTIMODALNOŚĆ W NARRACJACH O KOMUNIKACJI RELACJONOWANIE DZIAŁAŃ KOMUNIKACYJNYCH, A ICH WERBALNE I NIEWERBALNE SPOSOBY REALIZACJI


HELIASZ-NOWOSIELSKA C.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 45.60 Twoja cena  43,32 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Multimodalność w narracjach o komunikacji

Relacjonowanie działań komunikacyjnych, a ich werbalne i niewerbalne sposoby realizacji


Książka jest pierwszym opracowaniem naukowym, w którym omówiono sposób, w jaki użytkownicy polszczyzny relacjonują działania komunikacyjne oraz miejsce, jakie w ich relacjach zajmują określenia modalności tych działań, czyli charakterystyki głosu, spojrzeń, mimiki, gestów, ruchu i postaw ciała.

Wyniki badań osiągnięto dzięki analizie danych korpusowych, pochodzących m. in. z opracowanego przez Autorkę eksperymentalnego korpusu pozwalającego na skorelowanie w jednej bazie danych nagrań działań komunikacyjnych (sceny interakcji z niemych i udźwiękowionych filmów dokumentalnych z Archiwum Szkoły Filmowej w Łodzi) i zdawanych z nich relacji przez ponad 100 osób różniących się wiekiem, płcią i wykształceniem.

1. Wprowadzenie.        7

2. Działania komunikacyjne, ich (multi)modalność oraz ich relacjonowanie                     . 14
2.1. Działania komunikacyjne                      14
2.2. (Multi)modalność                         21
2.3. Relacjonowanie                          26

3. Badania naukowe nad komunikacją o działaniach komunikacyjnych i o ich (multi)modalności           34
3.1. Czasowniki w relacjach z działań komunikacyjnych           . 38
3.2. Czasowniki performatywne                     43
3.3. Mowa zależna i niezależna                     . 51
3.4. Metatekst                            62
3.5. Metajęzyk i samozwrotność języka                 . 68
3.6. Wykładniki świadomości metapragmatycznej i ślady automonitoringu   . 75
3.7. Metakomunikacja                         87
Podsumowanie                            92

4. Warsztat badacza relacji z działań komunikacyjnych o różnych modalnościach                    . 94

5. Od syntezy do analizy. Struktury reprezentujące modalności w relacjach z działań komunikacyjnych             . 100
5.1. Jednym słowem. Czasowniki                    101
5.2. Dodatkowe charakterystyki. Frazy przyczasownikowe          105
5.2.1. Frazy przyczasownikowe                   106
5.2.2. Ograniczenia łączliwości                   112
5.3. Opisowo. Konstrukcje złożone reprezentujące wymiar fizyczny i komunikatywny działań                     . 113
5.3.1. Frazy zdaniowe zależne                   . 114
5.3.2. Konstrukcje złożone imiesłowowe i względne          . 116
5.3.3. Opis wielozdaniowy                     . 118
5.3.4. Frazy cudzysłowowe                    . 121
5.3.5. Konstrukcje porównawcze                 . 126
5.3.6. Odwzorowania działań parawerbalnych i niewerbalnych     . 131
5.4. Pozorne określenia modalności działań               . 133

6. Od odtwarzania do tworzenia nazw działań o określonej modalności                     140
6.1. Nazwy w języku ogólnym                    . 142
6.1.1. Nazwy utarte                      . 143
6.1.2. Nazwy tworzone doraźnie                 . 144
6.1.3. Konstrukcje alternatywne wobec nazw utartych         145
6.1.4. Konstrukcje wypełniające luki nazewnicze           148
6.2. Nazwy spoza języka ogólnego                   151

7. (Multi?)modalność                        158
7.1. Współwystępowanie                       . 159
7.2. Zależności temporalne                      . 161
7.3. Rozszerzanie i ograniczanie zakresu działań              164

8. W poszukiwaniu odpowiedniej nazwy. Sygnały doboru kwalifikacji działania                      167
8.1. Przeciwstawianie sobie kwalifikacji                 . 167
8.2. Dopasowywanie kwalifikacji                   . 171
8.3. Doprecyzowywanie kwalifikacji                   174

9. Zróżnicowanie relacji z danej interakcji a (multi)modalność działań komunikacyjnych                    178
9.1. Czy relacja jest kompletna?                    . 179
9.2. Jak szczegółowa jest relacja?                    184
9.3. Jak na kształt relacji wpływa kontekst?                191
9.3.1. Aktualna interakcja                     191
9.3.2. Doświadczenie komunikacyjne                . 192
9.3.3. Wiedza ogólna                      194
9.4. Jak relacjonujący postrzega działania?                . 196
9.4.1. Kwalifikacje działania                   . 197
9.4.2. Kwalifikacje sposobu działania                . 200
9.4.3. Interpretacja znaczenia i odniesienia              203
9.5. Czy relacja jest adekwatna?                    . 207

10. Abstrahowanie od modalności działań komunikacyjnych    215
10.1. Uwydatnienie aspektu komunikatywnego działań          . 215
10.2. Uwydatnienie aspektu umysłowego działań             217
10.3. Uwydatnienie aspektu fizycznego działań              . 221
10.4. Uwydatnienie aspektu poznawczego działań             . 223

11. Podsumowanie: główne wnioski i perspektywy badawcze   . 227

12. Literatura cytowana                      . 238

13. Summary                            255

262 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa  miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022