|
PIŚMIENNOŚĆ MŁODZIEŻY W EPOCE NOWEJ ORALNOŚCI
DĄBROWSKA A. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 45.60 Twoja cena 43,32 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Piśmienność młodzieży w epoce nowej oralności
Autorka koncentruje się na
problemach związanych z nabywaniem i doskonaleniem umiejętności
tworzenia tekstu pisanego przez młodzież. Uwzględnia szeroki kontekst
kulturowy, społeczny, poznawczy i edukacyjny tego procesu.
Pismo traktowane jest jako dostępne i użyteczne narzędzie rozwoju
ludzkiego potencjału, które wspiera umiejętności:
kategoryzacji, analizy, wnioskowania, abstrahowania oraz budowania
generalizacji. Piśmienność stanowi klucz do uczestnictwa w kulturze,
umożliwia korzystanie z dorobku określonej społeczności oraz ułatwia
przejście od języka obrazu do języka abstrakcji i związanego z nim
symbolicznego ujęcia rzeczywistości. Nabycie tej sprawności ma więc
swoje konsekwencje poznawcze, społeczne i kulturowe. W wyniku obecnych
przemian kultury pisma młodzież coraz częściej styka się z praktykami
językowo-kulturowymi charakterystycznymi dla nowej oralności. Szybkość,
skrótowość i potoczność współczesnej komunikacji
językowej powodują, że w wielu obszarach staranność oraz precyzja
pisanej odmiany języka postrzegane są jako nieefektywne. Podstawową
przestrzenią doskonalenia tych sprawności jest edukacja szkolna, a
jednym z jej obowiązków – wprowadzenie ucznia w
świat pisma.
Przygotowanie do obligatoryjnych egzaminów zewnętrznych
odbywających się na zakończenie obowiązkowego etapu edukacji stanowi
ważny element praktyki szkolnej. W jakim zakresie egzaminy umożliwiają
diagnozę piśmienności młodzieży? Jak w świetle ich wyników
przedstawiają się umiejętności piśmienne uczniów? Autorka
udziela odpowiedzi na te pytania na podstawie analizy dokumentacji
egzaminów gimnazjalnych oraz egzaminów
ósmoklasisty. Badania ujawniły duże kłopoty młodzieży w
konstruowaniu dłuższych wypowiedzi pisemnych, co może utrudnić pełne
uczestnictwo w kulturze opartej na piśmie.
Wprowadzenie
9
1. Pismo jako wizualny
system kodowania informacji
. 13
1.1. Pismo – ustalenia definicyjne, relacja między mową a
pismem . 13
1.2. Od malowideł naskalnych do alfabetu – najważniejsze
systemy
pisma
. 20
1.2.1. Pierwotne formy kodowania informacji – rysunki
naskalne, środki mnemotechniczne,
symbole
20
1.2.2. Pismo właściwe – piktografia; pisma: ideograficzne,
fonetyczne i sylabiczne;
alfabet
23
1.3. Powstanie i rozwój
pisma
27
1.3.1. Pisma niealfabetyczne – pismo klinowe, hieroglify
egipskie; pisma: kreteńskie, chińskie, hetyckie klinowe,
Majów, Azteków oraz innych
ludów
. 27
1.3.2. Powstanie i rozpowszechnienie się pisma
literowego . 35
2. Społeczne, kulturowe
i cywilizacyjne skutki powstania i rozwoju pisma
. 39
2.1. Pismo jako środek komunikacji wysoko rozwiniętych
kultur 39
2.2. Pismo a wierzenia i praktyki
religijne
. 43
2.3. Pismo a działalność
gospodarcza
. 46
2.4. Umiejętność pisania a pozycja
społeczna
. 50
2.4.1. Wczesna sztuka pisania jako środek sprawowania władzy i
przywilej
społeczny
. 50
2.4.2. Kulturowe i społeczne skutki demokratyzacji sztuki pisania 55
2.5. Kontrowersje wokół pisma jako nowej
technologii . 62
3. Jak pismo
przekształca ludzkie myślenie? Poznawcze skutki nabycia umiejętności
piśmiennych
65
3.1. Opozycja mowa –
pismo
. 65
3.1.1.
Mowa
68
3.1.2.
Pismo
71
3.1.3. Zastrzeżenia wobec budowania opozycji mowa –
pismo 73
3.2. Wielka Teoria Piśmienności i jej
krytyka
. 78
3.3. Oralność a piśmienność – odmienne sposoby myślenia i
konstruowania
wypowiedzi
. 87
3.4. Piśmienność podstawowa i
zaawansowana
. 99
4. Nowa oralność
– kulturowe uwarunkowania nabywania i kształtowania
piśmienności współczesnej młodzieży
. 105
4.1. Od piśmienności do wtórnej
oralności
. 105
4.2. Nowa oralność – zmiany we współczesnej
komunikacji i kulturze. 110
4.3. Język i komunikacja młodzieży w epoce nowej
oralności . 120
4.4. Slang młodzieżowy a piśmienność
nastolatków
128
5. Edukacja szkolna a
wprowadzanie młodzieży w kulturę pisma 137
5.1.
Tekst
137
5.2. Kompetencja
tekstotwórcza
. 147
5.2.1. Kompetencja tekstotwórcza jako część kompetencji
komunikacyjnej
. 147
5.2.2. Piśmienność a kompetencja
tekstotwórcza
. 150
5.3. Kształcenie językowe w edukacji szkolnej –
uwarunkowania 151
5.4. Kompetencja tekstotwórcza w programach
kształcenia 154
5.5. Piśmienność w dydaktyce i metodyce
szkolnej
. 161
5.5.1. Założenia a praktyka
edukacyjna
161
5.5.2. Obligatoryjne testy zewnętrzne a kształcenie umiejętności
piśmiennych
uczniów
168
5.6. Piśmienność młodzieży w świetle
badań
. 173
6. Podstawy
metodologiczne badań
. 183
6.1. Przedmiot, cel badań i pytania
badawcze
. 183
6.2. Metoda zbierania
danych
185
6.3. Sposób analizy
danych
. 188
7. Egzaminy kończące
obowiązkowy etap edukacji szkolnej a możliwość diagnozy piśmienności
młodzieży – analiza wyników egzaminów
gimnazjalnych i egzaminów ósmoklasisty .
191
7.1. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe
uczniów podczas egzaminu
gimnazjalnego
. 192
7.2. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe
uczniów podczas egzaminu
ósmoklasisty
. 196
7.3. Piśmienność młodzieży w świetle wyników
egzaminów
gimnazjalnych
205
7.3.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom realizacji
zadań 205
7.3.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej
gimnazjalistów 210
7.4. Piśmienność młodzieży w świetle wyników
egzaminów
ósmoklasisty
215
7.4.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom realizacji
zadań 215
7.4.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej
ósmoklasistów
223
Podsumowanie wyników badań i
wnioski
232
Bibliografia
237
Indeks
osobowy
249
Indeks
przedmiotowy
. 252
Spis tabel i
wykresów
. 255
Summary
256
258 stron, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|